Index Vakbarát Hírportál

A világ legnagyobb autógyártója döntött Kínával kapcsolatban

2025. február 5., szerda 13:46

A Toyota bemutatta a Lexus márka új akkumulátor- és elektromosjármű-gyárának terveit Sanghajban, és ezzel a világ legnagyobb autógyártója egyértelmű üzenetet küldött: minden eddiginél fontosabb lett számukra a kínai piac. Közben a japán székhelyű vállalat megemelte a profitprognózisát.

A Toyota lesz a harmadik autógyártó, amely teljes körű akkumulátor- vagy elektromosjármű-gyárral rendelkezik majd Kínában – összegezte a Financial Times. Ezzel megduplázza részesedését a világ legnagyobb piacán, ugyanakkor az éles verseny közben más külföldi márkák visszavonulására kényszeríti a japán vállalatot.

A világ legnagyobb autógyártója szerdán feljavította egész éves profitprognózisát.

Majd nyilvánosságra hozta a sanghaji új akkumulátor- és EV-gyárba történő beruházás terveit, amely 2027-ben kezdi meg a Lexus modellek gyártását.

Ezzel a Toyota merész lépéseket tesz a kínai piacon való érvényesülése érdekében. Az olyan versenytársak, mint a Volkswagen, a Nissan és a General Motors, az eladások esése után visszavesznek a BYD, a Chery és a Geely által vezetett helyi riválisok éles versenyéből.

Fontosak lettek a kínai fogyasztói igények

„Ez a helyzet annyiban különbözik a korábbiaktól, hogy Kína kezd vezető országgá válni” – mondta Hirojuki Ueda, a Toyota külső és nyilvános ügyekért felelős vezetője, majd hozzátette:

A mi politikánk az, hogy a világ legjobb vállalatává váljunk […] Olyan járműveket kell kifejlesztenünk, amelyek megfelelnek a kínai fogyasztók igényeinek.

Az új üzem teljes egészében a Toyota tulajdonában lesz, a Tesla sanghaji gigagyárának és a VW Hefeiben található, elektromos járműveket gyártó üzemének nyomdokaiba lépve. Kezdetben évi százezer darabot lesz képes gyártani, ugyanakkor a konkrét pénzügyi részleteket nem hozták nyilvánosságra.

A külföldi autógyáraknak korábban kínai riválisokkal kellett vegyesvállalatokat létrehozniuk, hogy hozzáférjenek a hatalmas piachoz. Azonban Kína 2018-tól engedélyezte, hogy a külföldi cégek teljes mértékben saját elektromosautó-gyártó telephelyeket hozzanak létre.

A Toyota már rendelkezik két vegyesvállalattal, a FAW-val és a GAC-cal, és 2024-ben közel 1,8 millió járművet értékesített Kínában – ez 6,9 százalékkal kevesebb volt az előző évhez képest. Az új sanghaji gyár segíthet a Toyotának felzárkózni az elektromos autók technológiája terén, miután a hibrid autókra való összpontosítása kevésbé fókuszált erre a technológiára.

Évek óta a dobogó tetején

A kínai beruházás miatt a piac egyre nagyobb figyelmet szentel a Toyota kínai terveire, amelyekkel az észak-amerikai piacon Donald Trump vámfenyegetései miatt kialakult zavarokat kívánja kezelni. Érdemes hozzátenni: a vállalat 1 millió dollárt adományozott Trump elnöki beiktatására, és 2017-ben 10 milliárd dolláros beruházást ígért meg Amerikában, miután Trump bírálta, hogy a Toyota inkább egy új mexikói gyárba fektetett.

Sok versenytársával ellentétben a Toyota erős pénzügyi helyzetben van, még akkor is, ha az eladásaik visszaestek. Az autógyártó tavaly ötödik éve megtartotta eladási trónját, mivel 10,8 millió járművet adott el, miközben az egy évvel korábbi 11,2 millióról visszaesett.

Most az egész évre vonatkozó profitprognózisát 400 milliárd jennel, 4,7 milliárd jenre (31 milliárd dollár) emelte, annak ellenére, hogy a második egymást követő negyedéves profitcsökkenést könyvelhette el.

Az üzemi eredmény 27 százalékkal 1,2 milliárd jenre csökkent a decemberrel zárult három hónapban, ami elmaradt az elemzői előrejelzésektől. Korábban pedig már megírtuk, hogy novemberben növelte globális autóeladásait a Toyota, ugyanakkor a járműgyártás 6,2 százalékkal, 869 230-ra esett, a termelés ezzel már a 10. egymást követő hónapban csökkent.

Japánban, amely a Toyota globális termelésének körülbelül egyharmadát adja, a termelés 9,3 százalékkal csökkent novemberben, részben két nagyobb gyárának kétnapos leállása miatt. A januártól novemberig tartó időszakban a Toyota globális termelése éves összevetésben 5,2 százalékkal, mintegy 8,752 millió járműre zsugorodott, a globális eladásai pedig 1,2 százalékkal, 9,254 millióra csökkentek.

Fontos azonban, hogy az adatok tartalmazzák a Lexus márkát, de nem veszik figyelembe a Daihatsu Motort és a Hino Motorst. A leánymárkákkal együtt a Toyota 984 348 járművet értékesített novemberben, 0,2 százalékkal kevesebbet a tavaly novemberinél. Eközben a termelés 9,4 százalékkal, 966 921-re süllyedt. Január–novemberben a globális eladás 3,6 százalékkal, 9,858 millióra csökkent, a gyártás pedig 8,2 százalékkal esett, 9,745 millióra.

Rovatok