Negatív kihatású megfigyelés alá vette Magyarország devizában és forintban fennálló szuverén adósságának befektetési ajánlású, "BBB mínusz/A-3" szintű osztályzatait szombaton a Standard & Poor's, arra a véleményére hivatkozva, hogy a külső pénzügyi és gazdasági környezet gyengülésével növekszenek a magyar hitelképességet terhelő, lefelé ható kockázatok.
A hír annyit tesz, hogy a következő időszakban árgus szemekkel figyelik a magyarországi történéseket. A cég elemzői a magyar kormánnyal is konzultálnak, és a bejelentés szerint egy hónap múlva döntik el, részben az addig alakuló költségvetési lépések fényében, hogy milyen eredménnyel is zárul a vizsgálat: a negatív kihatás azt jelenti, jó esélyt látnak a leminősítésre.
Ha így döntetnének, azzal Magyarország elvesztené helyét a befektetésre ajánlott kategóriában, és az úgynevezett bóvli osztályba kerülnénk. A két másik nagy minősítőnél, a Fitchnél és a Moody's-nál is ennek határán vagyunk, a Fitch péntek este jelentette be, hogy figyelőlistára tett minket – ez nagyjából ugyanazt jelenti, mint az S&P lépése.
A piac már nagyrészt beárazta Magyarország adósbesorolásának a leminősítését. Elemzők szerint nem lesz összeomlás, de azért van miért aggódni. A bóvli kategória újabb forintgyengülést hozhat, és megszaporodhatnak azok a befektetők, akik szabadulnának a magyar állampapíroktól. Baj lehet abból is, hogy mögöttünk – szemben a bóvlikategóriában lévő országok túlnyomó többségével – nincs semmilyen biztonsági védőháló, írtuk a leminősítés veszélyeiről szóló összefoglalónkban.
A forint mindenesetre – persze nincs is intenzív kereskedés szombat lévén – nem reagált érdemben az S&P közlésére. Szombaton a délelőtti órákban 309 forintnál járt az euró, ez némileg erősebb forintot jelent a péntekinél, tegnap többször 313 forint közelében is járt az árfolyam.
A világ legnagyobb hitelminősítő csoportja az európai és az amerikai piaci zárások után, szombat hajnalban Londonban jelentette be döntését. Ehhez fűzött elemzésében az S&P annak a véleményének is hangot adott, hogy a felügyeleti szervek meggyengülése és bizonyos bevételi oldali költségvetési döntések miatt "kiszámíthatatlanabbá" vált magyarországi gazdaságpolitikai környezetnek negatív hatása lesz a gazdasági növekedésre és a kormányzati pénzügyekre.
A Standard & Poor's szombat hajnali londoni elemzése szerint a kockázatokat tovább erősíti a cég által gyengülőnek tartott intézményi hatékonyság. E hatékonyságot az S&P szerint az alkotmányban, valamint egyes független intézmények - például a Költségvetési Tanács - működésében eszközölt változtatások "kezdték ki".
A hitelminősítő szerint ennek valószínűleg negatív hatása lesz a költségvetési tervezésre és a beruházási aktivitásra, és az S&P azzal számol, hogy ez továbbra is nyomást gyakorol Magyarország középtávú növekedési kilátásaira.
A Standard & Poor's véleménye szerint a különböző szolgáltatási szektorokra bevezetett átmeneti adók rövid távon korlátozhatják a beruházásokat és a munkahelyteremtést, a devizaalapú háztartási jelzáloghitelek kedvezményes árfolyamú végtörlesztésének lehetővé tétele pedig tovább csökkentheti a gazdaság hitelellátását. Ezek az intézkedések korlátozzák a növekedési kilátásokat, veszélybe sodorhatják a kormány költségvetési célkitűzéseit, és akadályozhatják az államadósság tartós csökkenését - áll a hitelminősítő elemzésében.
A Standard & Poor's közölte, hogy a most bejelentett megfigyelés eredményéről valószínűleg még ebben a hónapban döntést hoz, azoknak a további információknak a függvényében, amelyeket a magyar kormány szolgáltat a gazdasági kihívások kezelésének mikéntjéről.
Moody's |
S&P |
Fitch |
|||||
|
|
|
AA | Csehország (stabil) | |
|
|
A1 | Szlovákia (stabil); Csehország (stabil) | A+ | Szlovákia (pozitív) | A+ | Csehország (pozitív); Szlovákia (stabil) | ||
A2 | Lengyelország (stabil) | A | Lengyelország (stabil) | A | |
||
A3 | |
|
A- | |
|
A- | Lengyelország (sabil) |
Baa1 | |
|
BBB+ | |
|
BBB+ | |
Baa2 | Bulgária (stabil) | BBB | Bulgária (stabil) | BBB | |
||
Baa3 | Magyarország (negatív kilátással); Horvátország (stabil); Románia (stabil) | BBB- | Magyarország (negatív kilátással); Románia (stabil); Horvátország (negatív) | BBB- | Magyarország (negatív kilátással); Horvátország (negatív);Bulgária (pozitív); Románia (stabil) | ||
Ba1 | |
|
BB+ | |
|
BB+ | |
Ba2 | |
|
BB | |
|
BB | |
Ba3 | |
|
BB- | |
|
BB- | |
B1 | |
|
B+ | |
|
B+ |
A három nagy nemzetközi hitelminősítő - a Fitch Ratings, a Standard & Poor's és a Moody's Investors Service - egyaránt a befektetési ajánlású osztályzati sáv legalsó szintjén, "BBB mínusz", illetve a Moody's osztályzati módszertanában ugyanennek megfelelő "Baa3" hosszú távú osztályzattal tartja nyilván Magyarországot mint államadóst.
A magyar besorolásokra a Moody's - és a pénteki kilátásrontás óta - a Fitch Ratings is negatív kilátást tart érvényben. A Standard & Poor's által szombat hajnalban bejelentett negatív megfigyelés a hitelminősítői gyakorlat alapján a negatív kilátásnál erősebb utalás a leminősítés lehetőségére.
Ha a három hitelminősítő valamelyike rontaná a magyar államadósság osztályzatát, azzal Magyarország befektetésre már nem ajánlott besorolási kategóriába kerülne át az adott cégnél.
Az egyik legnagyobb londoni befektetési bankcsoport, a Barclays Capital felzárkózó piaci közgazdászainak minapi elemzése szerint ha ez meg is történne, az jó eséllyel csak korlátozott piaci hatással járna, mivel a magyar kormánykötvények zöme felzárkózó piacokra szakosodott kötvényalapok portfolióiban van, és ezek számára nincs olyan kifejezett előírás, hogy csak bizonyos alsó besorolási küszöb feletti kötvényeket tarthatnak.
A Barclays Capital londoni szakértői kiemelték ugyanakkor, hogy a magyar szuverén dollárkötvények viszont befektetési osztályzatú adósságokra szakosodott jelentős amerikai kötvényindexekben szerepelnek - köztük a Barclays Capital US Credit indexben -, és ha esetleg két hitelminősítő is a befektetési osztályzati sáv alá sorolná át Magyarországot, e magyar dollárkötvények szükségszerűen kikerülnének ezekből az indexekből, ami a magyar adósság külföldi befektetői bázisának valamelyes eróziójához vezetne.