Index Vakbarát Hírportál

Autópálya-forintok a kormánypártoknál?

Egy osztrák politikus szerint Kuncze és Puch is érintett, ők azonban cáfolnak

2006. szeptember 22., péntek 12:42

Ismert magyar politikusok, a szocialista Puch László és az SZDSZ-es Kuncze Gábor, illetve pártjaik neve is szerepel az Eurocontact 2004. február 15-i belső feljegyzésében, amely szerint a nemzetközi építőipari konszern, a Strabag e cégen keresztül utalt át pénzeket a magyar kormánypártoknak. A Világgazdaság szerint a külföldi politikus azt is állítja, az M5-ös autópályával kapcsolatos 15,2 millió eurós összegről van szó, amelyből az Eurocontact továbbított az MSZP-nek. Kuncze Gábor szerint Zachtól nem kaptak pénzt, de az osztrák Liberális Intézettől igen. A KDNP az ügyészséghez fordult az állítólagos SZDSZ-adomány miatt.

A Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) az ügyészséghez fordul az osztrák liberális intézet által az SZDSZ-hez juttatott "adomány" ügyében, hogy az kimeríti-e a büntető törvénykönyv, vesztegetés nemzetközi kapcsolatokban tényállását - mondta pénteken Latorcai János, a párt országgyűlési képviselője, a Gazdasági Bizottság alelnöke.

A Die Presse című osztrák napilap csütörtöki számában Hans-Peter Martin független képviselőjelölt azzal vádolta meg Alexander Zach-ot az az SPÖ egyik képviselőjelöltjét, az osztrák Liberális Fórum elnökét, hogy 2004-ben a Strabag építőipari konszerntől az M5-ös autópálya építésével kapcsolatban kapott 15,2 millió eurós jutalékot saját cégén, az Eurocontacton keresztül továbbutalta a Magyar Szocialista Pártnak. A lapban Zach ezt cáfolta, azt azonban elismerte, hogy 2004-ben a magyar liberális pártot 150 és 200 ezer euró közötti összeggel támogatták az osztrák liberális intézeten keresztül.

"Felszólítjuk a Szabad Demokraták Szövetségét, nyilatkozzanak: juthatott-e pénz a párthoz az autópályára fordítható pénzből" - mondta Latorcai János.

A Strabag egyébként korábban elismerte, hogy 15 milliós jutalékot fizetett az Eurocontactnak ötéves tervezői, szakértői és akvizíciós tevékenységéért, és a cégnek az volt a kívánsága, hogy a pénz egy részét az Eurocontact adományozza a magyarországi politikai demokrácia támogatása érdekében párt közeli egyesületeknek, intézményeknek, viszont azt nem tudják, mekkora összeg landolt a magyar címzetteknél - írja a Világgazdaság.

Fényi is tagad

A Strabag a közbeszerzési piacon
Utcahosszal vezette a nyertes ajánlattevők 2004. évi toplistáját a Strabag Építő Rt., amely 112 eljárásban összesen 163 milliárd forintot meghaladó értékben nyert. A második helyezett Betonút Rt. 26 alkalommal, mintegy 86 milliárd forint összértékben nyert. A dobogó harmadik fokára is építőipari cég került, a Hídépítő Rt. 14 nyertes pályázattal, illetve 70,8 milliárd forinttal. Tavaly is a Strabag nyerte a legtöbb közbeszerzési megbízatást (121-et), ám összérték szerint (31,9 milliárd forinttal) csak a harmadik volt. Első helyen a Vegyépszer végzett a 22 eljárásban kapott 48,3 milliárd forint megbízással, a Stadler volt a második. A Világgazdaság információi szerint a Strabag 2002 óta összesen öt sztrádaépítési megbízást - közülük egyet a Hídépítővel konzorciumban - nyert el, 223,2 milliárd forint értékben.

