Állami segítséggel biztosan nem épül Sávolyon motorversenypálya, a Magyar Fejlesztési Bank ugyanis hosszas procedúra után végül bejelentette: nem köt 15,3 milliárdos hitelszerződést a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft-vel. Ezzel szinte a nullára csökkent az esélye, hogy idén MotoGP futamot rendezzenek Magyarországon.
A Magyar Fejlesztési Bank eláll a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft-vel való szerződés kötéstől, így a korábban átadott ajánlat is érvényét veszti - tudta meg az Index. Információink szerint pénteken a bankban a gazdasági miniszter tájékoztatása mellett született meg a döntés, hivatalosan a jogi osztály által kifogásolt hiányosságokra alapozva.
Ez gyakorlatilag azt jelenti: vége a magyar állam és a magát Magyarország 10. leggazdagabb emberének beállító, csalásért korábban jogerősen elítélt Kovács Bence János által képviselt Sedesa csoport közötti kapcsolatnak. Elvileg természetesen semmi akadálya annak, hogy a spanyol befektetőcsoport felépítse a tervezett motorpályát, saját tőkéből vagy kereskedelmi banki hiteltől. Ugyanakkor az biztosra vehető, erre idén már nem kerül sor.
Ahogy azt korábban megírtuk, a sávolyi MotoGP-páya építésére az üzleti tervek és a tervezett hitel alapján aranyárban került volna sor: Több mint 21 milliárd forintot költöttek volna, amiből 15,3 milliárdot az MFB-hitel biztosította volna. Szlovákiában tavaly kevesebb mint harmad ennyi pénzből építették fel a Slovakiaringet. Ez volt az egyik probléma az üggyel: a több szakértő szerint irreálisan magas beruházási költség mellé nehéz volt olyan üzleti tervet összeállítani, ami biztonsággal kitermeli a hitel törlesztéséhez szükséges pénzt. A kockázatokra a KPMG tanulmánya is felhívta a figyelmet, de az MFB már korábban is jelezte az azzal kapcsolatos üzleti aggályokat. A kormány azonban ennek ellenére egy októberi határozatával utasította a bankot a hitelnyújtásra.
A kormányhatározat már azután született, hogy a korábbi tárgyalásokon körvonalazódott beruházási struktúrát a Pénzügyminisztérium szakértői szabálytalannak minősítették, az egész projektet pedig kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek.
A Pénzügyminisztérium kifogásai is visszaköszöntek az elmúlt hónapokban két állami szerv, a hitelben érintett Magyar Fejlesztési Bank és pályát üzemeltető cégben a tervek szerint 30 százalékos tulajdont szerző Magyar Turizmus Zrt. aggályaiban. A cégek vezetői attól tartottak, hogy a kormány által erőltetett ügyben az eléjük tárt konstrukcióban konkrétan bűncselekményt, hűtlen kezelést jelentene az elvárt szerződések aláírása.
A hónapokon át jelzett kifogások ellenére Suchman Tamás, a projekt egyik támogatója a múlt pénteken, Varga István, az MFB-t felügyelő gazdasági miniszter pedig kedden lapunknak nyilatkozott arról, a szerződés létrejöhet, a hitel folyósítható. Utóbbi ugyanakkor elismerte, erre március első felében kell sor kerüljön ahhoz, hogy reálisan számolni lehessen a pálya idei átadásával és a szeptemberi MotoGP-futammal.
Az ügyben bekövetkezett pálfordulatot már tegnap jelezte: délután lemondott az ügy koordinálásáról Suchman Tamás, ma reggel pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vonta vissza az M7-es autópálya sávolyi leágazásával kapcsolatos munkáira a múlt héten megjelent tenderét.
Az ügyben persze számos elvarratlan száll van még: az állam például már leszerződött öt évre a Dorna nevű céggel, a MotoGP futamok jogtulajdonosával a futamok rendezésére. Az évi ötmillió eurós, évente emelkedő jogdíjat viszont még nem fizették ki, információink szerint a szerződés alapján nem is kell majd. Fizetni csak akkor kellett volna, ha lesz futam.
