Index Vakbarát Hírportál

Nincs az a válság, hogy ne LCD-tévét vegyünk

2009. december 8., kedd 07:20

Később kezdődött a karácsonyi szezon, ráadásul kevesebbet is költünk majd az ajándékokra – derül ki a Kirakat-Ipsos felméréséből. Az áruházláncoknak feltett körkérdésből kiderült, azért az LCD-tévé még mindig népszerű.

A korábbi években már november elején-közepén minden a karácsonyról szólt az áruházláncokban, idén csak december elején kapta el a karácsonyi láz a fogyasztókat. Gillemot Katalin, az Auchan kommunikációs igazgatója szerint ennek összetett okai vannak. Az elmúlt hónapok viszont visszaeső kereskedelmi eladásokról szóltak, és a megváltozott vásárlói szokások egyik markáns jelensége, hogy a hónap második felében az emberek még megfontoltabban költenek, mint az első két hétben.

Ennek alapján valószínűsítették, hogy december első napjaiban indul majd csak meg a karácsonyi forgalom. Igaz, hogy az ünnepi étkezésekhez szükséges alapanyagok beszerzése eddig is mindig közvetlenül az ünnepet megelőző napokra koncentrálódott.

A Media Markt elébe ment az eseményeknek, novemberben 0 százalékos thm-akciójával majdnem karácsonyi forgalmat generált. Az Electro World szerint a karácsony előtti bevásárlási időszak a korábbi éveknél rövidebb, ám annál intenzívebb lesz.

Meggondolják, mire költenek

Ráadásul az idén minden eddiginél megfontoltabban döntenek a vásárlók, döntéseikben pedig nagy szerepet játszanak az akciók és a kedvező árak – szinte valamennyi megkérdezett áruházlánc ezt jósolta az idei karácsonyi szezonra. A válság, bizonytalanság és növekvő munkanélküliség rányomja bélyegét az idei szezonra, ezt a megállapítást egy kutatás is megerősíti.

A Kirakat-Ipsos kutatása szerint csökken azok száma, akik vesznek ajándékot, tavaly 81 százalék nyilatkozott így, az idén 76 százalék. Tavaly a megkérdezettek 61 százaléka legfeljebb 30 ezer forintot költött ajándékra, az idén 66 százalék nyilatkozott így. Ötvenezer forintnál többet csak 6 százalék költene.

Minden harmadik vásárló előre tájékozódik a megvásárolni kívánt ajándékról. A legfőbb információforrások változatlanul az áruházak akciós újságai, valamint egy-egy áruházi séta, nézelődés.

Ezt megerősítette a Tesco kommunikációs igazgatója is. Hackl Mónika szerint tavalyhoz képest a legszembetűnőbb változás a vásárlási szokásokban, hogy többi időt szánnak a vásárlásra a fogyasztók, előre felkészülnek. Ugyanakkor nem szeretnek kompromisszumot kötni, vagyis megkeresik a legjobb ár/érték arányú terméket.

A lehetséges visszaesés mértékéről eltérő vélemények vannak – magyarázta Gillemot Katalin. Az egyik szerint a visszaesés az éves tendenciának megfelelő lesz (-4,4 százalék a legutóbbi KSH adatok alapján). A másik, optimistább verzió szerint az egész évben elhalasztott vásárlásokat karácsonyra időzítik a családok.

Persze mindegyik lánc optimistán áll a szezonhoz, akciókkal, olcsóbb termékekkel igyekeznek a vásárlást felpörgetni. Ráadásul a tapasztalatok is azt mutatják, hogy az emberek keresik az olcsó termékeket.

Slágertermékek

A Media Markt tapasztalatai szerint bizonyos területeken megfigyelhető, hogy a válság letisztította a márkapreferenciákat, a komoly, jó nevű márkák előnyt élveznek a kevésbé ismertekkel szemben. Az emberek jobban meggondolják, hogy amire kiadják a pénzüket, az milyen minőségű. Nagyobb súllyal esnek latba a termékek választásánál az energiatakarékossági szempontok is.

Idén is az LCD tévé az egyik húzótermék a karácsonyi slágertermékek között – ezt többen nyilatkozták. Azt látjuk, hogy évről-évre az egyre nagyobb képátlójú és egyre jobb felbontású tévék iránt növekszik a kereslet, és az áresés ezen a területen továbbra is érzékelhető. Idén a LED technológiás LCD és a Blu-ray előretörését várják, utóbbi áresése most karácsonykor éri el azt a "lélektani határt", amelytől már tömegesen kezdik vásárolni az emberek. Háztartási nagygépek közül egyre többen vesznek karácsonyra mosogatógépet.

És az évek óta népszerű notebookok és netbookok, mindenféle játékok, digitális fényképezőgépek, navigációk, mp3-mp4 lejátszók, mobiltelefonok, játékkonzolok. Minden karácsonykor slágernek számítanak a háztartási és konyhai kisgépek, a szépségápolási eszközök szinte minden fajtája.

A hitelre vásárlás azonban valószínűleg nem fog nőni, köszönhetően annak, hogy megszigorodtak a hitelfeltételek.

Rovatok