Bár látszik, hogy a recessziónak vége van, és az utóbbi években jó volt a gazdasági növekedés Magyarországon, az OTP-nél úgy látják, hogy lassulni fog a magyar gazdaság, mondta Csányi Sándor az OTP Bank elnök-vezérigazgatója az 53. közgazdász vándorgyűlésen Miskolcon.
"10 ezer milliárd forintnyi szabad likviditás van a magyar bankrendszerben, és csak egyedül az OTP hajlandó lenne ezermilliárd forintot kihitelezni. Azt szokták mondani, hogy a bankok nem akarnak hitelezni, de valójában a helyzet az, hogy nincs kereslet a hitelekre" - mondta Csányi, aki azt is megmelítette, hogy visegrádi országok elhúztak Magyarország mellett a válság alatt, és már Szlovákia is megelőzött minket. Csányi szerint a bankrendszer még mindig a válság következményeit nyögi.
"Ha megnézzük a különadókat, a járadékadót, bankadót, tranzakciós illetéket, a végtörlesztési veszteséget, az elszámolási törvényt, 2003 és 2014 között 3000 milliárd foritnyi nyereség az, ami kiesik a magyar bankoknak ahhoz képest, amit nemzetközi átlagban el lehetett érni ebben az időszakban. Ebből 1700 milliárd forint jön az extra terhekből, a maradák a kockázatokból" - mondta Csányi.
Szerinte jó ötlet volt a bankadó csökkentése, de mégsem érnek vele semmit, mivel az OBA és a Beva 160 milliárdos veszteségét a bankoknak kellett állniuk, és a takarékcsődök és a brókerbotrányok összesen 500 milliárdnyi pluszterhet róttak a bankokra, ami miatt mégsem csökkentek érdemben a magyar bankok terhei.
Az OTP elnök-vezérigazgatója azt is említette, hogy Magyarország tőkevonzó képességével is problémák vannak: amíg a régió összes országába befelé áramlik a tőke, Magyarországot pont, hogy elhagyja. Csányi szerint ezt a különféle extra terhek mellett az is okozza, hogy Magyarországon az állami újraelosztás nagysága a régió országai között messze a legnagyobb, ami a magasabb adóterheken keresztül szintén pluszterhet jelent azoknak a vállalatoknak, amik itt akarnak befektetni és működni.
Csányi szerint hosszabb távon nagyon rossz hír a magyar bankoknak az ország demográfiai helyzete: a csökkenő népesség különösen a lakossági hitelezést, ezen belül is a lakáshiteleket fogja rosszul érinteni. Ezen kívül bizonyos szakmákból krónikus hiány alakul majd ki, és Csányi a tatárjárásra utalt vissza, mint egy olyan történelmi időszakra, amikor hasonló problémákat a hiányszakmák gyakorlóinak idecsábításával oldották meg.
Ezért is kéne nagyon figyelni arra, hogy milyen kép alakul ki most rólunk, mert mert ha egyszer jönnének azok, akiknek jönniük kellene, nem fognak jönni, mert elijesztettük őket
- mondta az OTP elnök-vezérigazgatója.
Csányi azt mondta, arra számít, hogy jövőre lesz a vállalati hitelezés mélypontja, és csak 2020 környékére lesz olyan szinten a vállalati hitelezés, ami már nemzetközi összehasonlításban is elfogadható. Az OTP-vezér szerint a vállalati hitelpiacon azért nincs kereslet, mert a magyarországi vállalatok összes hitelének csak 21 százaléka származik magyar bankoktól, és a magyar bankok különösen devizahitelek tekintetében nem tudják felvenni a versenyt a külföldi bankokkal.
Csányi elmondta, hogy a vállalati hitelpiachoz hasonlóan a lakossági hitelek állománya is csökkent, ami a a devizahitelekhez kapcsolóló intézkedések miatt van. Csányi szerint a lakossági hitelpiacon viszont már megtörténik a fordulat, jövőre már két százalékos többlet lesz, főleg a fogyasztási hitelek fellendülését várják.
Csányi szerint mind lakossági mind pedig vállalati szinten nagy verseny van a piacon, ezért ha a régió országaihoz képest bizonyos hitelfajták drágábbak, akkor azt az okozza, hogy a magyar bankrendszer nagyobb terhekkel és kockázatokkal kell, hogy szembenézzen a régió többi országához képest.
Csányi szerint ha Hollandiában a teljes bankszektor nagy részét három bank teszi ki, akkor nálunk sem elképzelhetetlen az, hogy öt bank tegye ki piac nagy részét. Az OTP-ről Csányi azt mondta, hogy a bank a magyar bankszektorral egyetemben nagyon sokat innovál: az OTP-nél jelenleg közel 100 informatikai projekt fut.
Az OTP-vezért szerint ez azért is különösen fontos, mert ha ebben egy bank lemarad, akkor nem lesznek új ügyfelei, rosszabb lesz a költséghatékonysága, ezért lemarad. A magyar piac ráadásul kicsi, ezért máshogy nem is lehet életben maradni, mint azzal, hogy folyamatosan újítanak.