Index Vakbarát Hírportál

Milliárdos bírság a vasúti árufuvarozóknak

2012. május 8., kedd 13:27 | aznap frissítve

A Gazdasági Versenyhivatal határozatában megállapította, hogy a Győr-Sorpon-Ebenfurti Vasút Zrt., a MÁV Magyar Államvasutak Zrt., és a Rail Cargo Hungaria Árufuvarozási Zrt. (RCH) a vasúti árufuvarozási piac felosztására, illetve az árufuvarozási díjak meghatározására vonatkozó megállapodásaikkal megsértették a magyar és az európai uniós versenyszabályokat.

A GVH az érintett vállalkozásokra összesen 1,25 milliárd forint bírságot szabott ki. Ebből a legkevesebbet, 100 millió forintot a MÁV kapta, a GYSEV-nek 300 milliót, míg a Rail Cargo – a MÁV teherfuvarozási üzletágából kiszervezett, és az osztrák vasútnak eladott cargocég – 850 millió forintot fizet majd. A GVH a bírság összegének meghatározásakor a cégek korábbi - a vitatott időszakban szerzett - nettó árbevételből indult ki.

Felosztották a piacot

A GVH megállapította, hogy az RCH és a GySEV között 2006. január 1. és
2009. május 25. között a magyar vasúti árufuvarozási piac egymás közötti, területi alapú
felosztására vonatkozó megállapodás volt érvényben.

Felülvizsgálatot kérnek

A MÁV még nem döntött, hogy fellebbez-e a GVH döntése ellen, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. pedig jelezte: befizeti a kiszabott bírságot, de kezdeményezni fogja a határozat bíróság előtti felülvizsgálatát. A GYSEV már korábban visszautasította, hogy versenyjogot sértett volna, és szintén a hatósági felülvizsgálat kezdeményezését jelentette be. (MTI)

A GVH szerint a vállalkozások megállapodása a vasúti piacnyitást megelőző időszakban kialakult status quo fenntartását célozta. Az RCH és a GySEV egymás hagyományos – a vasúti piacnyitást megelőző időszakban kialakult – szolgáltatási területeinek “tiszteletben tartásában” állapodott meg azzal, hogy egyrészt a MÁV és a GySEV infrastruktúráját egyaránt érintő fuvarokat az RCH és a GySEV közösen, az infrastruktúra határpontokon történő átadással továbbítja, másrészt a csak a MÁV vagy csak a GySEV hálózatot használó fuvarok esetén a másik vállalkozás – infrastruktúra határokhoz igazodó – szolgáltatási területére nem lépnek be.

Ezzel a magyar vasúti árufuvarozás két legjelentősebb szereplője osztotta fel egymás között a piacot, versenykorlátozó együttműködésükkel helyettesítve a liberalizált piaci környezetben lehetségessé vált versengő szolgáltatói magatartást - áll a Versenyhivatal közleményében.

Árverseny sem volt

A GVH azt is megállapította, hogy a piacnyitást követően – elvileg – egymás közvetlen versenytársaivá váló vasúttársaságok egységes vasúti árudíjszabást állapítottak meg, ami versenykorlátozó ármegállapodásnak minősül. A megállapodás a 2004. május 1. és 2005. december 31. közötti időszakban a MÁV és a GySEV, majd a 2006. január 1. és 2007. július 17. közötti időszakban a MÁV Árufuvarozási Üzletágának önállóvá válásával megalakult RCH (amelynek 2010. március 1-jéig hatályos elnevezése MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. volt) és a GySEV között állt fenn.

Rovatok