Index Vakbarát Hírportál

Egymásnak estek a tolnai halottszállítók

2012. augusztus 14., kedd 20:51

Drágul a rendőrségi holttestszállítás Tolna megyében. A közbeszerzésen a legolcsóbb ajánlatot várták, de a tizenhárom pályázóból hetet kizártak a rendőrség szerint túl alacsony ár miatt, így a nyolcadik legolcsóbb nyert, a korábbi ár majdnem kétszeresével. A megyében egyébként is éles verseny van a kegyeleti piacon, nő a cégek száma, halottból viszont nem lett több.

A korábbinál drágábban szállíttatja Tolna halottait a megyei rendőrség, miután a kiírt pályázaton kizárták a jelentkezők felét arra hivatkozva, hogy az általuk kínált ár túl alacsony. A rendőrséggel eddig szerződésben álló cég kilométerenként 35 forintért fuvarozta a halottakat, a jelenlegi pályázatot egy 80 forintos kilométerárat ajánló nyerte.

Jó üzlet a halál

A Tolna megyei főkapitányság meghívásos pályázatára csak olyan cég adhatott be ajánlatot, amely képes legalább két halottat egyidejűleg elszállítani, és amely vállalta 24 órás ügyelet fenntartását, valamint azt, hogy rendkívüli haláleset esetén a halottat az értesítéshez képest egy órán belül a boncolás helyszínére szállítja. Amíg nem kezdődik meg a boncolás, a nyertes temetkezési cég hűtőházban tárolja a holttestet, a rendőrség pedig nem szabja meg, hogy végül magát a temetést melyik cég intézze.

Mennyibe kerül egy temetés?

A temetőn belüli halottszállítást, sírásásást, a ravatalozást és a sírhelybérlést hatóságilag szabályozott áron kínálják a temetők, az egyéb kegyeleti közszolgáltatások ára azonban cégenként eltérő. Sírjelzővel, koporsóval, kellékekkel, búcsúztató szertartásokkal együtt egy koporsós temetés ára kétszázötvenezer és egymillió forint között mozog.

Ez lényegében azt jelenti, hogy a nyertes cég jó esélyt kap arra, hogy a teljes temetést megszerezze, a megrendült hozzátartozók feltehetőleg nagyobb valószínűséggel döntenek a már megismert szolgáltató mellett. A rendőrség házi halottszállítójának lenni tehát jó üzlet, ha önmagában a munka nem is fizet sokat, de évente néhány tucattal több megrendelést hozhat a konyhára.

Nem csoda, hogy a cégek ölre mennek egy ilyen pozíció megszerzéséért: a tolnai kiírásra 13 vállalkozás adott be árajánlatot. A legfőbb bírálati szempont a legalacsonyabb szállítási ár volt, a kizárás egyik szempontja pedig az irreálisan alacsony ár, de hogy ez pontosan mit jelent, arról az ajánlatkérő rendőrség nem közölt részleteket.

Így a jelentkezők nem tudhatták, hogy a beadott ajánlatokból a rendőrség egyszerűen számtani átlagot képez, és csak az átlagár feletti vállalkozásoktól kér részletes árindoklást, vagy egyéb módszert alkalmaz. Végül két vállalkozás ajánlatát minősítették megfelelőnek, ebből a nettó 80 forint/kilométer árat kínáló Pantar Bt.-t kiáltották ki győztesnek, pedig érkezett 35, 37, 45, 52, 59 és 73 forintos ajánlat is.

Pórul járt többek közt a nagymányoki Klem Kft. is, mivel az általa ajánlott nettó 73 forintos ajánlat ugyan a 67 forintos átlag felett volt, a rendőrség indoklása szerint azonban az ajánlott ár részletezése nem tartalmazta a szállítás személyi költségeit. Megkeresésünkre a cégnél közölték, az ügyben panasszal fordultak a rendőrséghez, jelenleg válaszra várnak, addig nem szeretnének nyilatkozni.

