Index Vakbarát Hírportál

Hatvanmilliós bírság fogyasztói csoportok miatt

2012. február 9., csütörtök 14:43

A fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozó InterCash Consulting Kft., a Group Saving Kft. valamint a vele szerződésben álló vállalkozások tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal. A GVH a vállalkozásokat – a kiszabható legmagasabb – összesen közel 60 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.

Az eljárásokban azt vizsgálták, hogy az elsősorban az átlagosnál jóval kiszolgáltatottabb helyzetben lévő, jellemzően anyagilag megszorult, a hitelintézetek banki szolgáltatásaiból kirekesztett fogyasztókat (például BAR-listásokat, nyugdíjasokat, alacsony jövedelemmel rendelkezőket) célzó hirdetések, tájékoztatások alapján az azokkal találkozó személyek tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció lényeges elemeivel.

Az elmúlt években több versenytanácsi és bírósági döntés született a fogyasztói csoportok népszerűsítését érintő kérdésekről. Ezek egybehangzóan kimondják, hogy a reklámoknak ki kell térniük e sajátos vásárlási társulás lényeges elemeire, sajátosságaira, hiszen a reklám akkor felel meg a hiteles és pontos tájékoztatásnak, ha abból megismerhető a konstrukció egyedisége.

Nem minden volt tisztázott

A GVH a hirdetések vizsgálatát követően megállapította, hogy a vállalkozások a fogyasztók részére nem, vagy nem egyértelműen adtak információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól. Elhallgatták, hogy az adott szolgáltatás nyújtására belső hitelezéssel (a tagok befizetéseiből) kerül sor, meghatározó a szerencseelem léte és az a körülmény, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, s ezáltal a megszerezni kívánt dologhoz.

A nyomtatott sajtóban megjelent tájékoztatásokból nem derült ki az sem, hogy a fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak, illetve, hogy az ennek elnyerését biztosító előtörlesztés vállalása esetén a megszerezhető vásárlói jog értéke arányosan csökken. A részvétel költségeivel kapcsolatos tájékoztatás is megtévesztőnek minősült, mivel nem utaltak arra a hirdetések, hogy a feltüntetett havi „törlesztő részletek” mellett regisztrációs díj és havi megbízási díj is fizetendő.

A versenyhivatal súlyosbító körülményként értékelte eljárásaiban, hogy a jogsértő hirdetések, reklámok közzététele időben elhúzódott, valamint az átlagosnál sérülékenyebb fogyasztók igen széles körét elérő lapokban nagyfokú intenzitással jelentek meg. Súlyosító körülmény továbbá, hogy a vizsgált vállalkozások esetében (a Milsec Kft. kivételével) korábban már megállapította a GVH, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak.

Számos céget büntettek

A GVH a jogsértés megállapítása mellett az InterCash Consulting Kft.-t 11,5 millió forint, a Group Saving Kft.-t 7,2 millió forint, a Navi Trend Kft.-t 21 millió forint, a Conect Trade Kft.-t 9,3 millió forint, a New Face Média Kft.-t 8 millió forint és a Milsec Kft.-t 2 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.

Az InterCash Consulting Kft. 2010 márciusa óta foglalkozik fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével. A Group Saving Kft. átvette a 2009-ben megszűnt Euro Correct Consulting Kft. fogyasztói csoportokban történő részvételre kötött szerződéseit, működteti a fogyasztói csoportokat, valamint megbízásokat ad más vállalkozásoknak a fogyasztói csoportokhoz kapcsolódó szervezői tevékenység ellátására.

A Group Saving Kft-vel kötött szerződés értelmében a Navi Trend Kft. és a Conect Trade Kft. a fogyasztói csoportok szervezésével kapcsolatos feladatokat láttak el. A New Face Média Kft. és a Milsec Kft. a jogsértő reklámokat jelentette meg amellett, hogy egyes szervezési feladatokat is teljesített. A vállalkozások a megbízások alapján közvetlenül részesültek a fogyasztókkal megkötött szerződésekből származó bevételekből.

Rovatok