Április 15-én lép hatályba az energetikai tárgyú törvény azon passzusa, amely hatósági árassá teszi a távhőt - az erről szóló zárószavazás előtti módosító indítványt szerdán nyújtotta be a parlamentnek a nemzeti fejlesztési miniszter. Az Országgyűlés szerdán tartja az energetikai tárgyú törvények zárószavazását, amelyhez a nemzeti fejlesztési miniszter több zárószavazás előtti módosító indítványt nyújtott be.
Ezek közül az egyik némiképp módosítja a parlament gazdasági bizottsága által benyújtott, majd az Országgyűlés által elfogadott, a távhő hatósági árassá tételéről szóló módosító indítványát. Az új elképzelés szerint a törvény távhőről szóló passzusa április 15-én lépne hatályba, és amíg a fejlesztési miniszter nem alkotja meg az első rendeletét a hatósági ár mértékéről, a távhő árát a március 31-én alkalmazott ár szintjén befagyasztanák.
A távhő hatósági árassá tétele ellen az elmúlt hetekben több önkormányzat és a távhős szakma képviselői is szót emeltek. A Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetsége szerint több százmillió forintos veszteséget is jelenthet a cégeknek, illetve a bennük tulajdonos önkormányzatoknak az árbefagyasztás. Tarlós István, a főváros fideszes főpolgármestere még februárban beszélt arról, hogy katasztrofális következményekkel járhat Budapesten, a Főtáv akár azonnali összeomlását eredményezheti a távhődíjak befagyasztása.
Most átmenetileg ez történik majd. Az újrafogalmazott szabály szerint a fejlesztési miniszter a rendeletében megállapítja a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árát, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek (például önkormányzati) nyújtott távhőszolgáltatás (fűtés és használati melegvíz) díját, mint legmagasabb hatósági árat, és azok szerkezetét az energiahivatal javaslatának figyelembevételével. Az ár megállapításakor rendelkezni kell arról, hogy az ár mikor lép hatályba, e rendelkezésnek nem lehet visszamenőleges hatálya.
A hivatal az ármegállapítással, árváltozással kapcsolatos javaslatait a miniszter számára minden év augusztus 31-ig küldi meg. A javaslat szerint a hatósági árat a miniszter ennek hiányában is megalapíthatja. A hivatalnál a távhőszolgáltató, illetve az illetékes helyi önkormányzat kezdeményezheti a távhőszolgáltatás csatlakozási díjának megváltoztatását; az energiahivatal a javaslatának kialakításához bekéri az érintett önkormányzatok képviselő-testületének ármegállapítással, árváltozással kapcsolatos állásfoglalását.
Az új javaslat szerint a hivatal hatásköre bővül a távhőszolgáltatók működési engedélyeinek kiadásával és felügyeletével, illetve azzal, hogy a jövőben minden távhőtermelőnek adhat ki működési engedélyt, nemcsak azoknak, amelyek hőenergiát villamos energiával kapcsoltan termelik. A módosító javaslat indoklása szerint ezzel a távhőtermelők és távhőszolgáltatók engedélyezése és felügyelete egy központi kormányhivatal hatáskörébe kerül.