Hans-Peter Martin a Világgazdasággal azt közölte, állításait tényekkel tudja igazolni, a bizonyítékait elvitte a Die Presse című osztrák laphoz, amely ma részletesen beszámol a botrányos ügyről. A képviselőjelölt állítása szerint a szocialisták is érintettek az ügyben, hiszen a feljegyzés szerint "Puch László, az MSZP pénztárnoka türelmetlen és már szeretné átutaltatni a pénzt".

Akárhogy is történt, az átutalások évében, 2004-ben a magyar Strabag csaknem 240 milliárd forintos állami megrendelést nyert el több autópálya-tenderen.

Szakértők már régen állítják (és a legutóbbi pályáztatások során be is bizonyosodott), hogy a korábbiaknál sokkal olcsóbban is meg lehet építeni egy kilométernyi autópályát. Így évek óta makacsul tartja magát a vélekedés, hogy a túlfizetett építőcégek hálásak lehetnek a mindenkori kormánypártoknak.

Az SZDSZ büszke a nemzetközi együttműködésre
A közelmúlt sajtóhíreivel ellentétben az SZDSZ semmilyen titkos, osztrák cégektől származó támogatásban nem részesült. A liberális párt gazdálkodása nyilvános, az minden évben a Magyar Közlönyben és az SZDSZ honlapján is megtekinthető - közölte az Indexszel a párt. "A transzparens mérlegben szerepel minden olyan támogatás, mely az osztrák liberális alapítványtól, évtizedes jó kapcsolatunk révén érkezett. Nem titkoljuk, sőt büszkék vagyunk erre az együttműködésre, mely ugyanígy jelen van a különböző országok szocialista és konzervatív pártjai és szervezetei között is. Ezért a megjelent híreket határozottan cáfoljuk. Az Ausztriában zajló kampány láthatóan meggondolatlan kijelentésekre ragadtat egyes politikusokat, de a kampány sem lehet mentség a valótlan, az SZDSZ hitelét rontó állításokra" - hangsúlyozza a politikai szervezet közleményében.

Fényi Tibor, a Strabag Építő Zrt. kommunikációs vezetője a Világgazdaságnak azt mondta, cégének nincs tudomása arról, hogy a multinacionális konszern központja kivel milyen szerződést köt, így az Eurocontactnak adott megrendelés sem ismert előttük. Fényi arra a kérdésre, nem találja-e "érdekesnek" azt az összefüggést, hogy a Strabagtól származó pénzek liberális szervezetekhez vándorolnak, ő pedig az egyetlen magyar liberális pártnak, az SZDSZ-nek volt alapító tagja, kijelentette, semmi köze nincs ehhez a tranzakcióhoz. Először is, érvelt, ő már négy évvel ezelőtt megszakított minden kapcsolatot a szabad demokratákkal, ráadásul csak ez év szeptember 1-je óta dolgozik a Strabagnak. A kommunikációs vezető mindemellett semmi furcsát nem talál abban, hogy egy külföldi liberális politikus - Zach - magyar liberális civil egyesületeket támogat a saját, adózott jövedelméből.

Kuncze is tagad

Ám a magyar Strabagnak mégis lehet köze a pénzek átutalásához, hiszen az Eurocontact feljegyzésében szerepel annak az Appelshoffer Józsefnek a neve is, aki a cég útépítési ágazatának igazgatója. A hazai cégvezetővel azonban nem sikerült beszélnie a Világgazdaságnak. A lap megkereste a memorandumban szereplő politikusokat is. Puch Lászlót, az MSZP pénztárnokát azonban nem lehetett elérni, a szocialista párt sajtóosztályától az az egymondatos hivatalos válasz érkezett, hogy az MSZP nem kapott pénzt a Strabagtól.

Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke szintén azt mondta a Világgazdaság szerint, hogy pártját nem támogatta anyagilag sem a Strabag, sem az Eurocontact, de a Szabó Miklós nevét viselő pártalapítvány sem, amelynek egyébként szintén ő az elnöke. A szabad demokrata képviselő arról nem tud, hogy más, magukat liberálisnak valló szervezetek, egyesületek esetleg kaptak-e. A pártelnök azt is elmondta, hogy ő senkitől semmilyen pénzt nem kapott, fogalma sincs, hogyan kerülhetett bele az ő és egykori képviselőtársa, Matyi László neve a botrányba.

