Heteken belül megkezdődhet a fővárost elkerülő gyűrű elsőként, 1988 és 1994 között elkészült déli szektorának szélesítése. A ma még kétszer két keskeny sávot kétszer háromsávos, leállósávos út váltja fel az M1-es és az M5-ös között, valamint egy új szakasz is épül, mindez uniós támogatással. Az M1-es és az M6-os közötti 6,6 kilométert a Colas Hungária építi 10,9 milliárdért, a beruházás várhatóan 2011 közepére fejeződik be.
A Colas Hungária nyerte 10 923 366 000 forintos ajánlatával az M0-s déli szektorának M1-es és M6-os közötti szakaszának szélesítésére kiírt közbeszerzési eljárást – tette közzé hétfőn a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. a január elején meghirdetett tender eredményét. A pályázatra négyen adtak be ajánlatot, mind a négy érvényes volt, vagyis egyetlen pályázót sem zártak ki. Reményik Kálmán, a NIF elnök-vezérigazgatója elmondta: napokon belül szerződést kötnek a nyertessel, és az út szélesítése heteken belül elkezdődik.
A győztes Colas mellett pályázatot nyújtott be a Porr Építési Kft., az egyebek mellett a Magyar Aszfalt és a Közgép alkotta M0 Diósd konzorcium, valamint a többek között a Mahíd 2000 és az Euroaszfalt alkotta MEW Autópálya konzorcium. A nem nyertes ajánlattevők 12,6-13,9 milliárd forint közötti árat ajánlottak, míg a NIF által előzetesen kalkulált ár 11,8 milliárd forint volt.
A nyertes a körgyűrű 6,6 kilométeres szakaszát fogja a mostani kétszer kétsávos, leállósáv nélküli útról kétszer háromsávos, leállósávos útra szélesíteni 2011. június 30-ig úgy, hogy – a NIF pályázati kiírása szerint – biztosítania kell a forgalom zavartalanságát a munkálatok során. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ekkortól már kényelmesen autózhatunk a déli elkerülőn: az új szakasz megépítését követően kezdődik ugyanis a meglévő út felújítása; hogy ez mikor kezdődik majd és mikorra ér véget, azt a NIF-nél most még nem tudták megmondani.
A beruházás során három csomópont és tíz műtárgy,utóbbiak között öt felüljáró, a vadak számára egy aluljáró, valamint egy vasbeton viadukt, a Dulácska völgyhíd is megépül. Fel kell szerelni az új szakaszra - egyebek mellett - kilenc kamerát és ugyanennyi változtatható jelzésképű táblát. A beruházás során 3,5 kilométernyi vadvédő kerítést és 2,5 kilométernyi zajárnyékoló falat is megépítenek.
Az útépítéshez szükséges területek több mint 90 százaléka fölött rendelkezünk, az útnak jogerős építési engedélye van, és a régészeti feltárások is befejeződtek - mondta a közbeszerzési eljárás eredményét ismertető sajtótájékoztatón Reményik Kálmán. Az új, kiszélesített út úgynevezett tervezési sebessége - a déli szakaszon most érvényes 80 kilométer/órával szemben - 100 kilométer/óra.
A szélesítést úgy oldják meg, hogy a meglévő út két pályájának négy sávját alakítják át az egy irányba menő három sávvá és leállósávvá, valamint építenek egy, szintén háromsávos és leállósávos új utat. Az új út a kiszélesített gyorsforgalmi út baloldali pályája lesz, vagyis az M0-s most meglévő aszfaltcsíkjától északra fognak építkezni az M1-es és az M6-os között (az M6-os és az 51-es út között viszont jobboldali, tehát a meglévőtől délre lévő útpálya épül).
A szélesítés után az új sávok szélessége 3,75, a leállósávé 3 méter lesz, a két pályát 5 méter széles sáv választja el majd egymástól. Az új autópálya burkolata, ahogyan az M0-s teljes keleti szektoráé, betonból készül majd.
