Azt eddig is lehetett tudni, hogy már jó ideje főleg a nyugdíjasoknak és a sokgyerekes családoknak ad egyre több pénzt az állam a szociális kiadásokból.
Ebből a nyugdíjrendszer biztos, hogy fenntarthatatlan. De csak fokozatosan, várhatóan csak 2030 után lesz belőle iszonyatos gond, ezért a megoldáson egyelőre nem akar gondolkozni a mostani kormány sem. (Feltéve persze, hogy a magánnyugdíjak államosítását és aztán a pénz elköltését még nem tekintjük annak.)
A családi kedvezmények világa viszont lényegesen összetettebb. Az RSM-DTM tanácsadó cég összeszedte, hogy a családi kedvezmény formájában hányan és milyen támogatásokat kapnak mostanság.
Az idei költségvetésben szereplő közvetlen családtámogatási kiadások (millió forintban) | ||||||
Fejezeti kezelésű előirányzatok | 13 924 | |||||
Normatív finanszírozás | 1 992 | |||||
Hit- és erkölcstan oktatás és tankönyvtámogatás | 1 992 | |||||
Köznevelési feladatok támogatása | 7 388 | |||||
Köznevelés speciális feladatainak támogatása | 72 | |||||
Nemzeti Tehetség Program | 2 816 | |||||
Erzsébet program támogatása | 4 500 | |||||
Szociális szolgáltatások és egyéb szociális feladatok támogatása | 1 299 | |||||
Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások fejlesztése, szakmai feladatok támogatása | 43 | |||||
Család- és ifjúságügyi fejlesztések, szolgáltatások és programok támogatása | 35 | |||||
Családpolitikai Programok | 1 113 | |||||
Családpolitikai célú pályázatok | 83 | |||||
Család- és ifjúságügyi szolgáltatások fejlesztése, szakmai feladatok támogatása | 25 | |||||
Egyes szociális pénzbeli támogatások | 3 130 | |||||
Gyermekvédelmi Lakás Alap | 1 540 | |||||
Mozgáskorlátozottak szerzési és átalakítási támogatása | 900 | |||||
Gyesen és gyeden lévők hallgatói hitelének célzott támogatása | 690 | |||||
Gyermekvédelmi szolgáltatások fejlesztése | 115 | |||||
Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Alap | 422 409 | |||||
Családi támogatások | 422 409 | |||||
Családi pótlék | 326 950 | |||||
Anyasági támogatás | 5 197 | |||||
Gyermekgondozási segély | 62 193 | |||||
Gyermeknevelési támogatás | 12 930 | |||||
Gyermekek születésével kapcsolatos szabadság megtérítése | 1 575 | |||||
Életkezdési támogatás | 5 639 | |||||
Pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi támogatások | 6 079 | |||||
Gyermektartásdíjak megelőlegezése | 1 847 | |||||
Korhatár alatti ellátások | ||||||
Szolgálati járandóság | 80 921 | |||||
Korhatár előtti ellátás, balettművészeti életjáradék | 53 478 | |||||
Jövedelempótló és jövedelemkiegészítő szociális támogatások | ||||||
Átmeneti bányászjáradék, szénjárandóság kiegészítése és keresetkiegészítése | 9 188 | |||||
Mezőgazdasági járadék | 2 431 | |||||
Fogyatékossági támogatás és a vakok személyi járadéka | 33 877 | |||||
Politikai rehabilitációs és más nyugdíj-kiegészítések | 14 641 | |||||
Házastársi pótlék | 3 217 | |||||
Egyéb támogatások (Cukorbetegek támogatása, Lakbértámogatás) | 47 | |||||
Megváltozott munkaképességűek kereset-kiegészítése | 368 | |||||
Járási szociális feladatok ellátása | 61 896 | |||||
Különféle jogcímen adott térítések | ||||||
Közgyógyellátás | 18 332 | |||||
Egészségügyi feladatok ellátásával kapcsolatos hozzájárulás | 5 400 | |||||
Folyósított ellátások utáni térítés | 1 720 | |||||
Egészségbiztosítási Alap – Egészségbiztosítási ellátások kiadásai | 177 563 | |||||
Egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai | 154 915 | |||||
Csecsemőgondozási díj, Terhességi-gyermekágyi segély | 42 400 | |||||
Táppénz | 3 015 | |||||
Gyermekápolási táppénz | 3 015 | |||||
Gyermekgondozási díj | 109 500 | |||||
Természetbeni ellátások | 22 648 | |||||
Gyógyító-megelőző ellátás | 22 448 | |||||
Védőnői szolgáltatás, anya-, gyermek- és ifjúságvédelem | 22 448 | |||||
Anyatej-ellátás | 200 |
A NAV adatai szerint 2013-ban összesen 1 113 600 fő, azaz az adóbevallást benyújtó magánemberek közel egynegyede, a népesség bő tizede csökkentette az adóalapját családi adókedvezménnyel. Ez nagyjából ugyanaz az arány volt, mint előző évben.
Az átlagosan igénybe vett kedvezmény 1,04 millió forint volt fejenként, gyakorlatilag ennyi volt előző évben is, és így az összes adóalapra vonatkozó kedvezmény 1158,2 milliárd forintot tett ki. A 16 százalékos adóval számolva ez, összesen 185,3 milliárd forint olyan adókedvezményt jelent , amit a közvetlenül a gyerekvállalás elismert költségeként ad az állam.
