Index Vakbarát Hírportál

Új mozdonyokat állított forgalomba a MÁV a pécsi vonalon

2025. január 27., hétfő 11:44

A pécsi vonalon elindult az első Astride típusú mozdony, amelyet az Akiemtől bérel a magyar vasúttársaság. Ezek a nyáron bejelentett ötpontos közlekedési akcióterv kiegészítéseként érkeztek Magyarországra, amivel használt járműveket állítanak forgalomba a magyar vasútvonalakon. Az Astride típust korábban Franciaország és Belgium között használták.

A MÁV bejelentése szerint hétfőn reggel forgalomba állt az első Astride típusú mozdony a Pécs–Budapest vonalon. A mozdonytípust az Akiemtől bérli a magyar vasúttársaság. A vállalat októberben kezdte meg az Astride villamosmozdony tesztelését − írja a Világgazdaság.

Nyáron jelentette be Lázár János az ötpontos közlekedési akciótervet, amelyben szerepel az új járművek beszerzésének előkészítése, de rövid távú, átmeneti megoldásként a MÁV jó minőségű, használt vasúti járművek bérlését is kezdeményezte.

Az Astride mozdonyokat a francia Alstom gyártja, amelyek alkalmasak a magyar felsővezeték-hálózaton való üzemelésre, és akár 160 kilométer per órás sebességgel is haladhatnak. Eddig a francia nemzeti vasúttársaság (SNCF) használta ezeket a típusokat, majd 2010-ben átvette tőlük az Akiem vasúti lízingcég.

Ezt követően a Franciaország és Belgium közötti teherszállításban használták őket, de 2019-ben már tíz darab Magyarországra került. A magyar vonalakon 490-es sorozatszámmal szereplő mozdonyokat elsősorban az áruszállításban alkalmazzák, amelyek ugyan már 25-30 évesek, mégis fiatalabbak, mint a MÁV gépei. Ezzel kapcsolatban Lázár János megjegyezte, hogy mindössze ötven korszerű mozdonnyal rendelkezik a magyar vasúttársaság, további 150 már elöregedett.

2019-ben a MÁV 115 mozdonyt tervezett vásárolni, azonban a tenderről való döntést mintegy két évvel elhalasztották, így csak 2022 áprilisában rendelték meg az új gépeket a Siemenstől. Egy évvel később viszont ezt a megállapodást a kormány felmondta.

Rovatok