A piacgazdaság tényleg erkölcstelen
További Defacto cikkek
A blogról
Egy piaci tranzakció sokszor okoz kárt a kívülállóknak. Például egy termék előállítása és piacra vezetése együtt járhat munkások embertelen körülmények közötti dolgoztatásával, gyermekmunkával vagy környezetszennyezéssel. Vajon igaz az a sokak által állított feltételezés, hogy a piac ráveszi az embereket immorális – a saját értékrendjüknek ellentmondó következményekkel járó – döntésekre?
A blogról
A Defacto blog szerzői közgazdászok, szerkesztői Kézdi Gábor, Kondor Péter, Koren Miklós, Kőszegi Botond, és Szeidl Ádám, a Közép-európai Egyetem kutatói.Defacto
Két tudós, Armin Falk és Nora Szech egy közgazdaságtani kísérlet segítségével vizsgálta ezt a kérdést. Cikküket az egyik legnevesebb tudományos folyóiratban, a Science-ben publikálták.
Szinte mindenki egyetért abban, hogy egy élet szándékos kioltása kis egyéni haszon érdekében – még ha állatról van is szó – erkölcstelen. A tudósok ezt a morális dilemmát használták a vizsgálatukhoz. A kísérletben részt vevők (német diákok) pénzhez juthattak, de csak egy fiatal, egészséges egér élete árán. A kutatók három különböző helyzetet vizsgáltak.
Az első – összehasonlítási alapként szolgáló – helyzetben az alanyok egy véletlenszerűen kiválasztott része nem piaci, hanem egyéni döntést hozott. Az alany választhatott: vagy nem kap semmit, és a számára kiválasztott egér életben marad, vagy kap 10 eurót, és az egeret szén-dioxid-mérgezéssel megölik. Egy egér így bekövetkező fulladásos halálát videón végig is nézték a résztvevők döntésük előtt.
A közgazdaságtani kísérletek alapkövetelménye, hogy a résztvevőknek nem hazudnak. Az egerek élete tehát valóban függött a résztvevők döntéseitől. Azt a résztvevők csak a végén tudták meg, hogy a tudósok más (például orvosi vagy biológiai) kísérletek által már feleslegesnek ítélt egereket használtak, amiket egyébként mind megöltek volna.
A kísérlet második és harmadik helyzetében résztvevők már piaci környezetben dönthettek. A második helyzet résztvevői a következő kétszemélyes tranzakcióban vettek részt. Egy eladónak választott résztvevő „tulajdonában” volt az egér, amit bármilyen 0 és 20 euró közötti összegért „eladhatott” egy vevőnek választott résztvevőnek. Ha a vevő és eladó – akik szabadon alkudozhattak – megegyezett egy árban, létrejött a tranzakció: az egeret megölték, az eladó megkapta az árat, a vevő pedig megkapta 20 euró és az ár különbségét. Például, ha 5 euróban egyeztek meg, akkor az eladó kapott 5 eurót és a vevő 15-öt. Ezzel a döntéssel szimulálták a szerzők az egyénileg hasznos, de másoknak kárt okozó piaci tranzakciókat.
Végül pedig a harmadik helyzetben részt vevő alanyok a fentihez hasonló, de többszemélyes piaci helyzetben hoztak döntéseket. Itt hét vevő és kilenc eladó alkudozott egyszerre, és ha egy vevő és egy eladó megegyezett, a fentiek szerint létrejött az ügylet (és meghalt az eladó tulajdonában lévő egér).
A kísérlet eredményét az ábrán láthatjuk. Mivel mind az egyéni döntéshozók, mind a második és harmadik helyzet eladói arról döntöttek, hogy egy felajánlott árért hajlandóak-e egy egér halálát okozni, az ő viselkedésüket hasonlítjuk össze.
Az egyéni döntéshozók 45,9 százaléka volt hajlandó egy egeret megölni 10 euróért. Ezzel szemben a kétszemélyes piaci helyzetben az eladók 72,2 százaléka fogadott el 10 eurós vagy alacsonyabb árat, így okozva egy egér halálát. A többszemélyes piaci helyzetben ugyanez az arány 75,9 százalék volt.
A kutatók azt is találták, hogy egyéni döntési helyzetben még sokkal magasabb árért, 47,50 euróért is csak a résztvevők 71,9 százaléka hajlandó egy egér halálát okozni. Tehát ugyanolyan mértékű erkölcstelen viselkedés piaci helyzetben körülbelül ötödannyi pénzért idézhető elő, mint egyéni helyzetben!
Legalább három oka lehet, hogy a piac immorális viselkedést okoz.
- Mivel „kettőn áll a vásár”, a piacon résztvevők azt érezhetik, hogy nem csak rajtuk múlik az egér halála, és ezért a felelősségérzetük kisebb.
- Az is lehet, hogy mások immorális viselkedését látva elfogadhatóbbnak érzik az amúgy erkölcstelen tettet.
- Végül pedig előfordulhat, hogy egy piaci alku eleve olyan morális keret, ahol megengedett pusztán a saját önös érdekeket követni.
További kutatás szükséges, hogy ezeket a mechanizmusokat elkülönítsük – nemcsak azért, hogy megértsük az immorális viselkedést, hanem azért is, hogy megakadályozzuk.