Index Vakbarát Hírportál

Meghódítjuk a távol-keleti gyomrokat

2009. december 15., kedd 08:35

Távol-keleti húsipari roadshowt szervezett a Magyar Húsiparosok Szövetsége az ITD Hungaryvel, hogy így nyújtsanak segítséget a nehéz helyzetben lévő hazai húsiparnak; mindössze négy cég vett részt a körúton. November elején pedig Ázsia egyik legnagyobb borkiállításán 15 magyar pincészet több mint 40 bort mutatott be, derült ki az ITD Hungary és a Magyar Húsiparosok Szövetségének közös hétfői sajtótájékoztatóján.

Felismerve az Európában tapasztalható stagnálást, és a belpiaci szűkülés ellensúlyozására a hazai húsipari vállalatoknak új piacokat kell keresniük. Egy távol-keleti húsipari roadshow keretében – Vietnám, Hongkong, Dél-Korea, Japán – próbálta felkutatni ezeket az új lehetőségeket négy magyar húsipari cég: a Hungerit, a Pick és a Kometa, mint gyártók, valamint a Hampex kereskedelmi vállalat.

Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének és az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének elnöke az ITD-vel közös sajtótájékoztatün elmondta, hogy az egyik cégnek sikerült is új exportlehetőséghez jutnia, és már úton van egy szállítmánya az egyik távol-keleti országba.

Kevesen vannak

Arra a kérdésre, hogy melyik ez a cég, nem válaszolhatott, mert nincs rá felhatalmazása. A résztvevők alacsony számának egyébként az az oka Éder Tamás szerint, hogy még egy kis beruházás is nagy erőfeszítést igényel. Csodának nevezte, hogy egyáltalán négy húsipari cég akad, aki megengedheti magának, hogy „ilyen messze tekintsen, és az exportja bővítésén gondolkozzon a jelenlegi magyar húsipari helyzetben.”

A négy ország azért is jó exportlehetőség, mert tartósan húsbehozatalra szorulnak. Kivéve talán Vietnám, ahol nemzeti törekvés, hogy önellátóak legyenek ebben a szegmensben is, így magas vámokat alkalmaznak.

Ezenkívül Kínába nehezebb bejutni, mert szigorú élelmiszerbiztonsági szabályaik vannak, egy-másfél hónapja sikerült az első magyar sertéstelepnek sertésprotokollt aláírnia Kínával, ami 3-4 éves előkészítés eredménye, és az első szállítmányok is legkorábban másfél év múlva indulthatnak el. Addig is azonban Hongkong az ugródeszka, rajta keresztül lehet bevinni sok mindent Kínába. A legnépszerűbb magyar húsipari termékek a távol-keleten a sertéshús, különösen a mangalica, a libamáj, a téliszalámi és a baromfihús.

A minőségre kellene hajtani

Az elmúlt két év exportadatai szerint a sertés- és baromfihús, illetve hústermék kivitelünk már több mint egytizede került Ázsiába, ennek meghatározó része Japánba és Dél-Koreába. Az exportált hús háromnegyed része azonban leginkább fagyasztott gyártási alapanyag, és csak a maradék egy negyed a feldolgozott húskészítmény.

A legnagyobb konkurenseink a távol-keleti piacon Dánia, Hollandia és Németország, főleg a nem feldolgozott hús piacán, a feldolgozott húskészítmények piacán pedig a spanyolok és az olaszok. A feldolgozott húskészítmények exportját kellene erősítenie a magyar hús- és baromfi-iparnak Éder Tamás szerint, elsősorban magas hozzáadott értékű, prémium termékekkel. Versenyelőnyre tehetünk szert ezen a piacon azzal is, hogy a magyar sertéseket GMO-mentes alaptakarmányból hízlalják fel, ez ott kint fontos szempont, vagyis marketing-értéke van.

Hogy mennyivel növelné meg a távol-keleti hús-és baromfiexport fellendülése a szegmens teljes exportját, azt egyelőre nehéz megjósolni, de már az jó lenne, ha a jelenlegi hús-és baromfi exportot szinten tartaná.

Jó bornak is kell

A magyar hús mellett a borokra is van igény a Távol-Keleten. Az október végi szingapúri borkiállítás magyar standján kilenc termelő mutatta be borait. „Itt a prémium kategóriás édes desszertborok voltak a legnépszerűbbek, mert kimondottan a drága luxustermékeket keresik ebben a térségben, de a középkategóriájú borok iránt is egyre nő a kereslet – mondta Süveges-Szabó László, az ITD Hungary üzletfejlesztési igazgatója.

A szakértő szerint a magyar bor nem egy volumentermék, oda kell bevinni, ahol prémium termékként értékelik. A november elejei hongkongi borkiállításon pedig 15 magyar pincészet több mint 40 bort mutatott be.

A sajtótájékoztató végén felmerült a kérdés, hogy az élelmiszeripar más szegmenseinek – például a tejipar, azon belül a sajt termékek – promócióját miért nem segít az ITD Hungary. Erre Süveges-Szabó László azt válaszolta, hogy azokra az iparágakra és termékeik nemzetközi népszerűsítésére fókuszálnak, amelyek a hazai piacon is sikeresek, ezen termékek belpiaci részesedése pedig 30 százalék körül mozog, ami nem azt jelzi előre, hogy megállnák a helyüket a nemzetközi piacon.

Rovatok