A pénzügyi piac gyorsan magához tért az áramkimaradás okozta sokkból, de még mindig lehetnek komolyabb gazdasági következményei az Egyesült Államokban történt áramszünetnek. A tőzsdei elemzők bizakodók, a nagy vesztesek a légitársaságok, a biztosítók és az autógyárak.
Kinyit a tőzsde
Az elemzők véleménye szerint amerikai tőzsdéken, amelyek még az áramkimaradás előtt bezártak, semmi rendkívüli sem várható nyitáskor. Minden úgy megy majd, mint máskor. A kereskedők kincstárjegyekbe - általában a legbiztonságosabbnak tartott befektetési formába - fektették pénzüket amikor az első hírek napvilágot láttak az áramszünetről. De azonnal eladták őket, miután kiderült, hogy a problémát körülhatárolták.
Mivel szinte az összes pénzügyi üzlet elektronikus technológián alapul, egy áramkimaradás elméletileg a rendszert magát fenyegetheti. De a legnagyobb kereskedelmi központok, mint a New York-i Tőzsde, saját áramellátóval rendelkeznek, ami lehetővé teszi a kereskedést még előreláthatatlan szerencsétlenségek esetében is.
A tőzsde vezetői kijelentették, kinyitnak pénteken, még akkor is, ha a saját generátorokat kell használni.
Nem működnek a bankautomaták
A bankrendszereket sem érintette az áramkimaradás. "Folyamatosan tájékozódunk a helyzetről, állandó kapcsolatban állunk a pénzügyi irányítókkal" - nyilatkozta Rob Nichols, a pénzügyminisztérium szóvivője.
A probléma a bankautomatáknál jelentkezett, ezek ugyanis nem működtek az áramszünettel súlytott területeken, lehetetlenné téve az ügyfeleknek, hogy kivegyék pénzüket, írja a Reuters.
Újabb veszteség a légitársaságoknak
Az üzleti világban az igazi csapás a légitársaságokat érte. Öt amerikai és két kanadai repülőteret - hármat New Yorkban, a többit Detroidban, Clevelandben, Torontóban és Ottawában - ideiglenesen bezártak, és csak öt óra múlva nyitották meg őket.
Az utazni vágyóknak ezzel jelentős kényelmetlenséget okoztak. Csak a British Airways járatain 1700 utast érintett a késlekedés.
A légitársaságok amúgy is sebezhetőek pénzügyileg, miután a terrorizmustól való globális félelem évekig tartó gazdasági válságot okozott nekik. Az egyéb közlekedési társaságok közül elsősorban a városi vasutak szenvedtek veszteségeket. New Yorkban például milliók kényszerültek az utcára, miután leállt a metró.
Veszteség az autógyáraknak, nem állt le az internet
Az autóipar is jelentős veszteségeket szenvedhet, miután gyáraiban leállt a termelés, tudósít a Reuters. A Ford, a Chrysler és a General Motors központjai sötétségbe borultak. A gyárak attól félnek, csak a hétvégére áll vissza a teljes áramellátás, ami felboríthatja a rendeléseket. Egy kisebb kimaradás is nagy károkat okozhat, hiszen kifuthatnak a gyártási időből.
A főbb internetes szerverek és szájtok ellenálltak az áramkimaradásnak, tudósított az AFP. A Keynote Systems elemzője elmondta, figyelik a huszonöt legnagyobb szolgáltatót, és semmilyen fennakadást sem észleltek a működésükben. Néhány szájtnak, például a CNN internetes oldalának, voltak kisebb problémái, de rendes működés gyorsan helyreállt.
A biztosítási szektort valószínűleg érzékenyen érinti a kimaradás. Főleg a háztartásiak tömegei miatt, akik a felolvadt ételek miatt jelenthetnek be kárigényeket. Az Aon biztosítótársaság szóvivője a BBC-nek elmondta, a kompenzáció jelentős összeget fog elérni. "Az egyetlen, amiben reménykedünk, hogy gyorsan helyreáll az áramellátás" - tette hozzá. Annak is fennáll a lehetősége, hogy az elektromos művek is fizetnek valamilyen formában az okozott kárért.