A tankönyvtámogatás is a családi kedvezményekhez tartozik. A költségvetés szerint ez az általános iskolákban tanulónként az első három évfolyamban évente 12 ezer forint a kivételektől eltekintve.
Ahol nincs ingyentankönyv, tehát az első három évfolyam felett is csak 12 ezerig rendelhetnek könyvet egyébként a tanárok az államilag meghatározott könyvek közül, ami komoly nehézséget jelent, tekintve, hogy csak az angol könyv négyezer forint körüli. Állami iskolában ott sem rendelhetnek többért, ahol a többletet a jobb könyvekért a szülők, az iskola, vagy bárki más kifizetné.
A gazdagabb önkormányzatok sok helyen húznak még olyat, hogy ingyenessé teszik a negyedikes vagy szépen sorban egyre több évfolyam tankönyveit a területükön. De ez már önkormányzati pénzből megy.
Egyházi, nemzetiségi és magániskoláknál az állam még támogathat mindenfélét, de ez eltörpül az állami iskolák összes támogatása mellett.
A családtámogatási törvény szerinti, alanyi jogon járó családtámogatások:
Családi pótlékot tehát bárki igényelhet, aki gyereket nevel. A támogatás havi összege elég régóta nem emelkedik, ami így
Különlegesebb esetekben pedig:
A nevelési ellátás a még nem tanköteles gyermekre tekintettel, a gyermek tankötelessé válása évének október 31-ig jár. Az iskoláztatási támogatás jön utána, a gyerek tankötelessé válása évének november 1-jétől a tankötelezettség teljes időtartamára jár, és utána is, ha közoktatásban maradt a diák.
A gyermekgondozási támogatás két részből áll: a gyermekgondozási segélyből és a gyerekgondozási támogatásból.
A gyerekkel közös háztartásban élő szülők bármelyike igénybe veheti. De ha a szülők egyidejűleg több gyermek után lennének jogosultak a gyermekgondozási támogatás egyik vagy mindkét formájára, úgy a támogatást csak egy jogcímen és csak az egyik szülő részére lehet megállapítani.
Erre a a gyermek 3. életévének betöltéséig vagy ikergyermekek esetén a tankötelessé válás évének végéig vagy tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek 10. életévének betöltéséig jogosult a gyerek gondviselője.
A gyermekgondozási segély havi összege egy gyerekre az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével egyenlő, töredékhónap esetén egy naptári napra a havi összeg harmincad része jár. Ikreknél meg egyenként ennyi.
Három vagy több kiskorút nevelése után jogosult a szülő a gyám, és hasonlók ilyesmire. A támogatás a legfiatalabb gyerek három éves korának betöltésétől a 8. életévének betöltéséig jár. Ennek összegét ugyanúgy a nyugdíjhoz kötik, mint a gyesnél.
Ezt gyakorlatilag csak a terhesgondozáshoz köti. Pontosabban anyasági támogatásra jogosult a szülést követően
a) az a nő, aki terhessége alatt legalább négy alkalommal, koraszülésnél pedig legalább egyszer terhesgondozáson vett részt;
b) az örökbefogadó szülő, ha a szülést követő hat hónapon belül az örökbefogadást jogerősen engedélyezték;
c) a gyám, ha a gyermek a születését követően hat hónapon belül jogerős határozat alapján a gondozásába kerül.
Az anyasági támogatás gyerekenkénti összege azonos a gyerek születésének időpontjában érvényes öregségi nyugdíj legkisebb összegének 225 százalékával, ikreknél a 300 százalékával.
Van még két extra érvényben lévő közvetlen juttatás. Az egyik a
ami annak jár, aki a szülést megelőzően két éven belül egy évig biztosított volt, és
a) a biztosítás tartama alatt vagy a biztosítás megszűnését követő negyvenkét napon belül szül, vagy
b) a biztosítás megszűnését követően negyvenkét napon túl baleseti táppénz folyósításának az ideje alatt vagy a folyósítás megszűnését követő huszonnyolc napon belül szül.
A terhességi-gyermekágyi segély a napi átlagkereset 70 százaléka.
A másik a
amire jogosult
a) a biztosított szülő, ha a gyermekgondozási díj igénylését – a gyermeket szülő anya esetén a szülést – megelőzően két éven belül egy éven át biztosított volt,
b) a terhességi-gyermekágyi segélyben részesült anya, akinek a biztosítási jogviszonya a terhességi-gyermekágyi segély igénybevételének időtartama alatt megszűnt, feltéve, hogy a terhességi-gyermekágyi segélyre való jogosultsága a biztosítási jogviszonyának fennállása alatt keletkezett és a szülést megelőzően két éven belül egy éven át biztosított volt, és a gyermeket saját háztartásában neveli.
A gyermekgondozási díj a naptári napi átlagkereset 70 százaléka, de legfeljebb havonta a mindenkori minimálbér kétszeresének 70 százaléka.
Ráadásként pedig az önkormányzatok támogathatnak még mindenfélét, ami csak tetszik nekik az tankönyvtámogatástól az iskolai étkeztetésen át mondjuk a frissen szült anyák támogatásáig, de ezek alapvetően helyi szabályozások. De a költségvetés idén ad ilyesmire az önkormányzatoknak 192 milliárd forintot, szóval ilyesmi a legkevésbé sem ritka.
Persze ezek csak a főbb kiadási tételek, ha szeretné részletesen megnézni, hogy mire mennyit költ a költségvetés nevesítve idén, akkor alább táblázatunkban megtalálja.