Index Vakbarát Hírportál

Ha beválnak a tervek, hatalmas lökést kaphat Orbán Viktor szekere

2025. február 20., csütörtök 14:24

A hazai turizmus teljesítménye meghatározó lesz az idei gazdasági növekedésben is. Tavaly a GDP közel 13 százalékát tette ki az ágazat. Úgy tűnik, az idei évben sem fékez a szektor, a bruttó hazai termék 14,2 százalékát adhatja, jelezte Csendes Olivér. A Visit Hungary vezérigazgatója szerint idén újabb 1,3 millió vendéget csábíthatnak a magyarországi szálláshelyekre, amiből 400 ezer magyar család profitálhat. A tervek eléréséhez adatalapú megközelítést, fókuszált marketingstratégiát és szakmai összefogást sürgetett.

A turizmus teljesítménye meghatározó lesz az idén várható növekedésben, mivel az ágazat már most a GDP csaknem 13 százalékát adja. Emlékezetes, hogy Orbán Viktor miniszterelnök repülőrajtot és fantasztikus évet ígért 2025-re, amelynek meghatározó része lenne egy jelentősebb gazdasági növekedés.

„Az idei évben 14,2 százalékos GDP-hozzájárulást érhet el a szektor”

– jelezte Csendes Olivér, a Visit Hungary vezérigazgatója a Budapesti Kereskedelmi- és Iparkamara eseményén, ami „A Jövő Turizmusa” címet kapta. Emlékezetes, hogy a tavalyi évben rekordot döntött a turizmus, erről februárban megjelent interjúnkban részletesen beszélt Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke.

Budapest világbajnok volt

Tavaly minden korábbinál több, közel 18 millió turista érkezett a magyarországi szálláshelyekre, csaknem 11 százalékkal felülmúlva a 2023-as, szintén kiemelkedő eredményt. A vendégéjszakák száma pedig közel 6 százalékos bővüléssel, több mint 44 milliós új rekordot állított fel. 

A számok azt mutatják, hogy magyarországi szálláshelyekre szívesen érkeznek a nemzetközi és belföldi utazók is 

– értékelte Csendes Olivér. A turizmus tavalyi teljesítményével kapcsolatban kiemelte, hogy „Budapest világbajnok lett vendégforgalom-növekedésben”. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy 2025-ben arra fognak koncentrálni, hogy a magyarok még többet utazzanak belföldön, hiszen „érdemes felfedezni az ország gyönyörű tájait és a barátságos, professzionális vendéglátóhelyeit”.

Ezt keresik Magyarországon a turisták

A vezérigazgató bemutatta, hogy adatalapon meg tudják állapítani a legnépszerűbb hazai gasztronómiai attrakciókat: 

Az éjszakai élet legtöbbet kommentált helyszíneiként a Gozsdu udvart, valamint a Las Vegas és a Tropicana kaszinókat említette. Csendes kiemelte, hogy a napozásnak különleges szerepe van a turisták körében, főleg a brit látogatók értékelik a jó időt. 

Elmondása szerint kiemelkedően pozitív élményt nyújtanak a fővárosban a hajótúrák és a Margit-szigethez kapcsolódó programok.

A szakember szerint 2025-ben is van még kraft az iparágban, vagyis továbbra is jelentős növekedési potenciállal rendelkezik a szektor. Arra számítanak, hogy idén újabb 1,3 millió vendéget sikerülhet magyarországi szálláshelyekre csábítani, amiből szerintük 400 ezer család profitálhat. 

Minőségi váltás a mennyiségi növekedés helyett

A Visit Hungary vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy átgondolt stratégiával kívánják elérni céljaikat. Elmondta, hogy összehangolták a B2B- és B2C-tevékenységeket, és kiemelt figyelmet fordítanak a hivatásturizmusra is. 

Ugyanakkor nem gondolják, hogy kvantitatívan a végtelenségig növelhetők a számok, így a jövőben inkább a vendégéjszakák számát és az egy főre jutó költések növelését célozzák meg. 

Csendes kifejtette, hogy a repülőtérrel együttműködve optimalizálják a fogyasztói élményt, és aktívan kommunikálják az utazni vágyóknak, hogy érdemes Budapestre és Debrecenbe látogatni.

A szakember őszintén beszélt a kihívásokról is, megjegyezve, hogy bár végesek a bevételeik, továbbra is csak fókuszált stratégiával tudnak eredményesen dolgozni. Ezért meghatározták azokat a kiemelt piacokat, amelyekre koncentrálnak, és professzionális forgalomösztönző kampányokat csak ezeken a fókuszpiacokon folytatnak a szokásos országimázskampány mellett.

Csendes Olivér: Együtt hajtjuk a magyar gazdaság szekerét

A Visit Hungary vezetője kiemelte a szakmai összefogás fontosságát, és elmondta, hogy workshopokkal és egyéb kezdeményezésekkel segítik az ágazat szereplőit. Csendes Olivér hangsúlyozta, hogy „a termék élményekből tevődik össze”, és ezeket azok tudják hitelesen továbbadni, akik maguk is megélték őket. 

Részletezte, hogy idén számos nemzetközi sztárelőadó koncertjét hozzák Magyarországra, köztük van az Imagine Dragons, a Guns N' Roses, Katy Perry, és a lista még korántsem teljes. 

A szakmai fejlődés érdekében újraélesztik a Summit rendezvényüket is, október 12–13-án a Bálnában kétnapos nemzetközi turisztikai konferenciát szerveznek. A rendezvényen azt vizsgálják meg, hogyan tudnak alkalmazkodni a változó technológiához és fogyasztói igényekhez a turisztikai szereplők. Jelentős újdonságként bejelentette egy MICE-alap létrehozását, amellyel évente 400 millió forinttal támogatnák legalább 20 közepes vagy nagy méretű rendezvény szervezőit, elsősorban a hivatásturizmus fellendítése érdekében.

A lényeg, hogy növeljük Budapest láthatóságát a hivatásturizmusban 

– fogalmazott. Mintaként Bécset említette, amelynek gyakorlatát folyamatosan figyelik és elemzik. Csendes Olivér elmondta, hogy a szektor csak akkor érhet el sikereket, ha a szakmai szereplőkkel együttműködik. Hangsúlyozta, hogy „együtt hajtják a magyar gazdaság szekerét”, ezért is keresik folyamatosan az együttműködési lehetőségeket. 

(Borítókép: Turisták nézik a főváros panorámáját a Budai Vár egyik kilátójából 2022. február 5-én. Fotó: Róka László / MTI)

Rovatok