1956 óta nem látott mélypontra süllyedt a Stellantis kibocsátása. A patinás autógyártó a kínai versenytársak egyre erőteljesebb piaci jelenlétével, valamint az elektromos járművek iránti kereslet lanyhulásával szembesül. A vállalat csatlakozik ahhoz az európai szintű demonstrációhoz, amely arra akarja rábírni az Európai Uniót, hogy lépéseivel ne nehezítse tovább az európai autógyártók helyzetet, hiszen ez az ágazat az európai gazdaság egyik motorja.
Nem a legszebb időszakát éli az európai autóipar, amit jól reprezentál a patinás Stellantis járműgyártó sok évtizedes negatív rekordot hozó visszaesése.
A FIM-CISL szakszervezet legfrissebb jelentése szerint 2024-ben mindössze 475 090 jármű hagyta el a gyártósorokat, ami 37 százalékos csökkenést jelent a megelőző év 751 384 darabos termeléséhez képest.
A visszaesés különösen súlyosan érintette a személygépjármű-szektort, ahol 46 százalékos zuhanás következett be, így
a kibocsátás 1956 óta nem látott mélypontra süllyedt.
A haszongépjárművek szegmense valamivel jobban teljesített, itt 17 százalékos volt a visszaesés.
A vállalat legfontosabb olaszországi gyáregységei közül a torinói Mirafiori üzem termelése 70 százalékkal zsugorodott, míg a modenai Maserati gyártóegység, amely az olasz autóipari régió meghatározó szereplője, még ennél is drasztikusabb, 79 százalékos visszaesést szenvedett el.
A Reuters beszámolója szerint a globálisan negyedik legnagyobb autógyártó cég a termelés csökkenését elsősorban két tényezővel magyarázza: a kínai versenytársak egyre erőteljesebb piaci jelenlétével, valamint az elektromos járművek iránti kereslet lanyhulásával.
A munkavállalók érdekeit képviselő FIM-CISL bejelentette csatlakozását az IndustriALL Europe által februárra tervezett európai szintű demonstrációhoz. A Brüsszelben tartandó tiltakozó megmozdulás célja, hogy rábírják az EU-t a 2025-től életbe lépő szigorú károsanyag-kibocsátási előírások felülvizsgálatára, amelyek a szakszervezet szerint tovább nehezíthetik az európai autógyártók helyzetét.
A vállalat ugyanakkor decemberben 2 milliárd eurós (830 milliárd forintos) fejlesztési programot jelentett be olaszországi gyártókapacitásainak bővítésére, amelynek eredményeként 2026-tól új modellek gyártását tervezik elindítani.
(Borítókép: Stellantis autógyár Franciaországban 2024. március 19-én. Fotó: Gonzalo Fuentes / Reuters)