Ismert magyar politikusok, a szocialista Puch László és az SZDSZ-es Kuncze Gábor, illetve pártjaik neve is szerepel az Eurocontact 2004. február 15-i belső feljegyzésében, amely szerint a nemzetközi építőipari konszern, a Strabag e cégen keresztül utalt át pénzeket a magyar kormánypártoknak. A Világgazdaság szerint a külföldi politikus azt is állítja, az M5-ös autópályával kapcsolatos 15,2 millió eurós összegről van szó, amelyből az Eurocontact továbbított az MSZP-nek. Kuncze Gábor szerint Zachtól nem kaptak pénzt, de az osztrák Liberális Intézettől igen. A KDNP az ügyészséghez fordult az állítólagos SZDSZ-adomány miatt.
A Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) az ügyészséghez fordul az osztrák liberális intézet által az SZDSZ-hez juttatott "adomány" ügyében, hogy az kimeríti-e a büntető törvénykönyv, vesztegetés nemzetközi kapcsolatokban tényállását - mondta pénteken Latorcai János, a párt országgyűlési képviselője, a Gazdasági Bizottság alelnöke.
A Die Presse című osztrák napilap csütörtöki számában Hans-Peter Martin független képviselőjelölt azzal vádolta meg Alexander Zach-ot az az SPÖ egyik képviselőjelöltjét, az osztrák Liberális Fórum elnökét, hogy 2004-ben a Strabag építőipari konszerntől az M5-ös autópálya építésével kapcsolatban kapott 15,2 millió eurós jutalékot saját cégén, az Eurocontacton keresztül továbbutalta a Magyar Szocialista Pártnak. A lapban Zach ezt cáfolta, azt azonban elismerte, hogy 2004-ben a magyar liberális pártot 150 és 200 ezer euró közötti összeggel támogatták az osztrák liberális intézeten keresztül.
"Felszólítjuk a Szabad Demokraták Szövetségét, nyilatkozzanak: juthatott-e pénz a párthoz az autópályára fordítható pénzből" - mondta Latorcai János.
A Strabag egyébként korábban elismerte, hogy 15 milliós jutalékot fizetett az Eurocontactnak ötéves tervezői, szakértői és akvizíciós tevékenységéért, és a cégnek az volt a kívánsága, hogy a pénz egy részét az Eurocontact adományozza a magyarországi politikai demokrácia támogatása érdekében párt közeli egyesületeknek, intézményeknek, viszont azt nem tudják, mekkora összeg landolt a magyar címzetteknél - írja a Világgazdaság.
Hans-Peter Martin a Világgazdasággal azt közölte, állításait tényekkel tudja igazolni, a bizonyítékait elvitte a Die Presse című osztrák laphoz, amely ma részletesen beszámol a botrányos ügyről. A képviselőjelölt állítása szerint a szocialisták is érintettek az ügyben, hiszen a feljegyzés szerint "Puch László, az MSZP pénztárnoka türelmetlen és már szeretné átutaltatni a pénzt".
Akárhogy is történt, az átutalások évében, 2004-ben a magyar Strabag csaknem 240 milliárd forintos állami megrendelést nyert el több autópálya-tenderen.
Szakértők már régen állítják (és a legutóbbi pályáztatások során be is bizonyosodott), hogy a korábbiaknál sokkal olcsóbban is meg lehet építeni egy kilométernyi autópályát. Így évek óta makacsul tartja magát a vélekedés, hogy a túlfizetett építőcégek hálásak lehetnek a mindenkori kormánypártoknak.
