December eleje - amikor tavaly augusztusban lezárták a szegedi 1-es villamos pályájának egy részét, ezt az időpontot jósolták a munka befejezésére; ékes bizonyítékai ennek a megállókban máig kinn lévő információs táblák. Azóta már három új időpont volt, a villamos azonban még mindig nem jár. Legutóbb márciusra ígérték a körforgalom építésével turbózott vágányfelújítás befejezését, ám várhatóan ezt a határidőt sem tudják tartani.
Múlt héten, a március közepén még visszatérő télben jártunk Szegeden, az épülő új hidat néztük meg. És ha már ott voltunk, megnéztük a nem épülő új körforgalmat is, meg az ezzel egy beruházásban szintén nem épülő villamospálya-felújítást is. Szeged egyik legforgalmasabb útját, a belvárosból az 5-ös úthoz és M5-ös autópályához kivezető Kossuth Lajos sugárutat zárták le még tavaly lényegében a Tisza Lajos körút és a Rókusi körút között, míg az 1-es villamos helyett a teljes pályán pótlóbuszok járnak.
A sugárút Rókusi körúti csomópontjánál, az egészen különlegesnek ígérkező, többsávos és lámpás majdani körforgalomnál tucatnyi ember lézeng. Dolgozik, dolgozgat, az útépítéseken megszokott intenzitással. A sugárutat az első kereszteződésig lezárták a forgalom elől, a körúton elvileg még a járda is építési terület. Legalábbis ezt mondja nekünk két fiatal nő, akikkel először összefutunk, vagyis inkább összebukdácsolunk a háború utáni újjáépítés nagyon kezdeti szakaszának hangulatát idéző építkezésen. A munkások állítólag már többször szóltak nekik, hogy itt nem járhatnának át, de a közeli lakásukhoz egyébként csak hatalmas kerülővel jutnának el. Egyikük várandós, "nem akarok én egyet sem lépni, ha nem nagyon muszáj" – mondja.
A sugárút járdája – már ahol van, mert a sarki gyermekorvosi rendelő környékén a sarat tapostuk – elvileg járható, a környék azonban némaságba, mozdulatlanságba dermedt. Az üzletek vagy zárva vannak, vagy, mint a Fritmann-féle borbolt, tátongnak az ürességtől. Egyetlen helyen, egy falatozónál, tudják, ahol azért korántsem az a jellemző, hogy falatozni térnének be a vendégek, nos, csak ott van némi élet. Azonban azt is csak az építkezésen dolgozó, megérdemelt déli pihenőjüket töltő munkásemberek jelentik, egyetlen vendéget nem látunk, aki ne munkásruhában lenne. A túloldali járdán van némi élet, ott gyalogosok sietnek a városból kifelé, alighanem a járművel ezen az úton most megközelíthetetlen Rókusi pályaudvarhoz tartanak.
Nemcsak Szegeden jelent problémát a villamosberuházás (ahol az 1-es felújítása mellett elkezdték az új 2-es villamosvonal megépítését is). A szintén új vonalat építő Debrecenben már három eredménytelen közbeszerzési fordulón vannak túl, és valószínűleg a negyedik is sikertelen lesz. Budapesten az 1-es és 3-as villamosok szintén uniós pénzből megvalósítani tervezett fejlesztését át kell tervezni, és legutóbb tavaly ősszel a miskolci villamostender is eredménytelen lett.
Az autósok helyzete sem könnyebb: a sugárút egy szakaszát lezárták, a városból az autópályára terelőutakon, néha értehetetlen egyirányúsításokat leküzdve lehet eljutni. A belváros felé vezető oldalra – a villamossín ugyanis középen kettévágja az utat – mi például úgy jutottunk el, hogy ahhoz az egyik egyirányúsított útszakaszon a kijelölt menetiránnyal szembe kellett behajtanunk, kihasználva persze, hogy épp senki nem jött szemből. Az építkezés kezdetétől eljutottunk az elvileg épülő szakasz egyik végéig úgy, hogy a már említett körforgalmas csomóponton kívül sehol nem láttunk munkásokat. Nemcsak mi: az elvileg folyó építkezés közelében, egy presszóban a pultos is arról beszél kérdésünkre, hogy ő már nem is emlékszik, mikor látott itt utoljára munkásokat.
A Szeged két vasútállomását összekötő 1-es villamos teljes pályájának felújítását több szakaszra bontva végzik. A Nagyállomás közelében, a Boldogasszony sugárúton novemberre kellett volna befejezni a munkát, itt, a Kossuth Lajos sugárúton decemberre (bár a teljes beruházás úgynevezett véghatárideje csak idén november).
A beruházó Szeged Pólus Kft.-től kapott tájékoztatás szerint az általunk bejárt szakaszon "eredetileg hátráltatta a munkálatokat, hogy egyes területeket a tulajdonosaik nem a tervezett időpontban adták át munkaterületnek". A területszerzés azonban csak az egyik probléma volt. Kiderült, hogy pontatlan a város közműtérképe, "a Rókusi csomóponton átvezető közművek Rókusi körúti részén a városrész építésekor több helyütt olyan megoldást alkalmaztak, ami eltér a közműtérképektől. Ugyancsak hasonló okok akadályozták a munkát a Boldogasszony sugárúton" – közölte velünk a Szeged Pólus írásban. Emellett természetesen a késés egyik indoka a vártnál hosszabb és hidegebb tél, amire, és "további közműhibákra vonatkozva több esetben jelzett határidő-módosítási igényt" a kivitelező A-Sz-E konzorcium.
