Kis pénz, kis foci; nagy pénz, nagy kriptoszponzorok
További Fintech cikkek
- Élen járnak az amerikai bankok az oktatásban
- Innovációs ciklusok – az ipari forradalomtól az AI-vezérelt fintechekig
- Bitcoinbányászat otthon: megéri csatlakozni a digitális aranylázhoz?
- Vissza az alapokhoz – ezt teszik a leggazdagabb emberek is
- Rálépett a gázra az Apple – kezdhetnek aggódni a bankok és a fintechek?
Nem is olyan régen, még 2018-ban lehettünk tanúi a labdarúgás és a kriptovaluták első jelentősebb találkozásának. Egy török amatőr csapat, a Harunustaspor 0,0524 bitcoinért és 2500 líráért igazolt játékost. A lépés akkor nem volt több, mint egy marketinghúzás, amivel fel akartak kerülni a nemzetközi térképre. Ki gondolta volna akkor, hogy a legnagyobb csapatoknál alap lesz a kriptoszponzorok jelenléte?
Majdnem mindenki beáll a sorba
Ha a legnagyobb ügyleteket keressük, érdemes a legnagyobb bajnokságban körülnéznünk – ez az angol első osztály, a Premier League. Minden a jelenlegi éllovas Arsenallal kezdődött. A klub 2018-ban állapodott meg a CashBettel arról, hogy reklámozza a vállalat kriptovalutájának piaci megjelenését.
Azóta szinte minden élvonalbeli brit csapat követte a londoni klub példáját. Blockchainhálózatokat promotálnak, kriptotőzsdékkel szerződnek, szurkolói tokenekhez adják a nevüket, valamint saját NFT-kollekciókat dobnak piacra. Egyedül a Brighton & Hove Albion nem adta be még a derekát, a vezetőség ugyanis továbbra sem bízik a kriptoszektorban.
A token az új szurkolói ereklye
A különböző kezdeményezések közül talán a szurkolói tokenek a legnépszerűbbek. Esetükben blockchain-technológián alapuló virtuális zsetonokról van szó, amelyek változatos előnyöket tartogatnak egy csapat szurkolóinak. A legnagyobb név ezen a téren a Socios.com, amelynek rengeteg nagy csapattal van szerződése, sőt a Bajnokok Ligáját is szponzorálja.
Tokentípusok
A blockchainalapú tokeneknek több típusa is van felhasználásuk alapján. A payment tokeneket fizetésre használják, a utility tokenek egy-egy szolgáltatáshoz biztosítanak hozzáférést, a security tokenek értékpapírszerű eszközök, az exchange tokenek egy kriptotőzsde működését segítik, a governance tokenek pedig bizonyos szervezetek irányításában adnak szerepet azoknak, akik a tokeneket birtokolják.
A szurkolói tokenek tulajdonosai szavazhatnak a klubot érintő jelképes kérdésekben, tárgyi jutalmakat kaphatnak, valamint exkluzív eseményeken vehetnek részt. Ha a Premier League-nél maradunk, akkor a szurkolók dönthettek már egy út átnevezéséről az Aston Villa edzőpályájánál, vagy a stadionban megjelenő szurkolói üzenetről a Manchester City egyik meccsén.
A szigetországon kívül talán érdekesebb szavazások is voltak már. Tokentulajdonosok választották ki például a Juventus góljai alatt szóló zenét, a PSG csapatkapitányi karszalagján található feliratot, valamint a Barcelona öltözőjébe kerülő szurkolói szöveget.
Nem több, mint kedves gesztus
Mint látszik, a tokenek csak elenyésző jelentőségű kérdésekben juttatják szóhoz a szurkolókat. Ezzel nincs is baj, hiszen léteznek olyan rajongók, akiknek már egy ilyen kis hozzájárulás is nagy örömöt okoz. Ott kezdődik a probléma, amikor az emberek nem értik meg, hogy valójában mibe teszik a pénzüket.
Sokan úgy tekintenek a szurkolói tokenekre, mint egy részvényre a klubban.