Fényi Tibor, a Strabag Építő Zrt. kommunikációs vezetője a Világgazdaságnak azt mondta, cégének nincs tudomása arról, hogy a multinacionális konszern központja kivel milyen szerződést köt, így az Eurocontactnak adott megrendelés sem ismert előttük. Fényi arra a kérdésre, nem találja-e "érdekesnek" azt az összefüggést, hogy a Strabagtól származó pénzek liberális szervezetekhez vándorolnak, ő pedig az egyetlen magyar liberális pártnak, az SZDSZ-nek volt alapító tagja, kijelentette, semmi köze nincs ehhez a tranzakcióhoz. Először is, érvelt, ő már négy évvel ezelőtt megszakított minden kapcsolatot a szabad demokratákkal, ráadásul csak ez év szeptember 1-je óta dolgozik a Strabagnak. A kommunikációs vezető mindemellett semmi furcsát nem talál abban, hogy egy külföldi liberális politikus - Zach - magyar liberális civil egyesületeket támogat a saját, adózott jövedelméből.
Ám a magyar Strabagnak mégis lehet köze a pénzek átutalásához, hiszen az Eurocontact feljegyzésében szerepel annak az Appelshoffer Józsefnek a neve is, aki a cég útépítési ágazatának igazgatója. A hazai cégvezetővel azonban nem sikerült beszélnie a Világgazdaságnak. A lap megkereste a memorandumban szereplő politikusokat is. Puch Lászlót, az MSZP pénztárnokát azonban nem lehetett elérni, a szocialista párt sajtóosztályától az az egymondatos hivatalos válasz érkezett, hogy az MSZP nem kapott pénzt a Strabagtól.
Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke szintén azt mondta a Világgazdaság szerint, hogy pártját nem támogatta anyagilag sem a Strabag, sem az Eurocontact, de a Szabó Miklós nevét viselő pártalapítvány sem, amelynek egyébként szintén ő az elnöke. A szabad demokrata képviselő arról nem tud, hogy más, magukat liberálisnak valló szervezetek, egyesületek esetleg kaptak-e. A pártelnök azt is elmondta, hogy ő senkitől semmilyen pénzt nem kapott, fogalma sincs, hogyan kerülhetett bele az ő és egykori képviselőtársa, Matyi László neve a botrányba.
Az SZDSZ nem kapott pénzt sem a Strabagtól, sem az Eurocontact nevű cégtől - jelentette ki a liberális párt elnöke a Népszabadságnak. Ugyanakkor Kuncze Gábor a Népszabadságnak arra a kérdésére, hogy az osztrák liberálisoktól kaptak-e támogatást, közölte: a párttól nem, de intézményétől, a Liberális Intézettől igen. Mint mondta, kisebb összegekről, 2004-ben például mintegy 20 millió forintról van szó. "De ez nem köthető a Strabaghoz" - közölte a pártelnök.
Arra a felvetésre, hogy ekkor Csillag István személyében SZDSZ-es miniszter felügyelte az útépítéseket, Kuncze újra azt válaszolta: az osztrák támogatáshoz ennek semmi köze, más ország belpolitikai csatározásairól pedig nem akar nyilatkozni. Hogy más liberális pártoktól érkeznek-e adományok az SZDSZ-hez, a pártelnök úgy válaszolt: ez változó. A támogatásokat pedig a párt minden évben feltünteti a Magyar Közlönyben.
Magyarországon egyébként a pártok csak az olyan donoroktól nem fogadhatnak el adományokat, amelyekben valamilyen állami szerepvállalás van, tehát állami vagy részben állami tulajdonú cégektől, költségvetés által támogatott alapítványoktól, költségvetési szervektől.
Csillag István a Népszabadságnak elmondta: a Magyarországon működő mélyépítő cégek közül a Strabag a legnagyobb, akkora kapacitással, mint amennyi az összes többinek van, nem kell azért fizetnie, hogy állami megbízásokhoz jusson. A volt gazdasági miniszter hozzátette: az M5-ös építésére nem az állam, hanem az arra korábban koncessziót kapott konzorcium írt ki pályázatot. Miután ebben a Strabag tulajdonostárs, nem meglepő, hogy az építési munkák felét is megkapta - mondta Csillag, akinek nincs tudomása arról, hogy a Strabag mire költötte a pénzét 2004-ben.