Kulcsszerepet szán a regionális energiapiacon a kormány az MVM-nek – derül ki a társaság középtávú stratégiájából. A cég hamarosan a földgázszállítói- és a gáznagykereskedői piacon is feltűhet, kereskedelmi tevékenységét pedig a Nyugat-Balkán és Románia felé bővítené. Fellegi Tamás fejlesztési miniszter szerint a kormány a régiós multivá terebélyesedő MVM-en keresztül közvetlenül részt tudna venni a piaci versenyben.
Fellegi Tamás fejlesztési miniszter szerint fontos, hogy az állam a szabályozási szerepkörén túl piaci szereplőként is képes legyen részt venni a korábban kialakult energiapiaci torzulások feloldásában, ezért kiemelt politikai cél az MVM gázpiaci szerepvállalása.
Az MVM menedzsmentje - a tulajdonosi (állami) szándékokkal összhangban - a társaságcsoportot a régióban is jelentős energiapiaci szereplővé kívánja alakítani. A Mol és az MVM közötti lehetséges kapcsolattal összefüggésben Fellegi Tamás azt mondta, hogy nem fog politikai döntés születni a kérdésben, a két társaság irányítóinak belátásán múlik, hogy milyen együttműködés lesz a társaságok között.
Az MVM előtt álló legfontosabb célok:
Eddig az MVM képviseli a legjobban azt a kormányzati koncepciót, hogy az állam is lehet jó gazda - fogalmazott a miniszter a társaság középtávú céljait felvázóló háttérbeszélgetésen.
Fellegi Tamás hangsúlyozta, hogy kormány az energetika terén továbbra is folytatni kívánja a korábban megkezdetett stratégiai irányváltást, mind a vagyongazdálkodás, mind az energiapolitika, mind a külgazdaság terén.
A miniszter emlékeztetett rá, hogy a korábban elsietett privatizáció, és az azt követő torz liberalizációs folyamat olyan körülményeket alakított ki, amelyekben a nemzeti érdek és a közjó nem tud érvényesülni. Az irányváltás egyik fontos eleme volt a Mol-csomag visszavásárlása, de a kormány ugyanilyen fontosnak tartja, hogy az MVM a régióban meghatározó energiapiaci szereplővé válhasson.
A miniszter a Paksi Atomerőmű kapcsán kitért arra is, hogy a hamarosan az Országgyűlés elé kerülő energiastratégia tartalmazza a paksi bővítést, ugyanis Magyarország jelenleg nincs abban a helyzetben, hogy lemondhasson erről az energiaforrásról.
Baji Csaba az MVM elnök-vezérigazgatója a társaság 2013-ig mutató stratégiájának bemutatását kezdve úgy fogalmazott, az MVM-nek egy sikeres, itthon és a régióban is erős, integrált energetikai vállalattá kell válni. A társaság céljai között szerepel az ellátás fenntartható módon történő biztosítása, aminek része a paksi bővítés, a gázpiaci diverzifikáció, a folyamatos hálózatfejlesztés és a megújuló energiaforrások szélesebb hasznosítása.
Bács Zalán az MVM stratégiai vezérigazgató-helyettesének elmondása szerint a társaságcsoport célkitűzési között szerepel, hogy az MVM tavalyi 90 milliárd forint körüli EBITDA-ját, 2013-ra 147-150 milliárd forintra, 2020-ra 250 milliárd forintra növelje.