A Tesla európai eladásai mintegy 50 százalékkal zuhantak januárban, ami jelentős keresletcsökkenést mutat az amerikai autógyártó termékei iránt. Eközben a cég vezérigazgatója, Elon Musk egyre aktívabban vesz részt mindkét kontinens politikai életében.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint a texasi székhelyű autógyártó januárban mindössze 9945 járművet értékesített Európában, szemben a tavalyi 18 161 darabbal. A cég piaci részesedése 1,8 százalékról 1 százalékra esett vissza – számolt be a The Guardian kedden.
Az elemzők szerint a visszaesés összefüggésben állhat Musk Trump-adminisztrációban betöltött vezető pozíciójával és politikai szerepvállalásával, ugyanis a milliárdos az utóbbi hónapokban a németországi szélsőjobboldali AfD párt támogatójává vált. Januárban például „Németország legnagyobb reményének” nevezte a pártot, hétfőn pedig személyesen gratulált Alice Weidelnek, az AfD társelnökének a párt választási eredményeihez, miután az megduplázta támogatottságát.
Januárban Elon Musk egy sor gyújtó hangvételű posztot tett közzé a közösségi médiában az európai politikáról, többek között támogatott egy szélsőjobboldali pártot a németországi választások előtt, a brit miniszterelnököt nemi erőszakban való bűnrészességgel vádolta, elítélte az olaszországi bírákat és az Európai Bizottságot szidalmazta. Ezt követően Emmanuel Macron francia elnök a norvég, brit és német vezetőkkel együtt reagált Musk ellenséges bejegyzéseire.
A visszaesést illetően különösen súlyos a helyzet Németországban, ahol a Tesla januárban mindössze 1277 új autót értékesített – ez 2021 júliusa óta a legalacsonyabb havi érték a Bloomberg számításai szerint. Franciaországban az eladások 63 százalékkal zuhantak, ami 2022 augusztusa óta a legrosszabb teljesítmény.
Az Egyesült Királyságban a vállalat először regisztrált kevesebb járművet, mint kínai elektromosautó-gyártó riválisa, a BYD. A Tesla eladásai csaknem 8 százalékkal csökkentek egy olyan piacon, amely 42 százalékkal növekedett az elmúlt hónapban.
A visszaesés különösen szembetűnő annak fényében, hogy az európai elektromos autók piaca 34 százalékkal nőtt, elérve a 124 341 darabot, ami a teljes autópiac 15 százalékát jelenti. Európa négy legnagyobb piacából három két számjegyű növekedést mutatott: Németország 53,5 százalékot, Belgium 37,2 százalékot, Hollandia pedig 28,2 százalékot. Franciaországban enyhe, 0,5 százalékos visszaesést regisztráltak.