Az Aranyközpont Zrt. legalább tucatnyi ügyfele nem jutott még hozzá májusban és júniusban kifizetett aranyához. Az ügyfelek állítják: a cég 30 napon belüli szállítást vállalt. Az egy magyar magánszemély tulajdonába tartozó vállalatnál azt mondják: a társaságba új tulajdonosok szállnak be, új hitelhez is jutottak, így jövő hét végéig mindenki megkapja az aranyát vagy a pénzét. A csúszás egyébként sem miattuk, hanem az egyik aranyszállító partnerük miatt történt, akit feljelentettek.
„Május második felében fizettem be majdnem másfélmillió forintot az Aranyközpont Zrt.-nek, azóta se arany, se pénz. Egy jegyzőkönyvet kaptam július elején, majd időpontot erre a hétre, személyes egyeztetésre. Ez vicc, hiszen minden általuk vállalt, aláírt határidő lejárt, szóval nem tudom, miről lehetne egyeztetnünk” – közölte érdeklődésünkre Krisztina, a magyar magántulajdonban álló aranyforgalmazó vállalkozás egyik csalódott ügyfele.
Május 25-e körül került kapcsolatba a céggel Zoltán is, aki a teljes vételárat rögtön kifizette. Neki azt mondták, nagyjából tíz nap a szállítás, de harminc napon belül biztos megtörténik. „Eltelt tíz nap, nem történt semmi, eltelt harminc, továbbra sem. Egy vidéki irodával voltam kapcsolatban, érdeklődtem, mondták, csúszás van, aztán egy hét múlva azt, hogy a beszállítókkal van a gond, aztán újabb hetek után azt, hogy egyszerűen nem tudják, mi történt, majd emailben elnézést kértek, aztán sokáig ismét semmi” – sorolta.
Több százezer forintot költött május végén aranyra Géza is, aki készpénzben fizetett, majd miután több mint egy hónapot várt, július első felében jelezte, hogy elállna a szerződéstől. Ezt követően egy nyilatkozatot kapott, hogy 15 napon belül rendezi a cég a tartozását, ez a határidő a jövő héten jár le.
Az elmúlt hónapokban az aranyforgalmazással foglalkozó Aranyközpont Zrt. nem teljesítette legalább egy tucatnyi ügyfelének a szerződésben vállalt feltételeit: azt, hogy miután az ügyfelei kifizették az aranytömbök teljes árát, legkésőbb harminc napon belül leszállítják nekik az aranyat.
Az elkeseredett ügyfelek lapunknak azt mondták, és az Index fórumán is arra panaszkodnak, hogy a cég ráadásul nem ad egyértelmű és következetes felvilágosítást. Ezt egyébként el is ismerik, egy levélben például „cégünk részéről érkező pontatlan kommunikációról” írnak, emellett „folyamatosan és többször új határidőket kérnek, illetve ígérnek” – ahogy egy lapunkhoz forduló Aranyközpont-ügyfél fogalmazott. A bizalmukat elveszített panaszosok közül volt, aki már ügyvédi felszólítást küldött a cégnek, mások azt fontolgatják, hogy rendőrséghez fordulnak.
A tavaly december elején húszmillió forintos tőkével alapított, egy Teréz körúti irodában bejegyzett Aranyközpont Zrt. egyetlen tulajdonosa és egyben ügyvezetője a veresegyházi lakcímen bejelentett Sipos István Ferenc. Az üzletember nyolc cégben volt tulajdonos – vagy tulajdonos jelenleg is –, közülük kettő felszámolással szűnt meg, de tulajdonosi felelősséget nem állapítottak meg (volt olyan építőipari cége, amelyet a tájékoztatása szerint ki nem fizetett állami megrendelés döntött be). Az Aranyközpont, miután érdemi tevékenységet még nem végzett, árbevétel nélkül, mínusz 978 ezres adózott eredménnyel zárta a múlt évet, kötelezettségei 416 ezer forintra rúgtak.
A vállalatokba azonban hamarosan új befektető száll be – a cég a panaszos ügyfeleknek július elején azt ígérte, hogy „a problémák hatékony kezelése” és a jogos követelések „legrövidebb időn belül történő kielégítése érdekében” a tulajdonosi szerkezet július 17-i dátummal átalakul. És ezt mondta az Indexnek a befektetőket képviselők Kenyeres Sándor is: az üzletember kérdésünkre azt közölte, hogy 35 százalékos tulajdonrészt szereznek az Aranyközpontban – a cégeljárást állítása szerint napokon belül lezárják –, amely tehát így Sipos István Ferenc irányítása alatt marad.
A többségi tulajdonossal egy olyan menedzsmentszerződést kötöttek, amely értelmében átalakítják a cég szerkezeti-szervezeti feltételeit a működőképessége megőrzése és fejlesztése érdekében, valamint egy hitelszerződést kötöttek, amellyel biztosítani tudják a vállalat refinanszírozását is. „A hitelszerződésnek köszönhetően 15 napon belül minden panaszos ügyfelünk általunk elismert követelését ki tudjuk elégíteni, augusztus első napjaira pénzükhöz vagy az általuk megrendelt aranyhoz juthatnak; erről ők jogosultak dönteni” – mondta kérdésünkre Kenyeres Sándor.
Az üzletember azt is közölte: az ügyfeleik nagyjából 5 százalékánál nem tudtak időben teljesíteni – ők mindannyian kapnak tőlük egy tartozáselismerő nyilatkozatot –, ám ez nem az ő hibájuk miatt történt így. „Az ügyfelektől megkapott pénzen mi rendben megrendeltük az aranytömböt, ám egy partnerünk nem tudott időben szállítani, így mi hiába jártunk el jóhiszeműen, egy harmadik fél miatt bajba kerültünk” – mondta. A harmadik fél ellen a cég megtette a büntetőfeljelentést a Budapesti Rendőr-főkapitányságon.
Megjegyezte, hogy az elmúlt napokban az Aranyközpontnál vizsgálatot folytatott a Nemesfémvizsgáló és Hitelesítő Hatóság (Nehiti), valamint az adóhivatal, és mindkettő mindent rendben talált. Kenyeres Sándor szerint még csak szerződést sem sértettek azzal, hogy nem szállították le az aranyat, „az Általános Szerződési Feltételeiknél ott olvashatja: az Aranyközpont Zrt. törekszik, hogy 30 napon belül átadja az aranytömböket, de késedelembe eshet”.
Azokra a vádakra és gyanúkra, hogy a cég trükközni akarna a befektetők pénzével, Kenyeres azt mondta: szerinte hisztérikus pánikkeltés folyik ellenük a valós problémák eltorzításával, aminek hátterében volt dolgozót és piaci versenytársakat sejt. A hisztéria odáig fajult, hogy Sipos Istvánt már többször megfenyegették, lakásán keresték, ő emiatt bejelentést is tett a rendőrségen. „Ha ez folytatódik, annak nem tudjuk, milyen következményei lesznek. Azt viszont higgyék el, senkit nem akarunk megkárosítani. Legyen erre megnyugtató bizonyíték az, hogy nem tűntünk el, elérhetők vagyunk telefonon, e-mailben, az irodában személyesen is”.