Mit kellene tenni? - tette fel a kérdést Járai. Majd azt mondta: Nem akarok erről beszélni, mert nem értek hozzá. Mint hangsúlyozta, a célok kijelölésében látja a problémát, abban, hogy az állami újraelosztás mértéke a GDP 50 százaléka feletti arányról nem csökken a közgazdászok között konzenzusnak tekinthető negyvenszázalékos célérték alá. Nehéz megmondani, hogyan lehet ezt elérni, de az a program, ami nem ezt tűzi célul, az nem jó - mondta végül.
Négy maastrichti kritériumból háromtól távolodunk, ezt bátor dolog konvergenciának hívni - jelentette ki Járai Zsigmond a Hungarian Business Leaders Forum és az ICEG Európai Központ negyedik pénzügyi csúcstalálkozóján. A rendezvényen mielőbbi adó- és egészségügyi reformot követeltek a közgazdászok, és a hivatalban lévő miniszterek nagyjából ilyesmit is ígértek. Csillag István exminiszter felvetette, a hitelesség érdekében kétéves költségvetést kellene készíteni. Bokros Lajos úgy látta, nem ártana bezárni néhány egyetemet. Olvassák el minden részletre kiterjedő tudósításunkat.
Bokros megszüntetné a felsőoktatásban dolgozók közalkalmazotti státusát, a rektorok a munkáltatói jogokat és a bérezést illetően szabad kezet kapnának. Mindkét kérdésben meghatározó lehetne a diákok éves értékelése a tanárokról. A jelenleg a felsőoktatási intézményeknél működő gazdasági tanácsokat - ő maga az ELTE-n ennek a testületnek a vezetője - megszüntetné, a döntéseket úgynevezett tulajdonosi irányító testületek kezébe adná.
Az ingyenes kórház és gyógyszerellátást is meg kell szüntetni. Ahol ingyenesség van, ott kiszívják a támogatások 90 százalékát, és egy felülről nyitott rendszer korrupcióhoz vezet.
Az olyan közösségi szolgáltatások, mint az oktatás, az egészségügy vagy a szociális ellátás - különösen a fejlődő gazdaságokban - a nemzeti stratégia fundamentumán, erőteljes állami szerepvállalással biztosíthatók hatékonyan és hosszabb távon is fenntarthatóan. A politológus szerint az évtizedek óta változatlan struktúrában működő állam kritikája az államháztartás struktúrájának kritikájára szűkül, a fiskális krízisállapotok viszont nem az államháztartás szerkezete, hanem a magyar nemzetgazdaság torz struktúrája miatt alakulnak ki rendkívül könnyen.
A nemzetgazdasági struktúra egyik alapvető problémája, hogy a külföldi tulajdonú tőke érdekérvényesítő ereje révén a máig képes biztosítani, hogy a magyar gazdaságban működtetett vállalkozásai mentesüljenek az arányos közteherviselés alól; illetve hogy a profitmaximalizálás érdekében a béreket alacsony szinten tartsák, és az állam ezt a bérszintet kövesse a közalkalmazotti szférában is. Így a külföldi tulajdonú vállalkozások bőséges és olcsó forrásokra támaszkodhatnak, kevés alkalmazottal működnek, jövedelmüket jogsértés nélkül képesek kivonni a közfeladatok finanszírozása alól. Ezzel szemben a magyar kis- és közepes vállalkozások forrásproblémákkal, tőkeszegénységgel küzdenek, a foglalkoztatottak kétharmadának biztosítanak munkát, de az adóterheiket csak jogsértéssel mérsékelhetik.
A bérek reálértékének leszorítása, a költségvetési kiadások lefaragása, az állami szerepvállalás visszaszorítása az alapproblémát nem érinti, csak átmenetileg javíthatja az államháztartás helyzetét, de tartós egyensúlyt nem eredményez. Stumpf szerint az Új egyensúly programja számos alapvető problémával küzd. Ezek közül a legalapvetőbb, hogy a jelenlegi hatalmi elit nem tud válaszolni arra kérdésre, hogy milyen államot, milyen feladatokkal szeretne. A mostani stabilizációs program éppen a hosszú évek óta egyre súlyosabb feszültségeket felhalmozó mechanizmust erősíti, alkalmatlan a piacok, a családok és az állam közötti egészséges forrásmegosztásra. A program a nemzeti jövedelmet túlzott mértékben engedi át a tőkének, és túlzott mértékben vonja el a munkától, szétzilálja a közigazgatást, lerontja konfliktuskezelő és krízismenedzselő képességét, ennek példáját látta Stumpf az augusztus 20-i eseményeknél is.
Kovács Árpád szerint a konvergenciaterv abban minden korábbi programtól eltér, hogy a problémákról és a helyzetről őszintén beszél. Az ÁSZ a program véleményezésekor azt vizsgálja, hogy milyen összhang van a kitűzött célok és a tervezett intézkedések között. Kovács jelezte ugyanakkor, hogy a következő évek költségvetési tervezeteiben a konvergenciaprogram elemeit, számait, céljait kérik majd számon a kormányon.
Bod Péter Ákos szerint a bizonytalanságot fokozza, hogy a kormány és jegybank még mindig némileg eltérően ítéli meg az inflációs kilátásokat, továbbá a lehetőség, hogy a forint a zlotyval párban az egyedüli spekulációs célpontként szóba jöhető deviza marad a régióban (ha a környező országok előbb bevezetik az eurót), végül pedig a nagy devizaadósság.
