Uber-sofőr vagyok, hogyan adózzak?
Tállai András NAV-ot vezető államtitkár és miniszterhelyettes elmondta, hogy mit talált ki az NGM és a NAV a taxisok útlezárásai után az Uber okozta fura versenyhelyzetre. Leginkább azt, hogy a fenti címmel kiraknak egy tájékoztatót a NAV honlapjára. Ez többoldalas lesz, és nem árul zsákbamacskát: arról lesz benne szó, hogy hogyan adózhat egy Uber-sofőr Magyarországon.
A NAV eddig tíz darab ellenőrzést végzett Uber-sofőröknél, és mint kiderült, egyiknek sem volt adószáma. Pedig a NAV szerint ez minden sofőrnél rendszeres jövedelemszerzés, ezért 50 ezer forintra büntették őket. Tállai bejelentette, hogy a többoldalas tájékoztató megjelenése után már a maximális 200 ezres büntetést fogja kiróni a NAV az adószám nélküli sofőrökre, és több ellenőrzés is lesz. Azt nem tudta megmondani, hogy mennyi lesz az a több, majd „amennyi igény van rá” . Egyébként az a tíz sofőr, akit utasként ellenőriztek, már mind kiváltotta az adószámot, szóval őket már nem zargathatják emiatt.
Egyébként a NAV tavaly május óta ellenőrzi nagy erőkkel az Ubert.
Azt se tudják, hogy hány Uber-sofőr lehet Magyarországon. Tállai annyit mondott erről, hogy a NAV-ban az egyik munkatársuk belépett az alkalmazásba, és csak a NAV körül három uberes autó is volt.
Szóval többen lehetnek
– értékelte a megfigyelés alapján a helyzetet Tállai.
Megnézték az Uber-sofőrök szerződéseit is, de a holland anyacéget nem tudják semmiért megbüntetni, mert a helyi műszaki és adózási szabályokat a sofőröknek kell betartaniuk. De azért az állam majd megpróbálja elkérni a magyar Uber-sofőrök adatait az anyacégtől, és a holland adóhatóságtól is kérnek majd valami segítséget.
Az Uber Hungary csak koordinál Magyarországon, azt se tudják zargatni, mert nincs is bevételük. Egyébként az Uber-sofőrökhöz kerül a fuvardíj 80 százaléka, de a pénzmozgás holland bankokon keresztül történik, szóval nem magától értetődő a helyzet. Egyébként pedig tárgyalnak még a taxisokkal is, hogy milyen műszaki feltételeket írjanak még elő, mivel „meg kell szüntetni az Uber versenyelőnyét", ami alatt messze nem csak az adózást értette Tállai.
Egy újságíró felvetette, hogy például a Telekocsi szinte ugyanezt csinálja, csak hosszabb távolságokon – velük mi lesz? Tállai elmondta, hogy a Telekocsi „még nem került az adóhatóság látókörébe”, de ezután a beszélgetés után talán majd azt is megnézik.
Tállai beszélt az irányítása alá kerülő, új NAV várható létszámáról is. Korábban 22 442 fős létszámú lehetett a hivatal, idéntől viszont már csak 21 320 fős lehet, az elbocsátásokat már előkészítették, de még nem történtek meg.