Az M0-s teljes déli szektorának kétszer háromsávos plusz leállósávra szélesítése, benne a két új Duna-híd építésével – egy egy 770 méteres a Hárosi- és egy 500 méteres a Soroksári Duna-ágon –, valamint az 51-es út és az M5-M0 keleti szektorának gyáli csomópontja között egy új útszakasz építésével, négy fázisban valósul meg. Nyugatról keletre indulva az első az M1-M0 csomópont és egy kétkilométernyi M0-szakasz átépítése, majd az M6-osig vezető szélesítése, aminek most volt az eredményhirdetése.
A NIF azt javasolja, hogy nyilvánítsák eredménytelennek a Kelenföldi pályaudvar tervezésére és kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárást. A tenderre heten jelentkeztek, ám hat ajánlat érvénytelen volt, a NIF közlése szerint elsősorban a "szakmai alkalmasság körébe tartozó szakemberekkel kapcsolatos követelményeket nem tudták teljeíteni a pályázók". Az egyetlen érvényes pályázó egyébként eredetileg az ötödik legmagasabb árat ajánlotta. A NIF az eredménytelenné nyilvánítás után új pályázat előkészítését kezdi meg, és az előzőnél lényegesen egyszerűbb tender megjelentetését tervezi.
A következő az M6-os és az 51-es főút közötti szakasz és a két új Duna-híd, míg a negyedik fázist az M0-s új szakasza jelenti majd. (Erre azért van szükség, mert az M5-ös két oldalán egyszerűen nem egymás folytatásában épült meg az M0, az évek alatt a tervekhez képest kijjebb került a keleti szektor, amelyhez ez az új szakasz fog csatlakozni.) Ez utóbbi két beruházás közbeszerzési eljárása szintén folyamatban van, az ajánlattételi határidő már lezárult, és várhatóan még idén tavasszal vagy nyár elején eredményhirdetés is lesz.
A beruházás teljes egészére európai uniós támogatást kértünk, az út szélesítése ugyanis az egyike az Új Magyarország fejlesztési terv nagyprojektjeinek. A támogatásai igényről februárban döntött a kormányt, azt március elején küldte el hazánk Brüsszelbe.
A beruházás jelenleg becsült összköltsége bruttó 120,3 milliárd forint, ehhez 94,7 milliárdos, vagyis a teljes költség 78,7 százalékára rúgó támogatást kértünk az Európai Uniótól, amelynek a döntésére még várunk – mondta az Indexnek Kundra Anna, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség sajtófőnöke. Reményik Kálmán azt mondta, az M1-es és M6-os közötti szakasz 10,9 milliárd forintjának 85 százalékát adják az uniós források, míg 15 százalékot a magyar költségvetés biztosít.
A fővárost elkerülő M0-s körgyűrű elsőként átadott része az M1-es és a M5-ös közötti, 29,5 kilométer hosszú szakasz. Az építését 1994-ben fejezték be (első szakaszát, az M5-öst és az 5-öst összekötő néhány kilométert, és azzal szinte egyidejűleg az 51-es főút új, Dunaharasztit elkerülő szakaszát 1988-ban adták át).
A részben világbanki, részben EBRD-hitelből elkészült, kétszer kétsávos, leállósáv nélküli úton az üzemeltetés kezdeti első tíz évében semmi nem választotta el egymástól a szembejövő sávokat. Így amíg 2004-re ki nem építették a teljes csaknem harminc kilométeren a betonkorlátokat, a körgyűrűn rengeteg halálos baleset történt.
Az M0-s, ha teljesen elkészül, nagyjából nyolcvan kilométer hosszú lesz. Ebből mostanra, az M1-estől a 11-es főútig csaknem hetven kilométer épült meg. Az utolsó, nyugati szakasznak, amely a 11-es főúttól a 10-est érintve vezet a budai hegyek alatt az M1-esig, egyelőre csak a előkészítési munkáig folynak. Erről a szakaszról Szabó Pál akkori közlekedési miniszter ősszel, amikor átadták a Megyeri hidat, azt mondta: "ez nem egy gyors történet", négy-öt évig nem várható az útépítés folytatása.