Hamarabb megtérülhet a Budapest Airport visszavásárlása, mint ahogyan a kormány a szerződés megkötésekor kalkulált – jelezte Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és iparért felelős államtitkára, a Budapest Airport Zrt. elnöke az InfoRádiónak adott interjúban. Több bevételi elemet ugyanis alulbecsültek, így a megtérülési idő jelentősen lerövidülhet a korábban tervezett 16 és fél évről. Azt is elárulta az államtitkár, hogy az Air Canada terveiben már ott van Budapest mint célállomás.
A repülőtér visszavásárlásának az üzleti hasznáról, a tavalyi utas- és teherforgalmi rekordokról, a reptéri fejlesztésekről és egy potenciális transzatlanti járatról is beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában Lóga Máté.
„Ha van gazdaságtörténeti siker a rendszerváltás óta, akkor az a Budapest Airport visszavásárlása” – válaszolta az államtitkár arra a kérdésre, hogy megérte-e visszavásárolni a repülőteret.
Lóga Máté kiemelte, hogy a vagyonkezelési szerződés még ötven évig biztosítja a bevételeket, és már az első lezárt üzleti év eredményei is azt mutatják, hogy jó döntés volt a tranzakció.
Az üzleti sikerességben az államtitkár szerint jelentő szerep jut a partnernek, a Vinci Airportsnak.
A szerződés megkötésekor kalkulált 16 és fél éves megtérülési idő jelentősen rövidülhet, mivel több bevételi elemet is alulbecsültek.
A tranzakció során sikerült megegyezni a hitelezőkkel is a társaság 1,44 milliárd eurós hitelállományáról, sőt azóta a repülőtér kockázati profilja is javult a hitelminősítők szerint.
Lóga Máté kiemelte, hogy nem számítottak 2024-ben ekkora forgalomnövekedésre, 17,6 millió utas fordult meg a reptéren, ez csaknem 20 százalékos növekedés előző évhez képest, és a 2019-es rekordévhez képest is 8-8,5 százalékos többletet mutat.
Erről január közepén Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke is beszélt a turizmus tavalyi számait bemutató sajtórendezvényen. Rámutatott, hogy rekordéve volt a turizmusnak, amelyben jelentős szerepe volt a légi forgalomnak is.
A kiváló eredményekhez jelentős mértékben járultak hozzá a magasan szárnyaló légi forgalmi adatok
– fogalmazott januárban Guller Zoltán. Lóga Máté most megjegyezte, hogy a két számjegyű emelkedés nem tartható, a növekedés várhatóan lassulni fog az idén és jövőre is. A fejlődéshez nagyon fontos a turizmus, további célzott járatfejlesztésekkel szeretnének még több embert idevonzani.
A teherforgalom területén még jelentősebb volt a növekedés, 2023-ról 2024-re közel 50 százalékos emelkedést regisztráltak. Az államtitkár szerint ebben még mindig jelentős fejlődési potenciál rejlik.
A társaság célja, hogy Budapest legyen a cargoforgalom első számú bázisa Közép-Európában, aminek első jeleként már sikerült megelőzni Bécset.
A további növekedéshez Lóga Máté szerint elengedhetetlen a vasúti infrastruktúra fejlesztése, mivel a beérkező árumennyiség elszállítása is kulcsfontosságú. A logisztikában segít, hogy a reptér közelében, az M0-s körgyűrű mellett komoly raktárbázisok épültek az utóbbi években, és ez is segít kialakítani a sikeres teherszállítási ökoszisztémát.
Az államtitkár hangsúlyozta az utasélmény fontosságát, amit a következőképp szemléltetett:
Amikor a repülőtér szolgáltatásait igénybe vesszük, mérik, hogy az adott utas mennyire érzi magát stresszben, mert a stresszelt utas nem fogyaszt, nem vásárol.
A céljuk az, hogy az utasokat minél gyorsabban eljuttassák abba a zónába, ahol lehetőségük nyílik a fogyasztásra. A zajterhelés kérdésében Lóga Máté határozott álláspontot képviselt: a Budapest Airport maradéktalanul betartja az előírásokat, és a határértékeket meg sem közelíti a repülőgépek által okozott zaj. A társaság alapítványa rendszeresen támogatja a zajterhelés által érintett ingatlanok felújítását.
A stratégiai fejlesztések között szerepelt a közvetlen transzatlanti járatok elindítása, de a Covid előtt még létező lehetőséget most részben az akadályozza az elnök szerint, hogy nem áll rendelkezésre elég, hosszú távú repülésre is alkalmas gép.
„Azoknak a légitársaságoknak, amely nyitottak lennének, nincs rá lehetőségük, hogy feltegyék a térképre Budapestet, mert nincs elég eszközük” – mondta Lóga Máté, de hozzátette:
az Air Canada terveiben már ott van Budapest mint célállomás.
Szerinte csak idő kérdése, hogy megjelenjen az első transzatlanti járat, és onnantól kezdve gyors felépülésre számít.
(Borítókép: Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. Fotó: Kaszás Tamás / Index)