Folyik a harc a kulisszák mögött a Pénzügyminisztérium és a többi tárca között az állami gazdálkodás megrendszabályozása körül. A minisztériumok mindent bevetnek, hogy a jelenlegi átláthatatlanság fennmaradjon, és kedvükre költekezhessenek.
A Pénzügyminisztérium a többi tárca erőteljes ellenállásába ütközött az államháztartási reformcsomag négy elemének egyikéről folytatott egyeztetéseken, ezért már biztos, hogy a törvényjavaslat a tervezettnél néhány hónappal később léphet hatályba. Az Index birtokába került dokumentumokból látszik, hogy a PM úgy szövegezte meg az állami intézmények gazdálkodásában, feladatellátásában rendet vágó jogszabály tervezetét, hogy már szeptember 1-jétől ennek alapján kellett volna működniük a költségvetési szerveknek. (Bizonyos előírásokat csak később kellett volna alkalmazni a felkészülést lehetővé tevő szakaszos hatályba lépés miatt.)
Az egyeztetéseken a többi tárca lassította a folyamatot, destruktívan állt hozzá az újításhoz, ezért a kormány legfrissebb törvényalkotási programja már novemberre teszi a parlamenti elfogadás időpontját, így legkorábban jövő év közepe tájékától szabhatja meg az intézmények működését a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló törvény. Lapunk megkeresésére a pénzügyi tárcánál azt állították, nincs csúszás, még idén elfogadhatja az Országgyűlés a jogszabályt.
Az államháztartási reformcsomag egyik elemének (a többi a vagyontörvény, a költségvetési szabályok kialakítása, beleértve a költségvetési hivatal felállítását, valamint az államháztartási törvény módosítása) számító státustörvény nagy vonalakban arról szól, hogy részletekben menően szabályoznák a közfeladat-ellátás folyamatát.
Előírások vonatkoznának a közfeladatot ellátó költségvetési szerv jogállására, alapítására és megszüntetésére, valamint arra, hogy a jövőben meg kellene indokolni, az adott intézmény mire kívánja elkölteni az adóforintokat. Meg kellene tervezni a megvalósítás folyamatát, a teljesítményt pedig mérni kellene, arról be kellene számolni. A törvény értelmében a jövőben nem lenne magától értetődő, hogy egy idén működő állami intézmény jövőre is fennmarad. Az adott közfeladat ellátásáért versenyezhetnének az állami szervek, így az eddig a feladatot ellátó szervezetre megszüntetés vár, ha valaki elnyeri előle a megrendelést.
A jelenlegitől alaposan eltérő új szabályoktól, helyzettől azt remélik a PM-ben, hogy sikerül gátat szabni a pazarlásnak, végrehajtható költségvetés készül, a szolgáltatások pedig finanszírozhatóak lesznek, a folyamat egésze átláthatóvá válik.
A tárcákat ez a jelek szerint nem hatja meg. Eddig legalább két államigazgatási egyeztetést tartottak a PM és a többi minisztérium részvételével, de a tárcák még mindig több ponton bírálják a tervet. Az első körös, még tavasz elején megtartott konzultáción a szabályozás alapvető célját és a szabályozás irányait érdemi kritika nem érte, ám mégis általános tapasztalat, hogy a véleményezők inkább ragaszkodnak az elismerten rossz, indokolatlan költségtöbbleteket és aránytalan ellátottságot eredményező jelenlegi szabályozáshoz és gyakorlathoz, mintsem, hogy felvállalnák az új szabályozás által előidézett többletmunkát, átgondolást, rendszerváltoztatást fogalmaz az Indexhez került dokumentum.
A PM azt érzékelte, hogy a többi tárca jelen lévő képviselője a status quóhoz ragaszkodás jegyében csupán időhúzási szándékkal tett számos kritikai észrevételt, de megoldási alternatívát nem javasolt. Többen azzal igyekeztek húzni-halasztani a törvény megalkotását, hogy azt más, sokszor még nagyobb horderejű feladatok elvégzéséhez mint például a teljes államháztartás reformja vagy a számviteli reform keresztülvitele kötötték volna.
A törvény egyik kardinális pontja lenne, hogy a jelenlegi állapot hiányosságait kiküszöbölve végre definiálná, mi minősül közfeladatnak. Ezt követően a meghatározott közfeladatot láthatnák csak el az állami intézmények elsődlegesen költségvetési szerv formában. A tárcák nem látnák szívesen, ha a közfeladatot az alkotmányból vezetnék le, inkább azt a változatot támogatnák, ha a közfeladat a törvényben, kormányrendeletben vagy önkormányzati rendeletben meghatározott, közérdeket szolgáló, az államháztartás körébe tartozó feladat lenne. De még ennyi megkötést sem akar több minisztérium: vágyaik szerint közfeladatot miniszteri rendelettel vagy más jogi aktussal is lehetne meghatározni. Ezzel azt akarják, hogy maguk találjanak ki feladatot, amire pénzt igényelnek a mindenkori büdzséből. Ez éppen a törvénynek azt a pontját nullázná le, amelynek célja a közfeladatok körének korlátozása és a kiadások kordában tartása.
Bajt hozhat az új szabályozás a jelenlegi rektorokra is, többen közülük soha többet nem lehetnének egy egyetem, főiskola első emberei. A PM szakértőinek szintúgy támadott elképzelése szerint a felsőoktatási intézményeknél (ezek közintézetnek minősülnének, ami a költségvetési szerv négy altípusa közül az egyik) a vezetőnek pénzügyi-gazdálkodási szakképesítéssel kellene rendelkeznie, enélkül nem lehet kinevezni valakit főigazgatónak, rektornak. (Ez a megkötés csak a jövőbeli kinevezéseknél lépne érvénybe.) Ennek az a magyarázata a dokumentum szerint, hogy sok első számú vezető nem ért a pénzügyekhez, a gazdálkodáshoz, mégis jelentős vagyonnal, közforrással rendelkezik.
Sok rektor, főigazgató esetleg arra aspiráló féltheti a pozícióját, mivel az oktatási tárcától kapott tájékoztatás szerint a jelenlegi felsőoktatási intézményvezetők 94 (!) százaléka nem rendelkezik a majdani követelménnyel, pénzügyi vagy gazdálkodási szakképesítéssel. Az oktatási minisztérium adatai szerint a 13 főiskolai vezető egyikének sincs szakképesítése, a 18 egyetemi rektor közül pedig mindössze ketten bírnak ilyen oklevéllel.
A minisztériumok minden lehetőséget igyekeznek megragadni, mindenhol puhítani akarják a jelenlegi állapotnál szigorúbb feltételeket teremtő új szabályozást. Információink szerint hevesen ellenzik azt az elképzelést, hogy a közhatalmi szerveknél létszámgazdálkodásra térjenek át a mostani bértömeg-gazdálkodásról. Ha elbocsátanak alkalmazottat, most az ő bérét nem vonják el, hiszen az év elején a költségvetési törvény értelmében meghatározzák az egész kollektívára szabott bértömeget, amit minden hónapban megkap az adott intézmény. Az nem tetszik a tárcáknak, hogy a jövőben a leépítés áldozatául esett köztisztviselő bérét vissza kellene adniuk a központi költségvetésbe, és nem oszthatnák szét a munkahelyüket megtartók között.
Úgy tudjuk, bőven vannak vitás kérdések. A törvény gazdája, a PM viszont hajthatatlannak tűnik, szeptemberben a parlament elé kívánja terjeszteni a státustörvény-javaslatot.