Az adók területén azonban a másik irányba sincs nagy mozgástere az államnak, hangsúlyozta Christoph Rosenberg. Miközben a magas adók a gazdasági növekedés ellen hatnak, az ezekből származó bevételre szüksége van a kormánynak. Olyan adóreformra van szükség, amely az adózásba bevontak körét szélesíti, és - az állami bevételek szinten tartása mellett - ezzel teszi lehetővé az adók későbbi csökkentését.
Samu ugyanakkor jelezte, hogy miközben a június 10-én bejelentett csomag alapján a költségvetési kiigazításban a bevételi oldali intézkedések, az adóemelések látszottak főszereplőnek, amit a piac és az IMF is kritikával illetett, a most nyilvánosságra került konvergenciaprogram alapján az arányok 2009-re már átbillenhetnek, és az egyensúlyteremtésben 60-40 százalékra módosulhatnak a kiadási oldal javára. A harmadik fő ok a növekedési pálya bizonytalansága, és az ebben meghatározó szerepet játszó uniós pénzek kihasználásának a bizonytalansága.
"Tudom, hogy vannak, aki határozottabb, mélyebb, átfogóbb lépéseket is elképzelhetőnek tart, mások szerint meg persze olyan program kéne, amely nem érinti a lakosságot, a vállalkozásokat. Az egyik politikailag, a másik gazdaságilag nem valósítható meg - mondta Veres János. - Mi olyan közbenső megoldást választottunk, amit lehet, hogy sokan rossz kompromisszumnak tekintenek, de mégis ez az, amely mellett minden lépésünkkel ki kell állni, amely az ország hitelességének visszaállítására, a gazdasági stabilizálás és az uniós pénzek felhasználására is biztosítékot ad." Ez a program szerinte alkalmas lesz arra, hogy bebizonyítsa, van az országnak fejlődési perspektívája, és arra is, hogy Brüsszelben lássák, Magyarország jó úton halad az uniós források felhasználása felé.
Veres jelezte, hogy a kormány december 31-ig döntést hoz a nyugdíjreformról, a korhatár és az indexálás kérdéseit is beleértve.
Kóka adóreformot is ígért. A kormányon számon kell kérni a ciklus második felében a versenyképesség kérdését. A gazdaság támogatására 2009-ben van lehetőség, és van kényszer is egy ilyen reformhoz, tette hozzá, hangsúlyozva, hogy az SZDSZ az egykulcsos rendszerhez ragaszkodik, mert ennél egyszerűbb, átláthatóbb megoldás nincs. Pártja elfogadja, hogy a bevételek csökkentésére nincs lehetőség, de a versenyképességet jobban szolgáló adórendszert, a reformot így is szükségesnek tartják.
Kóka kitért rá, hogy a gazdasági tárca átalakítja az autópályépítések finanszírozási rendszerét, a jelenlegi 2 milliárd forintról 1,2 milliárd forintra viszik le az egy kilométernyi sztrádaszakaszra jutó építési költségeket.
Bodor szerint ezért olyan nyugdíjreformra van szükség, amely képes az automatikus alkalmazkodásra a pénzügyi fenntarthatóság mellett. Szerinte ilyen a névleges egyéni számlás nyugdíjrendszer (NDC=Nonfinancial/Notional Defined Contribution). Ennek az a lényege, hogy az aktív életpálya alatt befizetett teljesített nyugdíjjárulékok és azok (adminisztratív) hozamai egyéni nyugdíjtőke-akkumulációként kerülnek nyilvántartásra, majd nyugdíjba vonuláskor felhalmozott nyugdíjtőke-életjáradékká alakulnak. Az NDC rendszer Bodor szerint biztosítja a hosszú távú pénzügyi egyensúlyt, és szükségtelenné tenné a politikai rendszer kontraproduktív szerepvállalását a nyugdíjrendszer paramétereinek az aktualizálásában. Emellett a gyakorlatban a munkavégzésre képes kor emelkedő szórásához igazodóan rugalmassá teszi a nyugdíjba vonulás időpontját, és az új rendszerre való átállásnak nem lenne átmeneti finanszírozási igénye sem.
Miközben az indexálás átalakítása akár rövid távon is jelentős megtakarítást eredményezhet, a korhatárok emelése pedig elkerülhetetlen, e két paraméternek a konvergenciaprogramban vállalat felülvizsgálata nem oldja meg a nyugdíjrendszer hiányának újratermelését. Heim Péter is kiállt az egyéni nyugdíjszámla bevezetése mellett. Ezzel minden egyes állampolgár látná, mekkora összeg van a számláján, és saját maga dönthetné el, mikor megy nyugdíjba.
Mihályi Péter egyszersmind az államreform-bizottság egészségügyi csoportjának vezetőjeként a több-biztosítós modell mellett érvelt. Hangsúlyozta, a profitorientált biztosítók 1998-tól sikeresen kiépítették a nyugdíjbiztosítási üzletágat. A kormányprogram kulcsmondatának minősítette a dokumentumban szereplő ígéretet: 2007 végéig létrehozzuk a biztosítási alapon működő egészségügy szabályozási, intézményi, pénzügyi, működési, felügyeleti és garanciális rendszereit.
Mit kellene tenni? - tette fel a kérdést Járai. Majd azt mondta: Nem akarok erről beszélni, mert nem értek hozzá. Mint hangsúlyozta, a célok kijelölésében látja a problémát, abban, hogy az állami újraelosztás mértéke a GDP 50 százaléka feletti arányról nem csökken a közgazdászok között konzenzusnak tekinthető negyvenszázalékos célérték alá. Nehéz megmondani, hogyan lehet ezt elérni, de az a program, ami nem ezt tűzi célul, az nem jó - mondta végül.