Index Vakbarát Hírportál

Mindjárt megszűnik az Ügyfélkapu, ezt kell tudni a változásokról

2024. november 25., hétfő 14:35

A jövő év elejétől fontos, mindannyiunkat érintő adminisztratív változás lép életbe: 2025. január 16-tól megszűnik a már jól ismert Ügyfélkapu. Helyébe az Ügyfélkapu+ lép, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás lesz használható. Az Economx lépésről lépésre bemutatja, mit kell tennünk.

A kormányzat azt szeretné, ha minél többen digitális állampolgárokká válnánk, mert ez rengeteg előnnyel jár mindenkinek: felgyorsul az ügyintézés, kényelmesebb lesz, és a kormányzatról is teher hullik le.

Az egyik legfontosabb, egyben leginkább küszöbön álló változás, hogy 2025. január 16-tól megszűnik a jó ideje használt, hagyományos ügyfélkapu, és a helyébe lép a várhatóan jóval biztonságosabb Ügyfélkapu+ – világított rá cikkében az Economx.

Mindemellett a kormány elindította a Digitális Állampolgárság Programot, amely egy mobilappon keresztül biztosítja az elektronikus ügyintézést. Múlt pénteken Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter beszélt részletesen a változásokról.

Hogyan működik az Ügyfélkapu+-regisztráció? 

Ami szükséges a néhány perc alatt elvégezhető művelethez:

Authenticator app? Mit jelent a kétlépcsős azonosítás?

A kétfaktoros hitelesítéssel már nagy eséllyel találkoztunk máshol is, például amikor egy-egy online fizetést, tranzakciót kell a mobilbankunk segítségével megerősíteni.

Az Ügyfélkapu+ használatakor, belépéskor a telefonunkra megkapjuk ezt a kódot az Authenticator megnyitásával: ezt a számsort kell majd a bejelentkező felületen beírni.

Mi lesz a hagyományos Ügyfélkapu sorsa? 

Az Ügyfélkapu+-regisztrációt mindenképp érdemes 2025. január 15-ig elintézni, mert 2025. január 16-án gyakorlatilag már nem fogunk tudni elvileg belépni az ahhoz tartozó felhasználónévvel és jelszóval a hagyományos Ügyfélkapuba.

Ha egyik regisztrációt sem végezzük el január közepéig (Ügyfélkapu+ és/vagy DÁP), nem lesz lehetőségünk elektronikusan elintézni azokat az ügyeket, amelyekhez ügyfélkapus belépés szükséges.

2025. január 16-án tehát az Ügyfélkapu megszűnik, és nem tudjuk majd elérni rajta keresztül például az EESZT-t, az ONYA-t, az eSZJA-t, illetve a többi központi online ügyintéző felületet. Ha regisztráltunk, ezekre az állami oldalakra, zökkenőmentesen beléphetünk majd a megadott határidőtől az Ügyfélkapu+ szolgáltatással, akárcsak a DÁP mobilappal.

„A jelenlegi tervek szerint az Ügyfélkapu+ rendszere 2025. december 31-ig fog működni, utána teljes egészében a DÁP veszti át a szerepet az online állampolgári ügyintézésben” – írja az Economx.

Mi a különbség az Ügyfélkapu és az Ügyfélkapu+ között? 

A különbség lényegében annyi, hogy az Ügyfélkapu+ lehetővé teszi, egész pontosan az eddigiekhez hozzáteszi a kétfaktoros azonosítást, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felhasználónév és a jelszó megadása mellett szükség lesz a már említett egyszeri Authenticator biztonsági kód megadására is, ami minden alkalommal más és más. 

Minek a kétfaktoros azonosítás?

Mert enélkül már nem kellően biztonságos az Ügyfélkapu, a kétlépcsős azonosítással azonban jóval nagyobb eséllyel meg lehet előzni, hogy illetéktelenek éljenek vissza az érzékeny személyes adatainkkal. 

Milyen authenticatorszolgáltatást telepítsünk?

Egy korábbi tájékoztatójában a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) az iOS-re és az Androidra is egyaránt telepíthető Google Authenticator, illetve Microsoft Authenticator mellett a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) saját fejlesztésű appját, a NISZ Hitelesítőt ajánlotta, vagy például a platformfüggetlen Authy is.

Ha nincs okostelefonja vagy tabletje, webes vagy asztali (desktopos) hitelesítő alkalmazást is használhat (pl. TOTP.APP, Verifyr).

Tipp! Mielőbb belevágunk egy Ügyfélkapu+-regisztrációba, mindenképpen érdemes előbb az általunk szimpatikusnak vélt/számunkra rendelkezésre álló authenticatoralkalmazást letölteni, és a telefonunkon vagy az egyéb eszközeinket elérhetővé tenni.

Hogyan hajtható végre lépésről lépésre az Ügyfélkapu+-regisztráció? 

Az Economx egy személyes teszt után a következő lépéseket javasolja:

Innentől akárhányszor belépünk az Ügyfélkapu + oldalra, három dolgot kell beírni: a felhasználónevet, a jelszót és az authenticatorappban megjelenő hat számjegyű azonosítókódot, amely az Ügyfélkapu+-regisztrációnkhoz tartozik. Erre különösen akkor érdemes figyelni, ha az appot más programokhoz is szoktuk használni.

Mi az értelme ennek az egésznek? 

A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény jelenlegi változata szerint a kormánynak meggyőződése: az információs és a kommunikációs technológiák fejlődése gyökeres átalakulásokat hozott az életünkbe. Éppen ezért elérkezettnek látták az időt, hogy átemeljék az állam és a társadalom kapcsolatát a digitális térbe.

Vagyis a kormányzat célja a digitális állampolgárság megteremtése, illetve a törvény szövegét idézve: „hogy felhasználóbarát alapokra helyezze a digitális térben történő ügyintézést és szolgáltatások nyújtását.” Tehát az átállás arról szól, hogy biztonságosabb, korszerűbb, egyszerűbb és minél egységesebb online ügyintézési rendszert teremtsenek, amely kellően biztonságos is.

Gyakorlati példákból is látszik, hogy valóban innovatív újdonságok érkeznek:

Ha műszaki árucikkeket vásárolunk, például hűtőszekrényt, akkor az erről szóló garanciajegyet megkapjuk majd elektronikusan is a Digitális Állampolgárság Program alkalmazásban

– jelezte korábban Hidvéghi Balázs, a Miniszterelnöki Kabinetiroda miniszterhelyettese az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány Digitális Magyarország című rendezvényén. Tudósításunkat az eseményről ide kattintva olvashatja el.

(Borítókép: Bődey János / Index)

Rovatok