Eddig is 35 forintért szállítottak

Korábban a Gyertyaláng Temetkezés Kft. volt a rendőrség hivatalos halottszállítója, ők nettó 35 forintért vállaltak egy kilométert. A rendőrség kérdésünkre elmondta, munkájukra nem volt panasz. Botta György, a vállalkozás vezetője kérdésünkre elmondta: a munkát két évvel ezelőtt nyerték el, akkor is csak másodszorra,  az eljárás hibája miatt ugyanis meg kellett ismételni a pályáztatást. Ráadásul az akkori kiírás határozatlan időre szólt, de a szerződésben már csak kétéves időtartam szerepelt.

A Gyertyaláng idén 59 forintra adott be ajánlatot, de ezzel az árral az átlag alá került, így kihullott a szűrőn. Botta szerint ez az eljárásmód nem megfelelő, mivel a kedvezőbb árak adódhatnak alacsonyabb fogyasztású autó használatból, vagy kedvezőbb beszerzési forrásokból, az alacsonyabb munkabér pedig esetleges munkaügyi támogatásokból.

A Gyertyaláng vezetője szerint nem egy esetben tapasztalták, hogy a most nyert Pantar Bt. az utóbbi időben több szállításra is kapott utasítást bizonyos kapitányságok területéről, még azelőtt, hogy a pályázatot megnyerte volna. A Tolna megyei rendőrség kérdésünkre azt közölte, hogy ilyenről utasításokról nem tudnak.

Halottból nem lett több

Wágner Aranka, a százezer forintos tőkéjű, évi 35 millió körüli forgalmat bonyolító Panta Bt. ügyvezetője és egyetlen beltagja – a kültag Paks város önkormányzata – azt mondja, mindössze egyetlen ilyen eset volt, de itt sem rendkívüli halálesetről van szó, a helyszínen kiderült, nincsenek külsérelmi nyomok a halotton, innentől pedig a szállítás sem rendőrségi hatáskör. Wágner szerint ugyanakkor nem meglepő, hogy a pályázaton vesztes cégek most megpróbálják megkérdőjelezni az eredményt, túl sok temetkezési vállalat lett Tolnában, miközben halottból nem lett több, ennyi egyszerűen nem tud megélni, komoly csatározások mennek a munkákért. Úgy vélte, a megoldás az lenne, ha központilag szabályoznák, hány temetkezési vállalat lehet egy megyében.

A paksi cég vezetője elárulta, önállóan nem fogják tudni ellátni az elnyert feladatot, vagyis, hogy az egész megyét ellássák. Szerinte azonban a többi pályázó cégnek sincs meg erre a kapacitása, mindenki alvállalkozókat foglalkoztatna. Kérdésünkre, hogy a 80 forintos kilométerárnak hány százaléka marad az alvállalkozónál, és mennyi jut a Pantar Bt.-nek, Wágner Aranka nem válaszolt.

Három pályázó, közös múlt

Nem beszélt arról sem, hogy mely alvállalkozókat kívánja majd foglalkoztatni, az Opten cégtárából ugyanakkor nyerhetünk némi támpontot, hol találhatunk a céghez közeli temetkezési vállalkozást. A pályázók között ugyanis a Pantaron kívül megtalálható a szekszárdi Panteon is, amely 2003-ig, tizenegy éven át a paksi önkormányzat mellett a Pantar másik kültagja volt (és a kilencvenes években néhány évig tulajdonosa volt a mostani tenderen szintén részt vett tamási Pan-Hol Bt.-nek is).

Persze az egykori tulajdonosi kapcsolatból nem következik semmi, a tenderen például a három cég három teljesen különböző árral pályázott: amit a Panteon 37 forintért is megcsinált volna, azt a Pan-Hol már csak 52 forintért vállalta volna. A nyertes pedig, mint tudjuk, a három embert foglalkoztató, 80 forintot kínáló Pantar lett.

Mennyi halott kilométere?

