Egy év alatt teljesen átírta a hazai cafeteriapiacot az állami szereplő adószabályokkal is megtámogatott belépése: a három korábbi vezető cég – mindegyik külföldi tulajdonú – elvesztette ügyfeleinek 80 százalékát. Ennek ellenére a cégek nem vonulnak ki az országból, hanem egyrészt brüsszeli segítséget kértek, másrészt új lehetőségeket keresnek. A Sodexo rezsiutalvánnyal és gyorsabb ellátást ígérő egészségbiztosítással próbál új terepet találni.
Az állam tavaly az Erzsébet-utalvány megjelentetésével, illetve az utalványt támogató adóváltoztatásokkal drasztikusan csökkentette a béren kívüli juttatásokra specializálódott szolgáltatók mozgásterét.
A piac elhódítása döcögve indult ugyan, de az állami cég a múlt év végére elvitte az ügyfelek nagy részét. Előzetes becslések szerint a 2011-essel összevetve tavaly decemberre összességében akár 80 százalékkal is visszaeshetett a piacot addig domináló három nagy külföldi tulajdonú cég forgalma.
Tavaly először az étkezési utalványok kibocsátásának szabályai változtak, az adóteher 51,17 százalékosra növekedett, év közben viszont már komoly nyomás is nehezedett egyes munkáltatókra is, hogy váltsanak szolgáltatót. A hivatalok és az állami tulajdonú vagy kormányzattal szorosan együttműködő vállalkozások kivétel nélkül az Erzsébet-utalványt kezdték preferálni.
A külföldi cégek azonban a nagyarányú piacvesztés ellenére sem akarnak kivonulni. Egyfelől az európai uniós intézményeknél támadják az állami szolgáltatót szerintük uniós jogot sértően helyzetbe hozó intézkedéseket. Az Európai Bizottság eljárása meg is indult tavaly, a brüsszeli kérdésekre a kormány tavaly decemberben küldte el a válaszait – mondta erről Antoine Guego, a Magyar Francia Kereskedelmi és Iparkamara elnöke egy hétfői sajtótájékoztatón. A cégek most arra várnak, hogy a Bizottság döntsön, folytatódik-e Magyarország ellen a kötelezettségszegési eljárás.
Másfelől az egyes vállalkozások stratégiát váltva további fejlesztésekbe kezdtek. A francia hátterű Sodexo Pass Hungária Kft. újabb fajta szolgáltatások bevezetésében látja annak lehetőségét, hogy hosszú távon is jelen lehessen a magyar piacon.
A KSH által összeállított kiadástípusok szerint a munkavállalók a jövedelmük legnagyobb részét, 34 százalékát rezsire, vagyis lakásfenntartásra, hírközlésre, és háztartási energiára költik. A Sodexo ezért egy olyan utalványos szolgáltatással állt elő, amelyben a lakossági fogyasztó a számláit egy, a bérrel szemben jóval kedvezőbb adózású juttatáson keresztül fizetheti ki. A Rezsi utalvánnyal tévé-, internet- és telefonszámlák fizethetők.
A cég másik újítása a még mindig népszerűnek tartott ajándékutalvány mellett a Sodexo Egészségbiztosítás névre keresztelt szolgáltatás. Ezzel a cégek adómentes juttatásként adhatnak egészségbiztosítást a dolgozóiknak, amivel a cég szerint a munkavállalók gyorsan és magas színvonalon kaphatnak orvosi ellátást, így hamarabb térhetnek vissza a munkába. A cég azt ígéri, hogy még az olyan nagy értékű diagnosztikai vizsgálatokra, mint a CT és az MRI sem kell egy hétnél tovább várakozni, jóllehet a normál egészségügyi ellátásban több hónapos várólisták vannak.