Index Vakbarát Hírportál

Kijöttek az adatok: a magyarok átlagkeresete 11 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál

2025. február 25., kedd 08:41

A KSH szerint mind a bruttó, mind a nettó átlagkeresetek tovább emelkedtek idén, valamint a bérek vásárlóereje is erősödött.

A teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 727 700 volt 2024. decemberben, 11,0 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból.

A rendszeres (prémium, jutalom, egyhavi különjuttatás nélküli) bruttó átlagkereset 625 400 forintra becsülhető, 10,6 százalékkal magasabb, mint az előző év azonos időszakában. A rendszeres bruttó átlagkereset növekedésének mértékét részben a 2023. decemberi minimálbér- és garantált bérminimum-emelés befolyásolta. A rendszeres bruttó átlagkereset a vállalkozásoknál 624 100, a költségvetésben 610 200, a nonprofit szektorban 680 200 forintot tett ki, 9,4, 14,5, illetve 12,2 százalékkal emelkedett egy év alatt.

A nettó átlagkereset kedvezmények nélkül 483 900, a kedvezményeket figyelembe véve 500 500 forintot ért el, 11,0, illetve 10,9 százalékkal magasabb volt, mint 2023 decemberében.

A reálkereset 6,1 százalékkal emelkedett a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 4,6 százalékos növekedése mellett.

Itt jön a lényeg

bruttó mediánkereset 560 900 forint volt, 13,1 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

kedvezmények figyelembevételével számított nettó kereset mediánértéke 389 800 forintot ért el, 13,7 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy a KSH által számolt átlagbért jócskán torzítja a társadalom felső néhány százalékának fizetései. Az átlagbér úgy jön ki, hogy a dolgozók bérét összeadják, majd elosztják a létszámukkal. Ebben az esetben egy-egy magasabb fizetés jelentősen megdobhatja az átlagot, miközben a dolgozók többsége nem ennyit keres – tehát lényegében egy „torzabb” képet kapunk a fizetési szintről.

A magyar keresetekről pontosabb képet ad a mediánjövedelem. Ugyanis míg az átlag a számtani közepet, a medián a helyzeti vagy fizikai közepet adja: előbbi érzékeny az extremitásokra, utóbbi nem. A mediánbérnél a hazai munkavállalók fele magasabb, fele pedig kevesebbet keres. Az átlagbér ennél jóval magasabb, ami azt jelzi, hogy számottevően kevesebben vannak a bérskála magasabb részén, mint az alacsonyban.

A mostani adatból is jól kiolvasható, hogy

az átlag- és a mediánbér között 110 700 ezer forint különbség mutatkozik.

Általános szakmai vélekedés szerint a statisztikai hivatal által megállapított átlagkeresetnél a magyar társadalom 75 százaléka kevesebbet keres.

Így kerestünk 2024-ben

A bruttó és a kedvezmények nélkül számított nettó átlagkereset egyaránt 13,2, míg a kedvezmények figyelembevételével számított nettó kereset 13,1 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

Tovább lassult a bérnövekedés

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint 2024 decemberében tovább csökkent a bérnövekedés üteme Magyarországon. Bár a piaci várakozások egyszámjegyű növekedéssel számoltak, az ING Bank elemzése szerint az átlagbér 11 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. A bérdinamika csökkenése egy hosszabb távú trendbe illeszkedik, amely az egész év folyamán megfigyelhető volt.

„A tavalyi év egészét nézve az átlagbér 13,2 százalékkal növekedett, míg a csökkenő inflációnak köszönhetően a reálbér-növekedés meghaladta a 9 százalékot. Ennek ellenére a magyar gazdaság stagnáló állapotban maradt. A lakossági fogyasztás növekedése elmaradt a várakozásoktól, mivel a háztartások az emelkedő keresetek ellenére is inkább megtakarításaikat növelték a fogyasztási kiadások helyett” – fejtette ki Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője.

Ágazati eltérések a bérnövekedésben

A bérnövekedés lassulása nem egyetlen ágazathoz köthető, de bizonyos szektorokban különösen markáns volt a csökkenés. Az agráriumban, a bányászatban és az építőiparban jelentősebb visszaesés tapasztalható, míg a feldolgozóiparban csak mérsékelt lassulás figyelhető meg. A szolgáltatási szektorban azonban több területen is negatív meglepetések érték a szakértőket. Az alkalmazottak számának alakulása alapján szinte minden szektorban enyhe lemorzsolódás figyelhető meg, ami arra utal, hogy nem az összetételhatás, hanem strukturális tényezők okozták a bérnövekedés lassulását.

„A tavaly decemberi adatokban jelentős szerepet játszott a 2023 decemberi minimálbér-emelés magas bázishatása. Azokban az ágazatokban, ahol a minimálbér-emelés erősebb hatással volt a bérekre, nagyobb volt a lassulás mértéke is. Emellett a vállalati bónuszok csökkenése is hozzájárult az átlagbérek szerényebb növekedéséhez. Ezzel szemben az állami szektorban 17 százalék fölé ugrott a bérnövekedés üteme, amely elsősorban az oktatás területén történt jelentős béremelésnek köszönhető. A pedagógusok 28,5 százalékos béremelést kaptak az év végén, amelyre 2012 óta nem volt példa” – mutatott rá az elemző.

Mit hozhat 2025 a bérek alakulásában?

