Index Vakbarát Hírportál

Ha nagy a dugó, több a koraszülött

1 hozzászólás
Amikor az Egyesült Államokban az autópálya-fizetőkapuknál bevezették az elektronikus útdíjfizetést, csökkentek a torlódások. Ennek a hatására a közelben élő családokban egészségesebb babák születtek. A légszennyezés tehát nagyon ártalmas lehet, de a hatás enyhíthető a dugók megszüntetésével.

A légszennyezés jelentős részét gépjárművek okozzák a nagyvárosokban és a forgalmas utak környékén. Igaz ez Budapesten is, és a hazai autópályák mellett is.

Azt, hogy a közlekedés okozta légszennyezés milyen szint felett és mennyire káros, nehéz pontosan megmérni. Számos elemzés kimutatja, hogy sokkal kevésbé egészségesek azok, akik olyan helyen élnek, ahol szennyezettebb a levegő. A rosszabb levegőjű helyen lakók azonban általában egyszersmind kevésbé jómódúak is. A légszennyezés hatását ezért nehéz elkülöníteni rengeteg egyéb tényező hatásától, amelyek miatt a szegényebbek általában kevésbé egészségesek.

A blogról

A Defacto blog szerzői közgazdászok, szerkesztői Kézdi Gábor, Kondor Péter, Koren Miklós, Zawadowski Ádám, és Szeidl Ádám, a Közép-európai Egyetem kutatói.

Defacto

Janet Currie és Reed Walker 2011-es cikkében olyan változást vizsgált, ami segít megmérni a légszennyezés közvetlen hatását. Azt vizsgálták, hogy a levegő minőségének javulása hogyan befolyásolja az újszülöttek egészségi állapotát.

A 2000-es évek elején az Egyesült Államokban számos fizetős autópályán lehetővé vált az előre váltott elektronikus fizetés. Emiatt gyakorlatilag megszűntek a fizetőkapuk előtti nagy dugók. A kapuk környékén pedig ezáltal javult a levegő minősége, akár 2 kilométeres körzetben is.

A szerzők azt vizsgálták, hogy a fizetőkapuk környékén élő családokba született csecsemők egészségi állapota javult-e, és ha igen, mennyivel, az elektronikus útdíjfizetés bevezetésével. Összehasonlításként az autópályákhoz közel, de a fizetőkapuktól távolabb élő családokba született csecsemők egészségi állapotát is megvizsgálták. Az újszülöttek egészségi állapotát két megbízható indikátorral közelítették: koraszülött volt-e a baba, illetve alacsony testsúllyal született-e.

Ábránk a koraszülött babák arányának trendjét mutatja a fizetőkapuk közelében és azoktól távolabb, az elektronikus útdíjfizetés előtt és után. A koraszülések enyhén emelkedtek a kapuktól távol, és az intézkedés bevezetése előtt a kapuk közelében is, valószínűleg a növekvő forgalom és emiatt növekvő légszennyezés miatt.

A koraszülöttek száma azonban csökkent a kapuk közelében az elektronikus útdíjfizetés bevezetése után. A kapuk közelében a javulás valamivel az új fizetési rendszer bevezetése előtt megkezdődött, mert a kapuk átépítése miatt a forgalom nagy részét elterelték. De a javuló trend a forgalom visszaállásával sem fordult meg, sőt erősödött, ahogyan egyre többen éltek az előrefizetés lehetőségével, és egyre kisebbek lettek a dugók.

A szerzők részletesebb elemzéseket is végeztek: többek között összehasonlították többgyermekes anyák szüléseit a bevezetés előtt és után. Ezek az elemzések kimutatják, hogy a csökkenés valóban az elektronikus útdíjfizetés bevezetésének köszönhető, és nemcsak a koraszülésekben, hanem az alacsony testsúllyal született babák arányában is megjelenik. A hatás erős; csaknem feleakkora, mint amekkora a közterületi dohányzás betiltásának a hatása lehet a korábban cigarettafüstös helyen dolgozó várandós anyák esetében.

A kedvező hatások ráadásul úgy jelentkeztek, hogy a szennyezőanyagok szintje nagymértékben csökkent ugyan, de eredetileg sem volt magasabb a hivatalos határértéknél. A gépjárművek okozta légszennyezés tehát rendkívül káros az újszülöttek egészségére, de ez a hatás a dugók megszüntetésével csökkenthető.

Budapesten és az autópályák környékén a közlekedés a legnagyobb szennyezőanyag-kibocsátó. A légszennyezés valószínűleg rendkívül káros akkor is, ha a hivatalos határértékek alatt marad. A gépjárművek okozta légszennyezés minél jelentősebb csökkentése ezért fontos cél. A dugók felszámolása enyhítheti a problémát, ami elérhető cél, még ha nem is nagyon egyszerű. A még jelentősebb javuláshoz pedig valószínűleg közlekedési szokásaink radikális megváltozására lenne szükség.

Ha szeretne a Defacto elemzések megjelenéséről email-tájékoztatót kapni, kattintson ide!

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Rovatok