A hidrogén lehet a kulcs a fenntartható közlekedéshez és iparhoz, de még hosszú út áll előttünk. Miközben a szakértők a színes hidrogének között válogatnak, a hétköznapokban még egy egyszerű autótankolás is komoly logisztikai kihívást jelent.
A hidrogén energetikai és ipari felhasználási lehetőségeiről beszélgettek a Mol Talks podcastben a vállalat szakértői. Mérő Tamás és Tóth Kornél részletesen tárgyalták a hidrogén típusait, olajipari alkalmazását, közlekedési szerepét, valamint az iparágat érintő gazdasági és szabályozási környezetet. A beszélgetést Halász Ambrus, a cégcsoport vállalati kommunikációs vezetője moderálta.
A hidrogén típusait különböző színekkel jelölik, ezek az előállítási módra és a környezeti hatásokra utalnak. A legkörnyezetbarátabb a zöldhidrogén, amely megújuló energiaforrásokból készül. A másik véglet a szürkehidrogén: ezt fosszilis forrásokból állítják elő, jelentős szén-dioxid-kibocsátással. A kékhidrogén esetében ugyanez a technológia, de a CO2-t összegyűjtik és tárolják.
A palettát tovább színesíti a rózsaszínhidrogén, amit atomenergiával állítanak elő, illetve a fehérhidrogén, amit a föld alatti kőzetrétegekből nyernek ki. A sort az aranyhidrogén zárja, ami baktériumok segítségével, biológiai úton készül.
A hidrogén kulcsszerepet játszik a kőolajfinomításban. Mérő Tamás szakértő szerint annyira nélkülözhetetlen, hogy ha elfogy, azonnal le kell állítani a finomítót. A Dunai Finomítóban és az MPK-ban jelenleg szürkehidrogént használnak, de már dolgoznak a fenntarthatóbb megoldásokon – ilyen például a ballószögi napelempark fejlesztése.
A közlekedésben is egyre nagyobb szerepet kap a hidrogén. Németországban már 2022-ben elindultak az első hidrogénvonatok, amelyek 1200 kilométert tudnak megtenni egy tankolással. A sebességgel még hadilábon állnak: míg a kínai hidrogénvonat 160 kilométer per órával közlekedik, a hagyományos nagy sebességű vonatok 350 kilométer per órát is elérnek.
A személyautók terén a Toyota járt élen: a tokiói olimpián 2000 hidrogénüzemű járművet biztosított. A technológia ígéretes, de van egy bökkenő, mégpedig az, hogy Magyarországon jelenleg egyetlen töltőállomás van. Egy szakértő saját tapasztalata szerint a 450 kilométeres hatótávú Toyota Mirai használata komoly logisztikai tervezést igényel.
Tóth Kornél szerint a zöldhidrogén elterjedését leginkább a magas költségek hátráltatják. Bár az EU és a tagállamok jelentős forrásokat biztosítanak a fejlesztésekre, az energiaátállás most minden korábbinál gyorsabb tempót követel. A Mol már együttműködik egyetemekkel és kutatóintézetekkel, de a támogatások és a kitűzött célok között még jelentős szakadék tátong.