Index Vakbarát Hírportál

Egyre népszerűbbek a retromárkák

2009. október 7., szerda 11:13

Húsz évvel a KGST felbomlása és a Vasfüggöny lehullása után is tovább élnek az egykori szocialista országok legendás márkái. Igaz, csak hatalmas erőfeszítéssel, vagy egy még hatalmasabb külföldi befektető segítségével képesek talpon maradni az egyre gyorsuló fogyasztási versenyben.

Csak úgy, mint Kelet-Európában, Németországban is dübörög a retro-láz. Az ország újraegyesítésének huszadik évfordulóján több korábbi NDK-s márka népszerűsége is megnőtt.

A savanyú uborkától a sportruházaton át a cipőkig, a fogkrémekig és az üdítőitalokig vásárlók milliói számára jelentenek különlegességet az egykori NDK kedvelt termékei. A fogyasztók becslések szerint évi 100 millió eurót (26,6 milliárd forint) költenek az egykori szocialista német állam emblematikus termékeire napjainkban.

Hazánkban kevésbé, de világszerte a legismertebbek a Zeha cipőgyár termékei. A magyar Tisza cipőhöz hasonlóan az NDK népszerű - és szinte egyeduralkodó - sportmárkája igazán divatos lett a fiatalok körében. A cég, mely egykor az NDK olimpikonjainak kizárólagos lábbeli-szállítója volt, manapság nem csak az igazán trendi berlini fiatalok cipőit készíti, hanem New Yorkban és Tokióban is van márkaboltja. Igaz, a lábbelik nem olcsók: áruk nagyjából 30-35 ezer forintnál kezdődik.

Hasonlóan nagy érdeklődés mutatkozik a Rotkäppchen nevű habzóbor iránt is, amelyből az NDK-ban 15 millió palackkal adtak el évente. A termék népszerűségét mutatja, hogy a gyártó ma már abszolút piacvezetőnek számít Németországban, évi 140 millió palacknyi értékesítésével.

A legjobbak maradtak meg

Szakértők szerint csak a legjobb minőségű NDK-s termékek élték túl az újraegyesítéssel járó piaci hatásokat. A 82 milliós Németországban ugyanis az áruk hatalmas dömpingjével találkoznak a vásárlók minden nap, így a nosztalgia önmagában nem elég: minőséget kell a terméknek produkálnia.

A németek mellett más volt KGST-országokban is szép számmal találhatunk "továbbélő" szocialista termékeket. A legjobb példa talán a Kofola üdítőital, mely eredetileg az 1960-as és 1970-es években lett népszerű Csehszlovákiában, amikor nyugati változatai még nem voltak kaphatók. Az üdítő Szlovákiában és Csehországban mai napig a Coca-Cola és a Pepsi komoly konkurenciája. Színe és jellege hasonlít a hagyományos kólához, íze azonban teljesen más. Különlegességét a 14-féle természetes alapanyag adja, többek között alma-, meggy- és ribizlikivonat, valamint cukor, karamell és különféle gyógynövény-kivonatok.

Emlékezetes, hogy a cseh gyártó a magyar piaccal is megpróbálkozott: a cég 2007-ben kezdte meg a működését Magyarországon, az anyavállalat azonban 2008-ban úgy döntött, hogy megszünteti leányvállalatát. Ezt követően egy disztribútoron keresztül értékesíti hazánkban termékeit. Így elvileg még találkozhatunk a magyar polcokon a gyógynövényes üdítővel, Szlovákiában azonban bárhol biztosra mehetünk.

Itthon is megy

A Tisza Cipőgyár az 1990-es évek közepéig gyártott tornacipőket, majd inkább az utcai női - férfi és gyermekcipők gyártásával foglalkozott. 2003 nyarán jelentek meg ismét a generációk számára ismerős Tisza sportcipők. A gyártók a régi modellek mellett számos új modellel, új színekkel kívánják feleleveníteni - ahogy ők fogalmaznak - a "Tisza legendát".

A vállalat - csak úgy, mint Németországban a Zeha - termékeit Magyarországon készíti, és nem titkolt céljuk, hogy a márka egykori nagyságához méltón olyan dolgokat tervezzenek, amelyek bírják a magyar strapát és jól is néznek ki. Nem tévesztik szem elől a Tisza Cipő legendás múltját, miközben próbálnak a márka jelenére és jövőjére koncentrálni. Hat márkaboltjukban a sportcipők mellett kiegészítőket (öveket, táskákat) és különféle ruházati termékeket is árusítanak.

A Tisza történelméhez kapcsolódik az is, hogy idén augusztusban felszámolás alá került a korábban a sportcipőket is előállító martfűi cipőgyár. Ugyanakkor a Tisza márkájú sportcipőket már évek óta a Tisza Cipő Zrt.-től független, siófoki székhelyű Clash Kft. gyártja és értékesíti.

Hasonlóan sikeresek a Baba-termékek: az 1920-as években született márka a '90-es évekig hintőporral, szappannal, olajjal és krémmel volt jelen a piacon, mára azonban a termékpaletta már 7 típusra bővült. Kapható kínálatukban például női és férfi dezodor, testápoló és folyékony szappan is. A márka pedig piacvezető a szilárd szappanok, tusfürdők és habfürdők között. A világ egyik legnagyobb FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) vállalata, az Unilever erőteljes marketingkampánnyal igazi top-márkát tudott varázsolni a korábban csak babaápolási cikként ismert magyar Babából.

Kevesen tudják, hogy Magyarországon még mindig gyártanak Trapper farmert. Az 1977-ben született magyar ruházati márka a kor megnövekedett farmernadrág-igényére adott szocialista reakcióként jött létre. Információink szerint Budapesten, egy Fő utcai üzletben még ma is lehet kapni a legendás nadrágot, amely ráadásul jóval olcsóbb a neves külföldi farmermárkáknál.

Mindennapi vásárlásaink során, a boltok polcain is lépten-nyomon találkozhatunk a retro-márkákkal, elég csak a Traubi, a Márka, vagy a Sztár üdítőkre, a Szerencsi-csokoládékra, vagy a Tomi-mosóporokra gondolnunk. A magyar gyártók - illetve sok esetben a mögöttük álló multinacionális óriásvállalatok - pedig szívesen játszanak nosztalgikus érzéseinkkel. Míg a fiatalabb vásárlók számára ezek már nem feltétlenül jelentenek extra motivációt, a középkorúak és az idősebbek tudatalattijában valószínűleg örökre megmaradnak a hozzájuk kapcsolódó korabeli élmények.

Rovatok