A kormány most sem azt mondja, hogy a beruházástól az Indexen több cikkben részletetezett kockázatok és jogszerűtlenségek miatt kell elállni. Álláspontjuk szerint a hitelnyújtáshoz szükséges összetett garanciarendszer nem áll fenn, ezért a hitelt nem lehet folyósítani. A kormányzati kommunikáció szerint "A beruházással kapcsolatos üzleti kockázatról több alkalommal egyeztetett a beruházóval. A tárgyalások végén világossá vált, hogy a beruházó nem tudja vállalni az MFB által támasztott feltételeket."
Ugyanakkor a magyar kormány elkötelezett a sávolyi Moto GP pálya megvalósulása mellett, mivel az fellendítheti a régiót, a turizmust. A kormány ezért is fenntartja, hogy amennyiben a beruházó más finanszírozási konstrukcióban meg tudja valósítani a sávolyi Moto GP pálya megépítését, akkor kész állami kötelezettséget vállalni a versenyek megrendezéséhez szükséges jogdíjak biztosítására.
Varga István gazdasági miniszter - aki kedden még arról nyilatkozott az Indexnek, hogy ha március első napjaiban aláírják a hitelszerződést, feszítetten, de tartható a terv, és lehet idén MotoGP futam Magyarországon -, pénteken már azt mondta az MTI-nek, az idén már nem tud megépülni a sávolyi MotoGP pálya, hacsak a beruházó nem tud egy finanszírozót előhúzni a bűvészkalapból.
Új kockázatok nem merültek fel azokhoz képest, amelyek a kormánydöntés idején ismertek voltak, de most történt meg a teljes körű átvilágítás, hogy a hitelezési rendszert ki tudják alakítani - mondta Varga. A miniszter úgy vélekedett, a pálya az idén már nem tud megépülni, s így verseny sem lesz. Hangsúlyozta ugyanakkor: az állam továbbra is érvényben tartja azokat a vállalásait, amelyek egy motorverseny megrendezésekor fennállnak.
Hozzátette: a beruházásra számító vállalkozások számára a projekt állami finanszírozásának elmaradása nem jó hír, az adófizetők pénzéből gazdálkodva azonban az volt a feladat, hogy a kockázatokat felmérve "okos" döntést hozzanak.
Bobek József, Sávoly polgármestereszintén az MTI nyilatkozva értetlenkedésének adott hangot, mert szerinte semmi olyan új eleme nem volt a hitelszerződés-tervezetnek, amiről már fél éve ne tudtak volna az érintettek. Emlékeztetett arra, hogy kormánydöntés garantálta a befektetőknek az állami hitelgaranciát, ezért kezdtek el milliárdokat költeni a beruházás előkészítésére. Bobek József meggyőződése, hogy az egyre durvább választási kampánynak esett áldozatul a Balatonring, amelynek még komoly jogkövetkezményei is lehetnek, és "az valóban értelmetlenül kidobott pénz lehet az adófizetők számára".
A polgármester szerint a sávolyiak és a beruházást támogatók nem mondtak le végleg a Balatonring megépüléséről. Remélik, hogy a következő kormány minél előbb felülvizsgálja majd a beruházással kapcsolatos döntést.
A Lehet Más a Politikai üdvözli, hogy a Magyar Fejlesztési Bank eláll a sávolyi Balatonring beruházásnak nyújtott hitelszerződés aláírásától. Az LMP eleve nem érti, hogy az állami tulajdonban lévő bank miért állt egyáltalán szóba olyan befektetői csoporttal, amelynek az elnöke büntetett előéletű, és amelyik nem tudja igazolni, hogy rendelkezésére áll a beruházáshoz szükséges önrész. Az sem világos, hogy miért kellene az adófizetők pénzéből finanszírozni egy olyan beruházást, amit Szlovákiában állami segítség nélkül is megvalósulhatott.