A késlekedés oka ezek mellett az is, hogy nem fizetik ki a munkásokat – állította a szegedi belvárosban egy ötvenes úriember, aki azt hallotta, hogy számos alvállalkozónak tartoznak súlyos pénzekkel. Lapunknak, neve elhallgatását kérve, nyilatkozott is egy alvállalkozó, akinek a követelése állítása szerint tízmillió forintos nagyságrendű. Szerinte ezekkel a tartozásokkal magyarázható az is, hogy nem halad a munka, "hát nézze meg, sehol nem dolgoznak".
Így, bár az Anna-kút közelében lévő megállónál még az eredeti, ma már tudjuk, túl optimista, 2009 decemberi határidő szerepel, ezt azóta már három másik dátum is követte. Előbb január közepére módosították a határidőt, majd március 1-jére kellett volna befejezni a munkát, de ezt a dátumot sem tudták tartani; ekkor azt mondták, még két-három hétig tart a munka. Ezzel szemben a Szeged Pólus most kérdésünkre csak annyit közölt: "a két szakasz pontos befejezési határidejéről egyeztetés folyik, a szakasz munkálatai várhatóan tavasszal fejeződhetnek be".
Nemcsak a befejezés időpontjáról, hanem a munka minőségéről is vita van a beruházó (vagyis lényegében a megrendelő) és a kivitelező között, a Szeged Pólus erre példaként azt említette, hogy a Boldogasszony sugárúton a teljes villamospálya alapozását vissza kellett bontania a kivitelezőnek a nem megfelelő minőség miatt. "A megrendelő még akkor sem fogadja el a nem megfelelő minőségű megoldásokat, ha ez a tervezett ütemezésre negatív hatással van" – közölte a Szeged Pólus.
Úgy tudjuk, a kivitelező ezekkel a minőségi problémákkal indokolta az alvállalkozóknak ki nem fizetett pénzt is. Ahogyan egy neve elhallgatását kérő forrásunk fogalmazott: "azt mondták, hogy ha őket levágják a gányolások miatt százmilliókra, akkor a garanciális visszatartástól és az utolsó részletekről el lehet búcsúzni". (Az érintettek azért kérték anonimitást, mert úgy érzik, ha nevüket adnák a panaszaikhoz, azzal minden esélyük elszállna, hogy a pénzükhöz jussanak).
Ezt tűnik alátámasztani, hogy papíron a megrendelő sem tud ki nem fizetett alvállalkozókról, ezzel kapcsolatos kérdésünkre azt közölte: hivatalos információja nincs "az alvállalkozók részére esetlegesen ki nem fizetett munkák költségeiről. A megrendelő a kivitelező által benyújtott számlákat – a teljesítéssel összhangban – időben, a vonatkozó kifizetési rendben hajtja végre".
Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nettó 4,9 milliárd forintos összköltségvetésű, 86 százalékban európai uniós támogatással megvalósuló beruházás díjának már több mint egyötödét kifizették. Még tavaly novemberben kapott a kivitelező 928 millió forintnyi előleget, majd benyújtotta az első részszámláját, aminek a szegedi önkormányzat által fizetett önrészét – ami, akárcsak a teljes költségvetésben, valamivel több mint 13 százalék –, 126 millió forintot, februárban ki is fizettek. Ennek a részszámlának a további nagyjából 860 millió forintját – ez a támogatásból származó rész – ez év áprilisáig kell utalni.
Tehát a kivitelező kapott már 1 milliárd 54 millió, és vár még nagyjából 860 millió forintot, emellett pedig benyújtották már a második részszámlát is, amit 2010 júniusáig kell kiegyenlíteni. A pénznek azonban egy része megy is vissza a megrendelőhöz, a késés miatt ugyanis kötbért kell fizetnie a konzorciumnak.
Eddig csak azt lehetett tudni, hogy január 15-e óta a Boldogasszony sugárúti szakasz kötbére napi 10 millió forint (bár a konzorcium korábban vitatta ennek mértékét). A Szeged Pólus most azt közölte:"jelenleg zajlik a kötbér teljes összegének megállapítása a mérnök, a megrendelő és a kivitelező bevonásával". Mivel még nem tudják, mennyi lesz a kötbér, egyelőre azt sem tudták megmondani, hogy az így visszafolyt pénzt mire használhatják fel (a város északi határában épülő M43-as kötbéréről a héten állapodott meg az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. és a kivitelező Swietelsky, arról korábban azt mondta a NIF, hogy várhatóan szegedi közlekedésfejlesztésre költik).
Van olyan helybéli, egy ötvenes asszony, akivel szintén a Rókusi körút környékén beszéltünk, aki szerint nem kötbérezni kellene, hanem "elzavarni a pusztába ezeket a kontárokat". Igaz, a férje szerint viszont ez lenne a legrosszabb megoldás, mert akkor biztos, hogy még hónapokig félkész állapotban lenne a sugárút – ahol helyenként még a síneket sem fektették le, és betonozási munkák is váratnak magukra –, valamint a csomópont is. Most viszont szerint még van esély arra, hogy "legalább a választásokig csipkedni fogják magukat egy kicsit, hogy tudják magukat ünnepeltetni egy kicsit, ha netán elkészül".