Az Magyar Nemzeti Bank összesen 13,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta az Erste Lakástakarékot, a K&H Bankot és a Sopron Bankot a THM-re vonatkozó jogszabályi előírások megsértése miatt - írja közleményében az MNB. Egyes vizsgált kereskedelmi kommunikációkban nem vagy nem feltűnő módon szerepelt a THM, vagy a hitelintézet helytelenül számította ki az azt bemutató reprezentatív példát.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálatok keretében ellenőrizte, hogy az Erste Lakástakarék Zrt., a K&H Bank Zrt., illetve a Sopron Bank Zrt. hiteltermékeinek kereskedelmi kommunikációjában hogyan tesz eleget a teljes hiteldíj mutató (THM) és az ahhoz kötődő egyéb információk megjelenítésére vonatkozó kötelezettségeinek.
Az Erste Lakástakaréknál a vizsgálat feltárta, hogy, ahogy az MNB írja, "a társaság termékeire (lakáshitel, áthidaló és azonnali áthidaló kölcsön) vonatkozó, honlapján és szórólapjain szereplő kereskedelmi kommunikációjában egyes esetekben a közzétett kamatokhoz viszonyítva, más esetekben a hirdetés egészét nézve nem feltűnő módon jelenítette meg a THM értékét, illetve a jogszabálytól eltérő számítási módot alkalmazott a szerződéses összeg és a futamidő kapcsán a hirdetett hitel feltételeit bemutató reprezentatív példában."
A K&H Bankra vonatkozóan az MNB célvizsgálata megállapította, hogy a bank az általa kínált személyi kölcsönökre vonatkozó egyik reklámjában a megfelelő helyen nem jelenítette meg, a másokban pedig nem a jogszabályban előírt tartalommal tette közzé a reprezentatív példát.
A THM-ről rendelkező kormányrendelet a különböző, fogyasztóknak nyújtott hiteltípusokhoz illeszkedő futamidejű és összegű – lakástakarékpénztári hitelnél pl. 1 millió forintnyi, 5 évre szóló, egy millió forintnál nagyobb összegű személyi kölcsönnél pedig 3 millió forintos, 5 éves futamidejű (vagy az adott pénzügyi intézmény ehhez legközelebbi termékére vonatkozó) – reprezentatív példák megjelenítését írja elő az intézményeknek a fogyasztók tájékoztatására.
A Sopron Bank az MNB megállapítása szerint rádiós szpotokban, nyomtatott formában és közösségi médiában közzétett – nem a konkrét hiteltermékre, hanem a hitelekre általában vonatkozó – kereskedelmi kommunikációiban nem tette közzé a THM értékét, pedig azt ilyen esetekben is, pl. a legalacsonyabb és legmagasabb értékhatárok közti sáv megjelölésével közzé kell tenni. Egyes lakáshitelei esetében pedig a bank nem jelenítette meg feltűnő módon a THM mértékét.
Az MNB a jogsértések miatt ma közzétett határozataiban
Emellett kötelezte a három bankot a vonatkozó előírások mindenkori betartására. A bírságok összegénél a jegybank figyelembe vette, hogy a jogsértő kommunikációk a fogyasztók széles köréhez juthattak el.
A jegybank korábban 2018 márciusában, áprilisban, májusban és júniusban már hat hitelintézetnél és pénzügyi vállalkozásnál hozott fogyasztóvédelmi intézkedéseket a THM számításával, közzétételével, a reprezentatív számítási példa, és egyéb fogyasztói tájékoztatások megjelenítésével kapcsolatos jogsértések miatt.