Magyarországon a régiós szinthez képest a benzin ára januárban 2,8 százalékkal, azaz 17 forinttal magasabb volt, míg a 631 forintos régiós átlagárat 22 forinttal, 3,5 százalékkal meghaladta a dízel üzemanyag átlagára hazánkban. Azonban a szomszédos országokhoz képest olcsóbbak voltak a magyarországi üzemanyagárak. A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a kormány elérte, hogy a magyar családok kevesebbet fizessenek az üzemanyagért.
Az EU által kiadott Weekly Oil Bulletin adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára január hónapban 635 forint volt, ami 3 forinttal, azaz 0,5 százalékkal alacsonyabb a szomszédos országok 638 forintos átlagértékénél – tájékoztatott erről a Központi Statisztikai Hivatal.
Azonban a régió országaiban a januári átlagár 618 forint volt, a magyar ár 2,8 százalékkal, azaz 17 forinttal magasabb volt ennél.
Az előző havi adathoz képest 18 forinttal nőtt a 95-ös benzin átlagára Magyarországon, de a szomszédos és a régiós országokban megfigyelt átlag is növekedett, 21, illetve 18 forinttal.
A KSH szerint a dízel üzemanyag havi átlagára Magyarországon 653 forint volt, ami 2 forinttal, 0,3 százalékkal alacsonyabb a szomszédos országok 655 forintos átlagértékénél. A 631 forintos régiós átlagárat 22 forinttal, 3,5 százalékkal meghaladta a dízel üzemanyag átlagára Magyarországon.
Az előző havi adathoz képest 20 forinttal emelkedett a gázolaj magyarországi havi átlagára. A szomszédos és a régiós országokban megfigyelt átlag egyaránt 19 forinttal növekedett a decemberi adathoz képest – összegezte a KSH.
Ahogy azt csütörtökön részleteztük, újra reflektorfénybe kerültek az üzemanyagárak, amelyek most viszonylag stabilak, azonban a világpolitikai helyzet, Donald Trump intézkedései és az OPEC+ döntései bármikor megbolygathatják a piacot. Ha az általános ármozgásokat nézzük, a csökkenő ártendencia nem biztos, hogy tartós marad, mivel a világpolitikai helyzet – különösen a közel-keleti konfliktus – könnyen fordulatot hozhat az árakban.
Januárban rendre beszámoltunk arról, hogy örülhettek az autósok, hiszen sikerült tartani a régiós átlagot a kutakon, sőt a hónap végén folyamatos volt az árcsökkenés. Ugyanakkor csütörtöktől a benzinért már 2, míg a dízelért bruttó 3 forinttal többet kell fizetni a benzinkutakon, annak ellenére, hogy a múlt héten négyszer is csökkentek az üzemanyagárak.
A régiós országok közül Ausztriában, Horvátországban, Szerbiában és Szlovákiában magasabb volt a benzin átlagára januárban, mint Magyarországon. Az előző havi adathoz képest Romániában és Szlovákiában nőtt a legnagyobb mértékben, 30 forinttal.
Lengyelországban, Romániában és Szlovéniában a 95-ös oktánszámú benzin átlagára kevesebb mint 5 százalékkal, Csehországban 5–10 százalékkal, Bulgáriában pedig több mint 15 százalékkal elmaradt a magyartól.
A dízelolaj januári átlagára Ausztriában, Szerbiában és Szlovéniában meghaladta a magyar értéket, Bulgáriában viszont több mint 15 százalékkal kisebb volt annál. Az előző havi adathoz képest a régió összes országában nőtt a dízel átlagára, Szlovákiában volt tapasztalható a legnagyobb mértékű, 29 forintos növekedés.
„Ez a kormány sikeresen kiharcolt brüsszeli garanciájának köszönhető” – többek között így értékelte az adatokat a Nemzetgazdasági Minisztérium. A tárca kiemelte, hogy a külső tényezők közvetlen hatással vannak a magyar üzemanyagpiacra is, az itthon forgalmazott üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik.
A gazdasági minisztérium úgy fogalmazott, „a kormány azonban sikeresen kiharcolta azokat a garanciákat Brüsszelben, amelyek biztosítják, hogy a háborús szankciók ne veszélyeztessék Magyarország energiabiztonságát, és ne okozzanak a magyar lakosság számára további áremelkedéseket”.
A tárca arra is kitért, hogy az ellátásbiztonság fenntartása mellett a kormány továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy a benzin és a gázolaj ára stabil maradjon, és a magyarok a szomszédos országok átlagához képest kedvezőbb feltételek mellett juthassanak üzemanyaghoz.
A Nemzetgazdasági Minisztérium a KSH jelentése alapján végezetül kiemelte, az üzemanyagárak továbbra is versenyképesek, azok nem haladják meg a szomszédos országok átlagárát, mely megfelel a kormányzati célkitűzéseknek. A hat legfontosabb tényezőt, amely befolyásolta az árakat, pedig az alábbiak szerint lehet összegezni:
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)