Szerdán bemutatta a MÁV új elnökét – hamarosan elnök-vezérigazgatóját – a közlekedési miniszter. Hónig Péter azt mondta, hogy Andrási Miklós két héten belül elkészíti a MÁV reformjára vonatkozó javaslatcsomagot. A miniszternek céljai vannak a vasúttal, de amit ezekről mondott, azt évek óta halljuk.
Meg kell szüntetni a vasúti és a közúti közösségi közlekedés párhuzamosságait – no, ki mondta ezt? Aki úgy gondolja, hogy Kóka János 2006-ban, annak igaza van. De aki úgy gondolja, hogy Hónig Péter 2009-ben, annak is.
A jelenlegi közlekedési miniszter szerdán mutatta be a MÁV új elnökét, Andrási Miklóst, akiről azt mondta: két héten belül elkészíti a MÁV átszervezéséről szóló konkrét stratégiát (Hónig emellett kinevezte a közösségi közlekedés reformjáért felelős miniszteri biztosnak Antali Károlyt). A MÁV-elnök bemutatásakor Hónig hat célt fogalmazott meg a vasúttal kapcsolatban, ezek egyike volt az előző közlekedési miniszterek által mantraként emlegetett párhuzamosság-megszüntetés.
"Amikor a felkérést megkaptam, két dolgot kérdeztem meg magamtól: a vasút állami támogatása hatékonyabban felhasználható-e, és van-e erre akarat. Miután úgy éreztem, hogy mindkettőre igen a válasz, már csak a kérdés, hogyan történjen meg ez az átalakítás. Ennek a programját fogom kidolgozni" – mondta a bemutatkozó MÁV-elnök, aki hamarosan a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója lesz.
Ez azonban nem jelenti a jelenlegi MÁV-vezér Heinczinger István menesztését, szögezte le Hónig Péter. A miniszter állítja, semmilyen alku nem volt a személyekről, senkivel nem tárgyalt arról, hogy maradjon-e vagy sem a mostani vasúti vezér. Akinek továbbra is feladata lesz a társaság operatív irányítása, Andrási feladata egy átfogó stratégia kidolgozása lesz.
Arról, hogy ez milyen legyen, Hónig Péter az Andrásit bemutató sajtótájékoztatón fölöttébb elnagyolt képet vázolt. Hat célt fogalmazott meg, ezek között egy sem volt, amit elődeitől ne hallottunk volna az elmúlt években. A vasút finanszírozását rendbe tenné, növelné a MÁV elismertségét – azzal példálózott, hogy a világháború előtti városi képeslapok egyikéről sem hiányozhatott a vasútállomás épülete, mert akkor még volt presztízse a vasutas szakmának –, felszámolná a már említett Volán–MÁV párhuzamosságokat.
A miniszter emellett piaci szemléletűvé tenné a vasutat, ennek kapcsán károsnak nevezte például azt a gyakorlatot, hogy a MÁV menetrendjét a minisztériumban állítják össze. "A vasútnál kell látni, hol és mekkora a piaci kereslet, és ez alapján kell a menetrendet kialakítani" – mondta. Arra a kérdésre, hogy lehetséges-e a vasút regionális átszervezése, és regionális menetrendkészítés, azt mondta: "a regionális megoldás szerepel a tervek között".
A közösségi közlekedésre a költségvetésből 280 milliárd forintot költ az állam, ezt az összeget 40 milliárddal kell csökkenteni 2010-ben. Az IMF-hitelhez tartozó szándéknyilatkozatban a magyar kormány ezt vállalta: "A 2010. évi költségvetésnek az Országgyűléshez történő beterjesztése idejére meghatározzuk a közösségi közlekedés támogatását 40 milliárd forinttal csökkentő intézkedéseket, különös tekintettel a MÁV Start előirányzatára. Ezeket a megtakarításokat teljes körűen szerepeltetjük a 2010. évi közszolgáltatási szerződésben, melyet a MÁV Starttal ez év végéig fogunk megkötni".
Hónig erről a 40 milliárdról azt mondta, hogy ez egy minimumösszeg, ennél a megtakarítás – akár a bevételek növekedésével – több is lehet. Arról azonban, hogy milyen eszközökkel – például a létszám mekkora lefaragásával – érhető el ez a cél, a miniszter nem mondott semmit, mondván: ő általános célokról akar beszélni, a konkrét intézkedések kidolgozása az új elnök feladata lesz. Hónignak egyetlen konkrét kijelentése volt: szeretné, ha a MÁV idén ősszel már nem szorulna rá kiegészítő költségvetési támogatásra.