Index Vakbarát Hírportál

Fellépnénk a leggonoszabb cégek ellen

2016. március 10., csütörtök 07:42

Több mint 22 milliárd forintnyi digitális reklámköltés ment tavaly döntően a Google-nak és a Facebooknak Magyarországról. Ezek jó része után nem adóznak nálunk semmit, pedig ez a teljes digitális reklámpiac fele, írja a Világgazdaság az IAB adataira hivatkozva. Ez persze részben becslés, hiszen csak az adott cégek tudhatják pontosan, hogy mennyi pénzt sikerült átvinniük valamelyik adóparadicsomukba.  

Sőt, jelentős részben máshol se adóznak. Egész Európában a 18 milliárd eurós bevételükből 28 milliót gondoltak adózni is, ami nagyjából az ezreléke. Az ilyen szintű, elképesztően durva adóelkerülés körülményei folytán jellemzően leginkább a globális techcégek számára lehetőség. Amivel persze nem mindegyik él ugyanúgy.

Mindenesetre egyrészt felül kell vizsgálni nekünk is a kettős adóztatásra vonatkozó egyezményeinket, de azt a lapnak nem árulta el az NGM, hogy léptek-e ez ügyben már bármit is. 

Viszont június végégig a kormány jelentést kért az NGM-től "a sikeres nemzetközi gyakorlatokat is figyelembe véve a globális internetes vállalkozások adóelkerülésével szembeni fellépés lehetőségeiről”.

Az egyik ilyen lehetőség azt csinálni, mint a britek: azaz megállapodni a Google-lal, hogy miután annyi pénz után felejtettek el adózni az elmúlt tíz évben, adjanak most egyszer valamennyit, cserébe lényegében elfelejtik nekik a korábbi stikliket. Így egyszeri tételként tavaly 130 millió fontot kapott tőlük a brit kormány.

Ausztráliában pedig például a fogyasztóknak mutatta be az adóhivatal, hogy kik azok a cégek, akik megoldják, hogy ne fizessenek adót, így miattuk esetleg adóemelésre kerülhet sor a többiek számára.

Rovatok