Hogy mennyibe kerül egy kilométernyi halottszállítás, nehéz eldönteni. Sok múlik azon, hogy pontosan milyen tételeket számítanak bele az árba, a műanyag holtestszállító zsáktól a sofőr béréig sokféle költség felmerülhet.

Koncz Tamás, a Magyar Temetkezési Szolgáltatók Országos Szakegyesületének elnöke szerint a rendőrségi szállításnál nagyjából a 100-200 forint közötti kilométerár a leggyakoribb, ebbe viszont rendszerint már egyéb költségeket is beleszámolnak. Koncz szerint egyébként a kilométeralapú számolásnál gyakoribb, hogy fix összeggel számolnak az út hosszától függetlenül, a vállalkozó egy rövidebb úton visszanyeri azt, amit egy hosszabb úton elvesztett.

Kétségtelen ugyanakkor, hogy a rendőrségi szállítási ár messze alatta van annak az összegnek, amennyiért egy temetkezési vállalat egyszerű halálesetekkor szállítást végez. Egy halottasautó bérleti díja egy órára 25 és 60 ezer forint körül mozog. Vagyis a rendőrség nem költ jelentős összegeket évente holttestek szállítására, a szerződött szolgáltatóknak – az országban nagyjából ötszáz temetkezéssel foglalkozó vállalkozó van – akár önköltségi áron is érdemes lehet elvállalni a munkát a remélt piacszerzésért cserébe.

Csak az odautat fizeti a rendőrség

A rendőrség rendszerint a rendkívüli halálesetekkor viszi el a holttestet, ilyenkor ugyanis további vizsgálatok szükségesek; ilyen rendkívüli halál a gyilkosság, öngyilkosság, de egyes balesetek is ide tartoznak. Ilyenkor a rendőrség megy helyszínelni, majd felhívja a kapitánysággal szerződésben álló vállalkozót, aki egy órán belül a helyszínre ér, és elviszi a halottat a boncolás helyszínére. A rendkívüli halálesetek közül az egyik leggyakoribb az öngyilkosság, a KSH adatai szerint 2010-ben 2492 ember vetett véget az életének.

A halott vizsgálatát az orvos végzi, de azt, hogy a halál bekövetkezett, a mentőtiszt is megállapíthatja. A halottvizsgálatot az arra illetékes orvosnak legkésőbb a halálesetről való értesülésétől számított hat órán belül, közterületen vagy nyilvános helyen történő halál esetén legfeljebb két órán belül kell elvégeznie. Ha a helyszínen a hatóság azt állapítja meg, hogy a haláleset nem rendkívüli, és a szemle megtartását egyéb körülmény nem indokolja, a megállapításairól készített feljegyzést a halottvizsgálat végzésére illetékes orvosnak átadja.

Előfordulhat, hogy az orvos ettől függetlenül boncolásra tesz javaslatot, a vizsgálatot ilyen esetekben három munkanapon belül kell elvégezni. Ha a holttest kórbonctani vizsgálata során rendkívüli halál gyanúja merül fel, a boncolást végző orvos köteles a kórbonctani vizsgálatot azonnal félbeszakítani és a külön jogszabályban meghatározott hatóságot értesíteni. Azt, aki nem kórházban, és nem rendkívüli módon hal meg, legkésőbb tizenhat órán belül kell elszállítani, a szállítás, boncolás költségeit is mindig az elrendelő állja. Rendkívüli halál esetén tehát a holttest szállításának, tárolásának, hűtésének és boncolásának költségei a rendőrséget terhelik.

A boncolás után már azonban a hozzátartozók fizetik a szállítást, pontosabban azok, akik a törvény alapján az elhunyt eltemetésére kötelesek. Koncz Tamás elmondta, a hozzátartozóknak először itt merülnek fel költségek, és ilyen szempontból nagyon nem mindegy, hogy milyen távol van a boncolás: adott esetben jelentős többletköltségeket jelenthet visszaszállítani a holttestet a temetőig.

Rovatok