December 20-án megjelent egy rövid, de annál fontosabb passzus a Magyar Közlönyben, amelynek következtében a miniszterek nem várt kontrollt kaptak maguk fölé Lázár János személyében. A mindössze kétoldalas részlet értelmében egyetlen minisztérium sem köthet szerződést beruházásaira anélkül, hogy arra írásos engedélyt nem kapnának az építési és közlekedési minisztertől.
Az állami beruházásokat az állami építési beruházások rendjéről szóló 2023. évi LXIX. törvény (Ábtv) szabályozza, amit váratlanul módosított a 2024. évi LXXIV. törvény, vagyis a Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló törvény.
A módosítás az idei 131. Magyar Közlönyben jelent meg december 20-án, amelyben a 9745. és a 9746. oldalon olvasható az új szabályozás. A Telex információi szerint ez a két oldal nagy visszhangot váltott ki a kormánytagok körében, mert a miniszterek nem várt és főleg nem kívánt kontrollt kaptak maguk fölé minisztertársuktól, Lázár János építési és közlekedési minisztertől.
Lázár János korábban saját minisztériumában lefektetett alapszabályokat, miszerint aki az államnak szállít, az maximum 10 százalékos profithányaddal kalkulálhat. Az ez alapján beérkező pályázatokat ezután megvizsgálta egy belső kontrollingrendszer, vagyis egy központi árellenőrzés és azon szerződések. Ugyanez az eljárás vonatkozott a szerződések módosítására és a pótmunkákra is.
Ezt a szabályrendszert terjeszti ki az új törvény minden költségvetési szervre, minisztériumra, vagyis csak akkor lehet más tárcáknál is érvényes szerződéseket kötni, ha azok ennek a szabályrendszernek megfelelnek és az illetékes miniszter, vagyis Lázár János kiad erről egy írásos engedélyt.
Az új rendszer vonatkozik a központi költségvetési vagy európai uniós forrásból finanszírozott, építési beruházásokkal összefüggő beszerzési és közbeszerzési eljárásokra. Kivételt egyedül a közérdekű vagyonkezelő alapítványok beruházásai és az 500 millió forint alatti egyházi vagy nemzetpolitikai szempontból kiemelt beruházások képeznek.
Összességében: ha a jövőben bármely miniszter vagy minisztérium szeretne szerződést kötni, akkor ki kell kérniük hozzá Lázár Jánosnak a legkedvezőbb érvényes ajánlatra vonatkozó költségellenőrzést tartalmazó véleményét. Az építési és közlekedési miniszter a költségellenőrzés során ellenőrzi a beszerzési vagy közbeszerzési eljárás során érkezett ajánlati árak és az azok alapjául szolgáló költségek megalapozottságát, azok összhangját a műszaki tartalommal és a piaci árakkal, majd a dokumentációk benyújtásától számított 45 munkanapon belül véleményt formál. Amennyiben a meghatározott időkereten belül nem reagál, akkor a társminisztériumnak nem kell tovább várnia és szerződést köthet.