Hiába bombázzák a kormányt mostanában kisebb adójavaslatoktól kezdve komplett adócsomagokon át teljes kiadás- és bevételi oldali intézkedéseket tartalmazó pakkokkal bezárólag hol a politikai színtér szereplői, hol a politikától távol álló szakértők, a kabinet mindent megtesz annak érdekében, hogy azok rossz színben tűnjenek fel. Az adótanácsadó cégek által készített összeállítás nyers változata is a kormányzati szférából kerülhetett nyilvánosságra.
A Pénzügyminisztérium honlapján olvasható egyik közlemény szerint a tárca az elmúlt hónapokban minden megjelent, nyilvánosságra hozott adójavaslatot, ötletet megvizsgált, elemzett, és várható hatásait a költségvetésre, a társadalomra pontosan beárazott. A közlemény címe szerint a minisztérium szakmailag elemez.
Ezzel szemben lapunk minisztériumi forrásoktól megtudta, hogy lényegében irányított hatáselemzést végeztek a József nádor téren: az apparátusnak azt az utasítást adták, hogy keressenek ellenérveket az éppen aktuális, beárazásra váró külsős programhoz és a számításoknál is arra kell törekedni, hogy a javaslatok életképtelen voltára világítsanak rá. Így volt ez előbb az MDF adócsomagjánál és a fideszes élelmiszeráfa-ötleteknél, illetve később a legnagyobb ellenzéki párt mini-adócsomagjánál.
De ugyanígy kellett eljárni a fiatal közgazdászok által elkészített Oriens-program esetében is: mint beszámoltunk róla, információink szerint felső utasításra a számításokkal mindenképpen ki kellett mutatni, hogy a javaslatok nem végrehajthatóak, mivel drasztikusan emelnék a költségvetési hiányt a konvergenciaprogramban vázolt pályához képest. Akkor ezt a tárca cáfolta, ám már a számítás korai fázisában is azt a fenntartást fogalmazták meg, hogy miközben a kormány számára abszolút prioritás a konvergenciaprogram betartása, az abban foglalt hiánypályát az Oriens programja százmilliárdos nagyságrendben lépné túl. A minisztériumi hatáselemzés készítésének kellős közepén kifogásként hozták fel a komplett program egy-egy elemét, mivel azokat a kormány nemkívánatosnak ítélte.
A minisztériumi igyekezetbe hiba csúszott az ellenérvek kutatása esetén is, erre a legjobb példa talán a benzin jövedéki adójának mérséklésére vonatkozó fideszes javaslat. A PM egyebek mellett azzal is utasította el, hogy az EU szerint nincs mód erre. A sajtótájékoztató után azonban kiderült, hogy az unió nem tiltaná ezt a lépést, a tárcánál tévesen tudták a szabályt.
Joggal lehet felvetni, hogy amelyik program megalapozott, helyesek a számai, ott elvileg nem lehetne kimutatni róla, hogy az blődség. Mint lapunk is beszámolt róla, ha csak a fiskális hatásokat nézzük, az MDF adócsomagja vagy a fideszes élelmiszeráfa-ötletek a mi kalkulációink szerint is súlyos költségvetési hiánynövekedést vonnának maguk után. Ám az Oriens-program esetében egészen más a helyzet: ott a készítők hangsúlyozták, hogy a csomag megvalósulása esetén a legpesszimistább számításokat alapul véve is az államháztartási deficit az idei várható szintjén maradhat a következő években. Ez ugyan magasabb a konvergenciaprogramban felvázolt hiánypályánál, ám azt a piac ugysem hiszi el, a valós hiányalakuláshoz képest pedig nem növelné a program a deficitet még a legkonzervatívabb feltételezésekkel élve sem (a piac nem az idei, várhatóan még a konvergenciapályánál kedvezőbb hiányadatban, hanem abban nem hisz, hogy a kiadások csökkentése, a szerkezeti átalakítások nélkül a következő években elérhető még további lefaragás, a konvergenciatervben írtaknak megfelelően).
Az Oriens-programmal a kormány is foglalkozott másfél hónappal ezelőtt, ám lényegében lesöpörték az asztalról a pakkot. Csak a helyzetelemzésre volt kíváncsi a kabinet, a javaslatokra már nem.
Lapunk úgy tudja, más a forgatókönyv a nagy adótanácsadó cégek által - több munkaadói szervezet bevonásával - készített adócsomag esetében. A pakkot csak augusztus 12-én kívánják nyilvánosságra hozni a program készítői, ám múlt héten a Népszabadságban már kiszivárgott annak nyers változata. Úgy értesültünk, a csomag készítői korábban elküldték a tervezetet a Pénzügyminisztériumba és a Miniszterelnöki Hivatalba is, és a kormányzati oldalról került ki a nem kész anyag. Információink szerint a készítők már a csomag összeállításakor kérték többek között a pénzügyi tárca segítségét is a számításokhoz. Így később, a csomag hivatalos közzététele után a kormányzat nem mondhatná azt, hogy tévesek a számok, ha korábban ő maga is átnézte az intézkedéseket, beárazta azokat.
Azóta azonban a pakk önálló életet él, pedig a nyilvánosságra hozatal bő két hét múlva esedékes: több, a társadalmi és költségvetési hatásokat taglaló cikk született már - félinformációk alapján - a komplex program egy-egy elemét kiemelve az alacsony jövedelmi helyzetűekre gyakorolt hatásokról.
A program készítői kérdésünkre elmondták, hogy sem korábban, sem most nem nyilatkoztak és augusztus 12-ét megelőzően nem is kívánnak nyilatkozni a javaslataik tartalmáról, azok még jelenleg is egyeztetés alatt állnak. Ráadásul állításuk szerint javaslataik több helyen hiányosan vagy hibásan jelentek meg, így a tervezett nyilvánosságra hozatal előtt értelmetlen is lenne vitát folytatni az azokból levont következtetésekről.
Cikkünk megjelenése után a Pénzügyminisztérium reagált a leírtakra. Ezt tesszük közzé szó szerint.
A PM valóban utasításra cselekedett: az utasítás az volt, hogy számszerűsíteni kell mind az Oriens, mind más külső partnerek adójavaslatait. De maradjunk a számoknál. Abban láthatóan nincs vita, hogy az ellenzéki pártok közelmúltbeli adójavaslatai a fedezetlen ígéretek körébe tartoznak. Az Oriens-anyag készítői maguk írják le, hogy 2009-ben és 2010-ben az idei szinten beragadó államháztartási hiánnyal számolnak. Az érvényben lévő konvergencia program azonban a következő két évre is csökkenő hiányt tervez. Hogy az Oriens javaslatokkal miért is nem csökkenne a hiány, azt a pénzügyminisztériumi számszerűsítések részletei megmutatják, ez az anyag az Index.hu rendelkezésére áll. Ha valamennyi Oriens javaslat összesített hatását vizsgáljuk, akkor pedig a következő látható. A javaslatok számításaink szerint jövőre a GDP 1,2 százalékával, 2010-ben pedig 1,5 százalékával növelnék a hiányt. A két évre vonatkozó összegszerű eltérés legjavának okozója önmagában az a tény, hogy a program - a szerzői szerint - letér a kitűzött hiánycsökkentési pályáról. Az ezen felül fennmaradó pár tízmilliárdos eltérés, ami az Oriens program és a PM számai között kimutatható, a legkevésbé sem nevezhető drasztikusnak, így irányítottnak sem.