Március első napjaiban alá kell írni a sávolyi motorpálya finanszírozásához szükséges hitelszerződést ahhoz, hogy az építkezést be lehessen fejezni augusztus 31-ig, és még az idén MotoGP-futamot lehessen rendezni Sávolyon - mondta az Indexnek telefoninterjúban Varga István. A gazdasági miniszter szerint tárcája csak a hitelnyújtás koordinálásáért felel, a támogatásról szóló kormánydöntést megalapozó hatástanulmányt a Pricewaterhouse Coopers készítette és az Önkormányzati Minisztériumnál kell keresni. Vizsgálat egyébként volt, még 2008 első felében. Varga István arról nem tud, hogy a válság hatásait, illetve a tényt, hogy már nem egy komplex turisztikai fejlesztésről, hanem csak egy motorpályáról van szó, újabb tanulmányokkal vizsgálták-e.
Miért, milyen vizsgálatok alapján támogatja az állam a sávolyi motorpálya építését?
Először is le kell szögeznem: a gazdasági tárca a hitelnyújtásért felelős. Amikor azt mondjuk, hogy a gazdasági hatásvizsgálatok ügyében az önkormányzati tárcát kell kérdezni, nem másra mutogatunk, azért mondjuk, mert így van: a turizmus oda tartozik, ők tettek előterjesztést a kormánynak a támogatásra, a gazdasági tárca csak a hitelnyújtás feltételeiről szóló előterjesztést készítette. Ezzel együtt annyival még ki tudom ezt egészíteni, hogy tudok róla: a beruházás mögött álló Sedesa megrendelt egy hatástanulmányt a PriceWaterhouese Coopers tanácsadó cégtől, ezt használta az önkormányzati minisztérium. Ez alapján született megállapodás a kormány és a beruházó között még 2008 júliusában. Tény, hogy akkor még egy komplex fejlesztésről, turisztikai beruházásról volt szó, azóta a válság miatt redukálódott a terv a motorpályára.
Ha az eredeti támogatási szándék még a válság előtti kalkulációkra alapoz, bővebb, több lábon álló projektre, akkor pláne kérdés, hogy a válság után egy csökkentett, a KPMG szerint kockázatos üzleti tervű projektett miért támogatnak.
A kérdés azt sugallja, mintha nem tudnánk, hogy válság volt. Tudjuk, és nyilván tudják az önkormányzati tárcánál is, ott kell legyen, ha van a tanulmánynak aktualizált változata.
Ön tud arról, hogy van aktualizált változat?
Nem. De arról tudok, hogy az eredeti projekt állami támogatására számos más eszköz is felmerült, az ITD is tárgyalt velük, aztán a beruházók ezekről a lehetőségekről le is mondtak. Folyamatosan alakult a projekt.
De most ott tartunk, hogy van egy motorpálya építési terv, amelynek önmagában való életképességét erősen kockázatosnak állítja be az üzleti terv vizsgálata. Ha a MotoGP futamok nézőszáma nem éri el a tervezett nézőszámot, könnyen bukhat a hitel, amit egyébiránt rendkívül kedvező feltételekkel nyújtana az állam.
A hitel feltételeiről nem árulhatok semmilyen részletet. Ugyanakkor látni kell, hogy a pálya nem pusztán a MotoGP futamokra épít, több nemzetközi versenyt terveznek, amik biztosítják a bevételeket.
És amelyek szervezésével kapcsolatban a KPMG újra "kihívásnak tekinti", hogy sikerül-e a menedzsment terveit valóra váltani.
A motorsport ilyen, nem lehet hosszú évekre előre szerződni, a Forma-1-es futamok rendezését is sokszor újra kellett már tárgyalni.
Hamár Forma-1: az államnak van tapasztalata egy nemzetközileg jegyzett pálya üzemeltetésében, a Hungaroring példája is azt mutatja, hogy nem sikerült nemzetközi érdeklődés kísérte versenyeket idehozni.
Nem az államot, hanem a Hungaroring vezetését kell megkérdezni erről. A sávolyi menedzsment szerint ide lehet hozni a versenyeket.Ez pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy a balatoni idegenforgalmat a szezonon kívül is fellendítsük. Ez pedig, visszatérve a kérdése kiindulópontjához, nemzetgazdasági érdek.
Az üzleti terv elemzése szerint már a MotoGP nézőinek 15 százalékos elmaradása önmagában is veszélyezteti a hitel visszafizetését, ráadásul a többi bevétel is kockázatos.
Valóban vannak természetesen kockázatok. Ezeket mérlegelni kell, ami a hitelt illeti, pontosan azon dolgozunk, hogy ezen kockázatokra megfelelő biztosítékok álljanak rendelkezésre. Ezért nem is akarok találgatni azt illetően, mikor lehet aláírás.
Állami garancia áll majd a hitel mögött, a Magyar Fejlesztési Bank így saját könyveit illetően nyugodt lehet.
Nemcsak állami garancia áll a hitel mögött, jelzálog jog is van, számos egyéb elemmel körül van bástyázva a hitel, az állam akár tulajdonos is lehet, ha nem tudnak törleszteni.
Az állam 70 százalékos hitelt ad a beruházáshoz, ezen felül egyik cégén, a Magyar Turizmus Zrt.-n keresztül 30 százalékos tulajdosként hozzájárul az önrészhez is. A beruházó tényleges önrésze így már 20 százalék közelébe csökken, miközben az állam hitel nyújtóként és törlesztőként is kockázatot vállal. Ha annyira jó üzlet ez a pálya, miért nem építi meg egyedül az állam?
Mert ez nem az állam feladata. Lehet, hogy vannak akik abban hisznek, az államnak üzletet kell csinálnia, én abban, hogy az államnak a feltételeket kell megteremteni a magánberuházások működéséhez, elősegíteni a privátszféra növekedését.
Nem akar nyilatkozni a hitel részleteiről, noha úgy tudjuk, rendkívül kedvező kondíciókkal folyósítanák. A szerződés aláírásának kérdése azért is égető, mert a KPMG már egy korábbi stádium alapján is feszítettnek mondta az építkezési ütemtervet. Meddig kell Ön szerint aláírni ahhoz, hogy szeptember 19-én futam lehessen Sávolyon?
Vannak akik szerint az építkezés nem agysebészet. Én nem akarom lebecsülni a dolgot, kontrollált projekmenedzsment kell, a beruházás elkezdődött, a futamhoz augusztus 31-ig kell befejezni a munkát. Ha március első napjaiban aláírjuk a hitelszerződést, feszítetten, de tartható a terv.