A következő év egyik legfontosabb kérdése, hogy megismétlődhet-e az idei tendencia, miszerint a vállalatok kezdeti alacsonyabb béremelési tervei végül a munkavállalók magasabb bérigényeihez igazodtak. Virovácz Péter idézett egy friss Randstad-felmérést, amely szerint a munkáltatók 88 százaléka 10 százalék alatti béremeléssel számol, míg a dolgozók 86 százaléka legalább 11 százalékos növekedést szeretne, sőt, 45 százalékuk 20 százalék feletti bérnövekedést vár el.

„A vállalati oldal szempontjából azonban a gazdasági környezet nem kedvez a magasabb béremeléseknek. Az emelkedő munkanélküliség, a vállalati jövedelmezőség csökkenése és a gyenge gazdasági teljesítmény miatt valószínűbb, hogy a munkáltatók kerülnek erősebb alkupozícióba a bértárgyalások során” – mondta Virovácz Péter. A közszférában ezzel szemben tovább folytatódhat a bérrendezés, amely jelentős hatással lehet az országos átlagbér alakulására. Emellett a vállalatok a költségcsökkentés érdekében elsősorban az alacsonyabb keresetű és alacsonyabb termelékenységgel bíró munkavállalókat bocsáthatják el, ami statisztikailag felfelé torzíthatja az átlagbért – tette hozzá.

Kilátások és gazdasági hatások

Az ING Bank 2025-re átlagosan 9-10 százalékos béremelkedést prognosztizál, amely mellett 5,1 százalékos inflációval számol. Ez azt jelenti, hogy a reálbér-növekedés üteme 4 százalék körül alakulhat, ami ugyan meghaladja a hosszú távú átlagot, de elmarad a 2024-ben tapasztalt jelentős reálbér-növekedéstől.

„A gazdasági növekedés szempontjából kulcsfontosságú kérdés, hogy a háztartások a felhalmozott megtakarításaikat fogyasztásra fordítják-e, vagy továbbra is óvatos pénzügyi stratégiát követnek. Ha a kormányzat intézkedései sikeresen ösztönzik a fogyasztást, az hozzájárulhat a gazdasági élénküléshez. Ha viszont az infláció újbóli emelkedése miatt a megtakarítási hajlandóság marad domináns, akkor továbbra is visszafogott fogyasztási aktivitásra és lassú gazdasági növekedésre számíthatunk” – vetítette előre a szakértő.

Virovácz Péter rámutatott: összességében a bérek alakulása szorosan összefügg a magyar gazdaság állapotával. A következő hónapok döntőek lehetnek abban, hogy a lassuló bérnövekedés milyen hatással lesz a munkaerőpiacra, a fogyasztásra és a gazdasági növekedés ütemére.

NGM: kiemelkedő mértékű a fizetések növekedése

„A kormány folyamatosan azon dolgozik, hogy a családok egyre több pénzből tudjanak gazdálkodni. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 2023-hoz viszonyítva 2024-ben a bruttó átlagkereset 13,2 százalékkal mintegy 647 ezer forintra nőtt. 16 hónapja tart a reálbérek dinamikus növekedése, melynek hatására a családok bizalma fokozatosan erősödik, bővül a fogyasztás, a családok egyre bátrabban és egyre többet költenek akár utazásra, kikapcsolódásra is” – fogalmazott az adatokra reagálva a Nemzetgazdasági Minisztérium.

A kormány célja, hogy a reálbérek tovább emelkedjenek, és amit az infláció elvitt, azt visszaadja a családoknak, ezzel is segítve a magyar háztartásokat. A kormány nagy hangsúlyt fektet a kispénzűek és a középosztály megerősítésére, a 2024-ben megfigyelhető kimagasló reálbér-emelkedés is ezen csoportoknál volt a legnagyobb – tette hozzá az NGM.

„A dinamikus reálbér-emelkedés hatására láthatóan kezd visszaállni a lakosság bizalma. Ezt tükrözi a kiskereskedelmi forgalom bővülése, a lakossági hitelezés élénkülése, a lakás- és autópiac felfutása, valamint az, hogy a hazai turizmus 2024-ben újabb rekordévet zárt. Mindezek mellett a foglalkoztatottság magas, 2010-hez képest 1 millióval dolgoznak többen, a regisztrált álláskeresők száma pedig történelmi mélyponton van” – emelte ki Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár.

A minisztérium előrejelzése szerint az előző évhez hasonlóan 2025-ben is dinamikus reálbér-növekedés várható, ennek képez alapot a 21 intézkedésből álló Új Gazdaságpolitikai Akcióterv, amelynek első pontját a kormány teljesítette, és létrejött a hároméves bérmegállapodás. Ennek értelmében a minimálbér 2027-re 40 százalékkal nő, a kötelező legkisebb bérek emelése pedig közel 1 millió embert érint közvetlenül. A kormány célja, hogy a következő években a minimálbér 1000 euróra, míg az átlagkereset 1 millió forintra emelkedjen.

1000 eurós minimálbér

Bár a magyar gazdaság nem a legszebb arcát mutatja, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter optimista jövőképet vázolt tavaly decemberben a parlament gazdasági és költségvetési bizottsága előtt tartott meghallgatásán. A Pénzügyminisztérium Nemzetgazdaság Minisztériumba olvadásával gazdasági csúcsminiszterré avanzsálódó Nagy fogadni is merne rá, hogy megvalósul a kormány által célul kitűzött 1000 euró minimálbér (mai árfolyamon közel 415 ezer forint), valamint az egymillió forintos átlagfizetés.

(Borítókép: Németh Emília / Index)

Rovatok