Tőzsdei oktatásnak, és ne általános pénzügyi ismereteknek nevezzék azt a tantárgyat, amit ez évtől kezdtek el oktatni több ezer diáknak - mondja egy pénzügyi ismeretterjesztéssel is foglalkozó könyvkiadó tulajdonosa. Doubravszky György az 55 millió forintos minisztériumi támogatással megvalósuló programot szakmai szempontból is kritizálja és az állami támogatást is kifogásolja. A pénzügyi képzésről szakmai vitára hívta ki Kóka Jánost.
Helyes és támogatandó, hogy a tőzsdei cégek által létrehozott Öngondoskodás Alapítvány középiskolai oktatáshoz használt tananyagot dolgozott ki, mondja Doubravszky György. Hozzáteszi azonban, hogy ez csak akkor támogatható, ha a tananyagot tőzsdei ismereteknek, és nem pénzügyi alapműveltségnek nevezik.
A főállásban egy egyebek mellett pénzügyi kultúrával, annak terjesztésével foglalkozó könyveket is kiadó vállalkozás tulajdonosaként Doubravszky úgy érzi: a pénzügyi ismeretek oktatásában a tőzsdével kapcsolatos tudnivalók csak egy részét képezhetik a tananyagnak, ahogy ő fogalmaz: "a tőzsde a pénzügyi képzés vége, nem pedig eleje" (a tananyag internetes változatában már a második fejezetnek az a címe, hogy Az értéktőzsdén és egy brókercégnél).
A weben is elérhető tananyagnak szerinte több szakmai hibája is van – néhányat mi is szóvá tettünk korábban –, és kifogásolhatónak tartja, hogy az általános pénzügyi ismeretekről szóló blokkban tőzsdei befektetésre, részvényvásárlása ösztönző mondatok vannak. Ez szerinte megtévesztő reklámozás, nem korrekt tananyag. Ennél már az is jobb, ha semmilyen pénzügyinek nevezett képzésben nem részesülnek a diákok, holott ez létfontosságú lenne.
A pénzügyi ismeretek oktatását szektorsemlegesen kell megszervezni Doubravszky szerint. Ha valaki a gyerekek pénzügyi alapképzését tőzsdei szereplőkre bízza, az olyan, mintha gyógyszergyáraktól várná el az egészséges életmódra nevelést. A pénzügyi ismereteket az alapfogalmaknál kell kezdeni, de azokat is érthetően kell tanítani. A tananyagban például olyan gyerekek szerepelnek, akik pénzüknek befektetési lehetőséget keresnek, miközben hiányoznak a pénzügyi alapok; a diákoknak nem mondják el, hogy miért fontos a pénz, és hogyan kell vele bánni.
A szakirodalom szerint az anyagi függetlenséget egymásra épülő lépések sorozataként érhetjük el: becsüld meg, kontrolláld, takarítsd meg, fektesd be, és így tovább - mondja Doubravszky. Ezek az alapismeretek egytől egyig hiányoznak a tananyagból, ahogyan a lehetséges befektetések közül hiányzik az ingatlancélú vagy a vállalkozói jellegű eszközbefektetés lehetősége. A cégvezető, akinek az egyik társasjátékával már hatéves kortól elsajátíthatók a pénzzel, a bevételekkel és költségekkel kapcsolatos legfontosabb ismeretek, hiányolja az adózással kapcsolatos tájékoztatást is.
A pénzügyi ismeretek oktatásáról Doubravszky nyilvános szakmai vitát is folytatna Kóka János gazdasági miniszterrel, azonban megkeresésére nem kapott választ. A miniszter szóvivője, Ábrahám Gergely kérdésünkre elmondta: a tananyaggal kapcsolatban számos észrevételt kaptak, nemcsak Doubravszky Györgytől, hanem másoktól is. Ezeket az Öngondoskodás Alapítványhoz továbbították, így feltehetően a könyvkiadó vezetőjét is az alapítványtól fogják majd megkeresni.