A Népszabadságnak mást mondott kicsit Kuncze

Az SZDSZ nem kapott pénzt sem a Strabagtól, sem az Eurocontact nevű cégtől - jelentette ki a liberális párt elnöke a Népszabadságnak. Ugyanakkor Kuncze Gábor a Népszabadságnak arra a kérdésére, hogy az osztrák liberálisoktól kaptak-e támogatást, közölte: a párttól nem, de intézményétől, a Liberális Intézettől igen. Mint mondta, kisebb összegekről, 2004-ben például mintegy 20 millió forintról van szó. "De ez nem köthető a Strabaghoz" - közölte a pártelnök.

Kuncze harmadik nyilatkozata
Az SZDSZ-hez és a Szabó Miklós Alapítványhoz nem érkezett semmilyen pénz sem a Strabagtól, sem bármely más osztrák vállalkozástól - jelentette ki a liberális párt elnöke pénteki sajtótájékoztatóján. Kuncze Gábor elmondta: a Szabad Demokraták Szövetségének gazdálkodása transzparens, minden évben nyilvánosságra hozzák támogatóik listáját a Magyar Közlönyben, az Állami Számvevőszék ezeket ellenőrzi, és a párt gazdálkodását rendben szokta találni. Hozzátette: Ausztriában választási kampány zajlik, "nem értjük egészen, hogy mi történik e tekintetben, de nekünk az osztrák választási kampány és az osztrák belpolitika harcaival különösebben foglalkoznunk nem kell". Egy újságíró felvetette: elképzelhető-e, hogy az osztrák Liberales Instituton keresztül érkezhetett Strabag-pénz az SZDSZ-hez, mivel az alapítvány vezetőségi tagja Alexander Zach, a Liberális Fórum elnöke. Kuncze erre elmondta: "fogalmam sincs, mert ezeket a belső ügyeket nem ismerem". Az osztrák liberális intézet valóban támogatta az SZDSZ-t. Ez az összeg évente 20-30 millió forint körüli, amely szerepel a párt nyilvános bevallásában. A pártelnök hozzátette: ennek semmi köze sincs semmilyen Strabag-pénzhez.

Arra a felvetésre, hogy ekkor Csillag István személyében SZDSZ-es miniszter felügyelte az útépítéseket, Kuncze újra azt válaszolta: az osztrák támogatáshoz ennek semmi köze, más ország belpolitikai csatározásairól pedig nem akar nyilatkozni. Hogy más liberális pártoktól érkeznek-e adományok az SZDSZ-hez, a pártelnök úgy válaszolt: ez változó. A támogatásokat pedig a párt minden évben feltünteti a Magyar Közlönyben.

Csillag szerint nem meglepő, hogy a Strabag kapta a megbízásokat

Magyarországon egyébként a pártok csak az olyan donoroktól nem fogadhatnak el adományokat, amelyekben valamilyen állami szerepvállalás van, tehát állami vagy részben állami tulajdonú cégektől, költségvetés által támogatott alapítványoktól, költségvetési szervektől.

Csillag István a Népszabadságnak elmondta: a Magyarországon működő mélyépítő cégek közül a Strabag a legnagyobb, akkora kapacitással, mint amennyi az összes többinek van, nem kell azért fizetnie, hogy állami megbízásokhoz jusson. A volt gazdasági miniszter hozzátette: az M5-ös építésére nem az állam, hanem az arra korábban koncessziót kapott konzorcium írt ki pályázatot. Miután ebben a Strabag tulajdonostárs, nem meglepő, hogy az építési munkák felét is megkapta - mondta Csillag, akinek nincs tudomása arról, hogy a Strabag mire költötte a pénzét 2004-ben.

Rovatok