Minden olyan környező országban, ahol nincs euró, az üzemanyagárakban devizakockázat is megjelenik – mondta az Indexnek Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. A hazai üzemanyagárak a szomszédos országokhoz képest jól állnak, azonban a forintárfolyamban rejlő kockázatok továbbra is megjelennek. Ráadásul Donald Trump amerikai elnök békéje tovább csökkentheti az árakat.
A héten üzemanyagár-csökkenést tapasztalhattunk, és ez szombaton is folytatódik. A benzin beszerzési ára bruttó 3 forinttal csökken, viszont a gázolaj nagykereskedelmi ára a hétvégén már nem változik. A holtankoljak.hu adatai szerint a beszerzési árak változásától függetlenül változtak a kutak árai, jellemzően extra csökkenéseket tapasztalhattunk.
Ennek hatására az átlagárak február 14-én az alábbiak szerint alakulnak:
A benzin ára szombaton akár még tovább csökkenhet, Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az Indexnek kiemelte, a mai számok továbbra is megerősítik, hogy a kormányzati elvárásoknak megfelelnek az üzemanyagárak. A kormány többször felszólította a piaci szereplőket, hogy az árakat tartsák versenyképesen a szomszédos országokhoz képest.
A múlt heti összefoglalónkban már jeleztük, Magyarországon a régiós szinthez képest a benzin ára januárban 2,8 százalékkal, azaz 17 forinttal magasabb volt, míg a 631 forintos régiós átlagárat 22 forinttal, 3,5 százalékkal meghaladta a dízel üzemanyag átlagára hazánkban. Ám a szomszédos országokhoz képest olcsóbbak voltak a magyarországi üzemanyagárak. Így a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a kormány elérte, hogy a családok kevesebbet fizessenek az üzemanyagért.
Grád Ottó kiemelte, az elmúlt időszakban az olajár jegyzése széles tartományban mozgott a politikai változások miatt. Ez pedig eltérő mértékben jelent meg a különböző országokban, régiós szinten is. Azonban ahova még csővezetéken keresztül érkezik az orosz kőolaj, ott havi átlagon történik a beszerzés, ezeken a piacokon az árfolyammozgás is másképp jelenik meg, így Magyarország esetében ez már önmagában más árat feltételez a szomszédos országokhoz képest.
Eltérő piaci feltételek mellett az ilyen jelentősebb tőzsdei ármozgások okozhatnak jelentős eltérést a szomszédos országok áraiban.
Grád Ottó szerint ugyanez az összefüggés igaz a devizákra is. Az adott üzemanyag beszerzésének az árán látszik, hol van nemzeti deviza, mint például Magyarországon, de a régióban számos ilyen ország található, ahol még nem euróban történik az elszámolás. Így a régiós vagy szomszédos országok árainak összehasonlítását jelentősen módosítja a helyi devizaárfolyam. Ennek ellenére a számok megerősítik: Magyarországon az üzemanyagárak régiós szinten is a középmezőnyben vannak. Ráadásul az eltérő adómértékek a különböző piacokon a piaci árszintet is befolyásolják.
Így Grád Ottó szerint a kormányzati elvárásoknak még a nehéz piaci helyzetben is megfelelnek a hazai üzemanyagárak. Ám szenzitív piac mozgatja az árakat, nehéz ma megmondani, hogy milyen változásokra lehet számítani. Korábban már bemutattunk hat tényezőt, amelyek befolyásolták az árakat az elmúlt időszakban:
Grád Ottó szerint nagyon úgy tűnik, a Brent olaj 75 dollár körüli szintre simulhat, ez hosszú távon mind az olajkitermelőknek, mind a fogyasztóknak elfogadható. „Ha nem történik extrém politikai változás, akkor ezen a szinten maradhatunk. Ebben az esetben, ha a forint utóbbi időben tapasztalt erősödése is fennmarad, akkor jelentősebb üzemanyagár-változás a következő időszakban nem lesz” – mondta az Indexnek a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.
Csütörtökön beszámoltunk arról, hogy a Trump–Putyin-telefonhívás hírére a dollár esni kezdett, a forint pedig szárnyalni: az euróval szemben négyhavi, a dollárral ellenben pedig háromhavi csúcsra ért a hazai deviza. Az is kiderült, hogy az amerikai elnök szerint Szaúd-Arábiában lehet az első találkozója Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, ahol az orosz–ukrán háború lezárása kerül a középpontba. Az Egyesült Államok államfője mielőbbi tűzszünetet akar, a pénzügyminisztere pedig írásos garanciáról tárgyalt Ukrajnában a korábbi támogatások visszajuttatásáról.
Ennek pedig Grád Ottó szerint komoly hatása lehet az üzemanyagárakra: „Amennyiben ezek a tárgyalások sikertelenek lesznek és felerősödnek a háborús események, azt azonnal beárazza a piac. Ennek ellenére most bízhatunk stabilabb üzemanyag- és pénzpiacban.” Ráadásul minden olyan környező országban, ahol nincs euró, az üzemanyagárakban devizakockázat is megjelenik, amire már korábban is kitértünk.
A forintárfolyam nemcsak az euróval, hanem a szomszédos és a régiós devizákkal, valamint a dollárral szemben is fontos. Jó példa erre, hogy – mondjuk – megjelenik egy kedvezőtlen adat Magyarországról, és ezért tartósan gyengülni kezd a forint, majd ennek hatására drágul az üzemanyag,
ez természetesen nem az üzemanyagárak versenyképtelenségét jelenti.
Az mindenesetre a januári adatokból jól látható, az EU által kiadott Weekly Oil Bulletin adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára január hónapban 635 forint volt, ami 3 forinttal, azaz 0,5 százalékkal alacsonyabb a szomszédos országok 638 forintos átlagértékénél. A régió országaiban a januári átlagár 618 forint volt, a magyar ár 2,8 százalékkal, azaz 17 forinttal magasabb volt ennél. Az előző havi adathoz képest 18 forinttal nőtt a 95-ös benzin átlagára Magyarországon. Ezzel párhuzamosan a szomszédos és a régiós országokban megfigyelt átlag is növekedett, 21, valamint 18 forinttal.
A dízel üzemanyag havi átlagára januárban Magyarországon 653 forint volt, ami 2 forinttal, 0,3 százalékkal alacsonyabb a szomszédos országok 655 forintos átlagértékénél. A 631 forintos régiós átlagárat 22 forinttal, 3,5 százalékkal meghaladta a dízel üzemanyag átlagára hazánkban. Az előző havi adathoz képest 20 forinttal emelkedett a gázolaj magyarországi havi átlagára. A szomszédos és a régiós országokban megfigyelt átlag egyaránt 19 forinttal növekedett a decemberi adathoz képest.
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)