Nem baj, hogy nincs céldátum, a programban vázolt gazdasági pálya kockázatokkal ugyan, de tartható - összegezte a konvergenciatanács. A versenyképesség és a növekedési ütem javítása érdekében azonban további lépéseket tartanak szükségesnek, illetve jelezték, hogy a kormány által egyelőre csak vázolt nagy reformokról kidolgozatlanságuk miatt egyelőre nem lehet véleményt alkotni.
Elismerés illeti a kormányt, hogy végre hozzákezdett az elmúlt hat évben kialakult külső és belső egyensúlyhiány rendbetételéhez, a probléma súlyára és nagyságrendjére azonban jellemző, hogy a gondok orvoslására drasztikus, sok tekintetben precedens nélküli intézkedéscsomag vált szükségessé - áll a konvergenciatanács, azaz a kormányfő által a konvergenciaprogram véleményezésére felkért Bogsch Erik (vezérigazgató, Richter Gedeon Rt.), Simor András (elnök-vezérigazgató, Deloitte), Surányi György (elnök, CIB) trió véleményében.
A szakértők - az egyik lehetséges útként, társadalmi hatásait nem mérlegelve - gazdasági szempontból tarthatónak, reális alapokon nyugvónak minősítették a programot, amely a legújabb kormányzati kommunikációnak megfelelően 2011-2013-ra megteremtheti az euróbevezetés lehetőségét. Ugyanakkor hangsúlyozták: céldátumra még nincs szükség, mivel a jelen körülmények között nem lehetne a piacok számára hiteles időpontot megnevezni. Erről és a választási cikluson átívelő gazdaságpolitikai irányról javaslatuk szerint 2008-ban - a program addigi teljesülésének és eredményének fényében - ötpárti megegyezésre lenne szükség. Annál is inkább, mert a legnagyobb kockázatot az elmúlt évek tapasztalata alapján a választási kampányban vállalt teljesíthetetlen és felelőtlen, politikai hasznonszerzés motiválta ígérgetés jelenti. Ami, mint az állásfoglalásból közvetve kiderül, a szakértők szerint az egyik oka a mostanra kialakult helyzetnek.
"Az elmúlt közel hat év során a hivatalban lévő kormányok rövid távú, vélt vagy valós választási érdekeket szem előtt tartó, az ország hosszú távú fejlődését, európai felzárkózását és a tartós egyensúly követelményeit figyelmen kívül hagyó, sok tekintetben felelőtlen gazdaságpolitikát követtek" - szerepel az állásfoglalásban.
Eredményként Magyarország a közelmúlt európai gazdaságtörténetében kivételesen magas külső és belső pénzügyi egyensúlyhiányt halmozott fel. Ennek gyors ütemű és haladéktalan felszámolása nem elsősorban az euró magyarországi bevezetése miatt szükséges. Sürgetőbb feladat a gazdaság stabilitásának megőrzése, a további fejlődés ellehetetlenülésének megakadályozása, és egy átmeneti növekedési ütemvisszaesés után ismételt felzárkózás a környező, az Európai Unióhoz velünk együtt csatlakozott országok növekedési üteméhez. Az ehhez vezető út elsősorban az államháztartás olyan drasztikus korrekcióját igényli, amely sok tekintetben precedens nélküli, és ezért jelentős kockázatokat hordoz.
A már említett politikai kockázatok mellett a tanács gazdasági értelemben is lát bizonytalanságot: ez döntően a kiigazítás nagyságából, illetve abból fakad, hogy az egyes tervezett intézkedések - a szociális támogatási rendszerek átalakítása - egyelőre kidolgozatlanok, mélységükben és így pontos hatásukban nem ismerhetők.
Márpedig a tanács is felhívta a figyelmet arra: "A kiigazításnak a bevételek növelésénél is fontosabb eleme az államháztartás kiadásainak mérséklése és egyúttal olyan reform értékű, a szolgáltató állam működését alapvetően átalakító intézkedés csomagok bevezetése, amelyek a kiadások jövőbeni növekedésének gátat szabnak, és ily módon elősegítik a hiány további csökkentését, illetve alacsony szinten tartását". Megállapítják, "a program a bevételektől eltérően nem tartalmaz a kiadások csökkentésére megfelelő részletezettségű és időbeni alakulásukat is bemutató adatokat". Ezzel együtt úgy látják: a program céljai világosan megfogalmazottak, a teljesítés érdekében mozgósítani tervezett eszközrendszer képes a célok elérését biztosítani, azokkal az államháztartás tartós egyensúlyi pályára állítható.
A kormányzati szándék értékelése mellett a tanács felhívta a figyelmet: a nyugdíjrendszer érdemi reformja nélkül nem lesz tartható a programban vázolt gazdasági pálya. Ugyanakkor megállapították: a kiigazítás elkerülhetetlenül a gazdasági növekedés visszaesésével jár, de ez a programban vázoltak alapján nem drasztikus mértékű. Surányi György e tekintetben külön is kitért a hétfőn, az ICEG Gazdasági Kutatóintézet és a Magyar Üzleti Vezetők Fórumán elhangzottakra, ahol Járai Zsigmond egyebek között a növekedési pálya miatt tartotta elfogadhatatlannak a programot, míg a Világbank szakértője ugyancsak olyan kiigazításokat hozott példaként, ahol egyszersmind a gazdasági növekedés is biztosított volt. Surányi szerint a Világbank sem tud olyan példákat hozni, ahol egy radikális költségvetési kiigazítás ne vetette volna vissza a gazdasági növekedést, "ha van ilyen recept, alkalmazniuk kéne", fogalmazott a volt jegybankelnök.
A tanács tagjai egyetértettek abban: szükség van egy a versenyképességet és a növekedést a jelenleginél jobban biztosító, szolgáló adórendszerre, amelynek érdekében teljes adóreformot javasoltak a kormánynak. Az állásfoglalás szerint bár a mostani adóemelések a gyors kiigazítás érdekében elkerülhetetlenek, és az államnak a későbbiekben is meg kell őriznie a jelenlegi szintű GDP-arányos adóbevételeket, ezt radikálisan más struktúrában kell elérni. A tanács szerint egyrészt a közteherviselésbe bevont kör tágításával, másrészt a jövedelemadókról a fogyasztási és vagyonadók irányába való lépéssel lehet a kettős célt megvalósítani.