A neobankokkal jöhet el a jövő bankolása?
További Fintech cikkek
- Élen járnak az amerikai bankok az oktatásban
- Innovációs ciklusok – az ipari forradalomtól az AI-vezérelt fintechekig
- Bitcoinbányászat otthon: megéri csatlakozni a digitális aranylázhoz?
- Vissza az alapokhoz – ezt teszik a leggazdagabb emberek is
- Rálépett a gázra az Apple – kezdhetnek aggódni a bankok és a fintechek?
Új hullámos bankolás
Még a legelején érdemes tisztázni a beyond banking fogalmát, mivel ez adja a neobankok „esszenciáját”. A kifejezés a pénzügyi szektoron belül először a fintech vállalatoknál jelent meg – arra utal, hogy a pénzügyi szolgáltatások sokkal összetettebbek annál, amit a hagyományos bankok kínálnak például a betétkezelés, a hitelezés vagy épp a fizetések lebonyolítása során. A neobankok ezeken túlmutatóan is képesek értéket teremteni az ügyfeleik számára. Olyan digitális platformokra gondolva itt, ahol a pénzügyi és a nem pénzügyi szolgáltatásokat összekapcsolják – legyen szó akár utazásról, egészségügyről vagy kiskereskedelemről.
Ez a megközelítés számos előnnyel járhat minden érintett számára. Az ügyfeleknek egyszerűbbé és kényelmesebbé válhatnak a mindennapi tranzakciók, mivel egyetlen platformon keresztül intézhetik azokat. A személyre szabott ajánlatok és szolgáltatások ráadásul igazodhatnak a felhasználók igényeihez, ami növeli az elégedettségüket és ezzel együtt a platform iránti lojalitást. A pénzügyi szolgáltatók számára pedig a beyond banking révén új üzleti lehetőségek nyílhatnak meg, miközben erősíthetik az ügyfélkapcsolatokat, és ezáltal javíthatják a jövedelmezőséget.
A kihívók
Beyond banking szolgáltatásokat elsősorban neobankok kínálnak. Ezek az intézmények a hagyományos bankok kihívói, alternatív pénzügyi szolgáltatók: nem rendelkeznek klasszikus bankfiókhálózattal, kizárólag digitális platformokon nyújtanak pénzügyi szolgáltatásokat.
Nem ok nélkül emlegetik a neobankokat kihívó bankokként; gyorsabban növekednek, mint hagyományos társaik, így konkurenciát jelentenek azok számára.
Értékajánlatuk a kiemelkedő ügyfélélményre, az egyszerűen és intuitívan kezelhető digitális folyamatokra, valamint a kedvező árakra épül.
A hagyományos pénzintézeteknek fel kell venniük a kesztyűt, ha versenyben szeretnének maradni ezekkel a piaci szereplőkkel. Hiába vezetnek be digitális pénzügyi szolgáltatásokat, nem bírják a neobankok diktálta elképesztő tempót. A Statista adatai szerint az elmúlt három évben a neobankok globális felhasználói bázisa 93 millió főről 250 millióra nőtt, a számuk pedig 70-ről 250 fölé emelkedett. A statisztikák szerint a globális neobankpiac 2028-ra elérheti a 722 milliárd dollárt.
Figyelemre méltó szempontok
A már említett előnyök mellett a neobankok számos olyan további funkciót és szolgáltatást is nyújtanak, amelyek túlmutatnak a hagyományos bankok kínálatán, elsősorban a digitális technológia és a felhasználóbarát tervezés révén. A neobankok szolgáltatásai gyakran személyre szabhatók, például a megtakarítási céloknak vagy a költségpreferenciáknak megfelelően kialakított automatizmusok révén. Az áraik rendkívül versenyképesek, a nemzetközi pénzátutalások és a külföldi vásárlások lebonyolítása során pedig sok esetben többféle pénznem kezelését is támogatják.
Számos neobank lehetővé teszi továbbá a harmadik feles szolgáltatók alkalmazásainak integrálását (például költségkövető megoldásokét, befektetési platformokét vagy kriptovaluta-tárcákét), így a felhasználók egy helyen kezelhetik pénzügyeiket.
Sőt, a kihívó bankok gyakran olyan jutalmakat is kínálnak, amik vonzók a felhasználók számára. Gondolva itt egyebek mellett a készpénz-visszatérítésre, az utazási biztosításra vagy a prémium kártyákhoz kapcsolódó előnyökre.
Számolni kell a kockázatokkal is
Fontos megjegyezni azonban, hogy a neobankok használata kockázatokkal is járhat. Az egyik ilyen a biztonság kérdése, mivel a digitális platformokon végzett pénzügyi tranzakciók általában nagyobb kiberbiztonsági kockázatnak vannak kitéve. Ezen túl – tekintve, hogy a neobankok viszonylag új szereplők a pénzügyi piacon – nem mindegyikük rendelkezik még betétbiztosítással. Ez azt jelenti, hogy előfordulhat, hogy a felhasználók pénze nincs biztosítva a neobank csődje esetén.
Továbbá, mivel a neobankok teljes mértékben digitálisak, a hálózati leállások vagy technikai hibák komoly problémákat okozhatnak a felhasználók számára, akik ebben az esetben nem tudnak hozzáférni a pénzükhöz.
Végül, de nem utolsósorban, mivel a neobankok jellemzően nem nyújtanak személyes ügyfélszolgálatot, ez nehézségeket okozhat a felmerülő problémák megoldásában vagy a kérdések megválaszolásában.
A neobankok jövője
A neobankok jövőjét illetően alapvetően pozitívak a kilátások. A felhasználók legfőbb igényei manapság a kényelem, a gyorsaság és az egyszerűség – a neobankok pedig képesek mindezt biztosítani. A neobankok további előnye, hogy rendkívül gyorsan képesek alkalmazkodni az új technológiákhoz, valamint a változó piaci környezethez és trendekhez. A további növekedés és siker érdekében azonban a neobankoknak a biztonsági kérdéseket és a szabályozói kihívásokat is kezelniük kell.
Ezen túlmenően, a hagyományos bankok digitális átalakulása további versenyt jelenthet a neobankok számára. Az előrejelzések szerint a jövőben a hagyományos bankok és a neobankok közötti különbségek elmosódhatnak, ahogy mindkét szektor igyekszik alkalmazkodni a digitális kor pénzügyi igényeihez.
Végezetül, a neobankoknak új üzleti modelleket és bevételi forrásokat is ki kell dolgozniuk a fenntartható növekedés érdekében, mivel a jelenlegi modellek gyakran a felhasználói szám növelésén alapulnak, nem pedig a nyereséges műveleteken.
A neobankok témakörét részletesen is körbejárjuk a Peak és a RowanHill Digital közös kiadványsorozata, a Sparks_EDU legújabb részében, amely az alábbi linken érhető el.
A szerző a Peak tanácsadója.
Ez a támogatott tartalom a fintech.hu közreműködésével készült.