Azt hiszik, hogy amikor jól teljesít a csapat, a token árfolyamának is emelkednie kell. Amikor még csak pletykának számított, hogy Messi a PSG-be igazol, 40 százalékot ugrott a párizsi gárda tokenjeinek az árfolyama.
A nagy ugrásnak csak egy esetben lett volna értelme: ha tudatos befektetők így árazzák be a (feltehetően minimális) lehetőségét annak, hogy a tokentulajdonosok személyesen találkozhatnak Messivel, vagy kaphatnak tőle származó ajándéktárgyat. A szavazáson túl ugyanis ez a tokenek értékajánlata. Sokkal valószínűbb azonban, hogy sokan csak a PSG keretének erősödése és az ezáltal növekvő győzelmi potenciálja miatt tulajdonítottak nagyobb értéket a digitális eszközöknek.
Egyébként a legtöbb kriptovalutához és tokenhez hasonlóan a szurkolói tokenek sem teljesítenek jól manapság. A csúcsokhoz képest a legnagyobb csapatok tokenjei 80-90 százalékot is estek.
Újragondolt gyűjtőkártya
Visszatérve az angol élvonalhoz, bő egy hónapja újabb nagyszabású szerződés létrejöttéről érkezett hír. A Premier League a Sorare-rel írt alá egy négyéves licencszerződést, amelynek keretein belül a liga játékosai is megjelenhetnek az utóbbi platformján.
A Sorare egy fantasy sportjátékot üzemeltet. A felhasználók csapatokat állíthatnak össze játékoskártyákból, majd a játékosok valódi teljesítményének függvényében pontokat szerezhetnek és versenyezhetnek egymással. Rengeteg hasonló oldal van, a Sorare viszont egy fontos ponton mást kínál: minden játékoskártya egy NFT.
Mi az NFT?
Az NFT mozaikszó a „non-fungible token”, magyarul „nem helyettesíthető token” kifejezést jelöli. Mivel egy NFT teljesen egyedi, és nem helyettesíthető, ezért tökéletes egyedi eszközök tulajdonjogának a jelölésére. Sokan hallhattak 2021-ben az NFT-lázról, amikor is digitális műalkotásokért – például majmokat ábrázoló digitális illusztrációkért – fizettek több százezer vagy millió dollárt emberek.
Minden új felhasználó kap néhány véletlenül kiválasztott játékoskártya NFT-t. Ezekből kell felépítenie csapatát. Ha a csapat sok pontot szerez, és jól szerepel másokkal szemben, akkor a felhasználó újabb játékoskártyákat nyerhet, amelyek ritkábbak és értékesebbek lehetnek az eddigieknél. A szerzeményeket el lehet adni, vagy a csapatba illesztve még több győzelemre lehet hajtani velük. Itt jön be a kereskedés is: sokan hajlandóak pénzt fizetni a jól teljesítő játékosok kártyáiért, hogy minél több pontot nyerjenek.
Megtalálhatta helyét az NFT-világ
Az NFT-piac hosszú hónapokig rendkívül népszerű volt, tavaly azonban teljesen beomlott. A hype lecsengésével most már azokra a felhasználási területekre lehet koncentrálni, ahol valóban van helye az NFT-megoldásoknak, és pont ilyen lehet a labdarúgás.
A szurkolók nagy része már régóta gyűjt matricákat és kártyákat a játékosokról, a tokenek pedig ugyanezt az igényt elégíthetik ki, csupán digitális formában. Mi több, ezeknek a gyűjtőkártyáknak a kereskedése egyszerűbb is. A blockchainhálózatok átlátható, visszakövethető és megmásíthatatlan jellege tökéletes a tulajdonjog követésére.
Emellett a labdarúgás kéz a kézben jár a szerencsejátékkal, amelynek bizonyos aspektusai egyértelműen jelen vannak a Sorare-nél. A felhasználók mégiscsak véletlenszerűen generált, pénzre váltható játékoskártyákat próbálnak megnyerni – akár kezdeti befektetéssel. Bár sokan ismerjük a negatív hatásait a szerencsejátéknak, jelentős igény van rá, így a legjobb, amit tehetünk, hogy felelősen kezeljük.
A szerző a Peak tanácsadója.
Ez a támogatott tartalom a fintech.hu közreműködésével készült.