Míg tavaly a fehér kutaknál 2,1 százalékos volt a visszaesés, addig a nagy láncoknál 0,6 százalékos volt a veszteség.
Tavaly 1,2 százalékkal 6,5 milliárd literre csökkent a magyarországi üzemanyag-forgalom – számol be a Népszava. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) jövedéki nyilvántartásából kimutatható, hogy a 2023-as 5,7 százalékos visszaeséshez képest van némi javulás. Az idei csökkenés az árstop utáni piaci hullámok ellapulásaként értelmezhető.
Az országos összesítés két tevékenységből tevődik össze: a közkutak és a nem nyilvános, nagybani telepek „közvetlen nagykereskedelmi” értékesítéséből. Mivel a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) – márkás töltőállomásokat képvisel – már januárban közzéteszi saját adatait, ezért minden hazai kút NAV-os adatából levonva kaphatunk képet a nagy láncokhoz nem tartozó – „fehér” – kutak piaci helyzetéről is.
„Így elmondható, hogy míg a fehér kutak 2024-es, 1,6 milliárd literes adata 2,1 százalékos visszaesés, addig a nagy láncok tavalyi, 3,9 milliárd litere »csak« 0,6 százalékos veszteség” – írja a lap.
Gépész László – a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) alelnöke – szerint a fehér töltőállomások a mai napig nem találtak vissza a 2021 előtti fejlődési pályájukra. Úgy gondolja, a fő ok leginkább az, hogy az árstop idején az árhátrányukat elvesztő, kényelmesebben megközelíthető és üzemanyag-kínálatukat is tovább megőrző nagy láncok sikeresen magukhoz csábították a kis kutak törzsügyfeleit.