Az IES megvásárlása a Mol szerint jó kiindulópont lehet további olaszországi akvizíciókhoz – mondta az Index kérdésére Alács Lajos, a cég stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója. Az olasz finomító megszerzésének értékelése megosztotta az elemzőket, a társaság azonban hangsúlyozta: a lépés illeszkedik stratégiájába.
Féléves versenytárgyalás eredményeként írták alá a Mol vezetői azt a szerződést, amely az észak-olaszországi Italiana Energia e Servizi (IES) megvásárlásáról szól. A tranzakciónak semmi köze az OMV ajánlatához, az egyelőre nem nyilvános vételárat nem a kényszer szülte - állították a vállalat vezetői az akvizícióról. Mosonyi György vezérigazgató hangsúlyozta: a lépés illeszkedik a vállalat 2005-ben kitűzött stratégiai céljaihoz, és szerves fejlődést is biztosít. Utóbbival összefüggésben elhangzott: a Mol nem nyugat-európai belépésként, hanem a déli, mediterrán piacokon való továbblépésként értékeli új szerzeményét, amely együttműködhet a társaság meglévő dél-ausztriai és szlovén kútjaival.
Az Index kérdésére Alács Lajos stratégiai és üzletfejlesztési igazgató elmondta: az IES nagyon jó kiindulópont lehet további olaszországi terjeszkedéshez, márpedig a Mol lát ilyen lehetőséget.
Az IES 600 főt foglalkoztató, nem tőzsdei magáncég, amelynek tulajdonában egy mantovai finomító áll. Ezen túlmenően az IES 165 töltőállomásból álló kiskereskedelmi hálózatot is működtet - ebből harmincat maga a társaság birtokol. A kutak többsége franchise jellegű szerződéssel kapcsolódik a céghez.
A Mol 15 százalékkal, éves szinten 2,6 millió tonnáról 3 millió tonnára kívánja növelni a mantovai finomító kapacitását a következő 5 évben egy 130 millió eurót kitevő fejlesztési program végrehajtásával. Szintén javítani kívánja a finomító hatékonyságát és termékportfolióját. Az IES az északolasz régióban nyolcszázalékos piaci részesedéssel bír, a márkanév ismert és bevezetett, a Mol ezt nem kívánja lecserélni.
Az IES árát a Mol a tranzakció versenyhatósági engedélyezésre váró zárásáig nem hozza nyilvánosságra, de a cég vezetői jelezték: az első, ezzel kapcsolatban megjelent, 800 millió euróról szóló hírek túlzóak. Az IES eredményeiről szólva elmondták, az idei év egyszeri, konkrét okok miatt gyengébb lesz a tavalyinál, de a 2006 június 30-cal zárult üzleti évben a társaság 1,29 milliárd eurós árbevétel mellett 98 millió eurós EBITDA-t , azaz amortizáció és adózás előtti eredményt tud felmutatni.
Utóbbiból kiindulva a Concorde a piacon keringő 700-800 millió eurós ár alapján azt írja, nagyjából hétszeres EV/EBITDA-n vásárolt a Mol, ami se drágának, se olcsónak nem mondható. (Az EV, azaz az enterprise value egy társaság értékének a cég terhei nélküli meghatározására használt mutató.) A stratégiai célok megvalósíthatósága szempontjából az akvizíció pozitívum a Concorde szerint. A Merril Lynch ezzel szemben úgy véli: az akvizíció letérést jelent a Mol korábbi, a növekvő piacokra koncentráló stratégiájáról, és a Citigroup is arra hívta fel a figyelmet, hogy a térségben nem érvényesül a Mol kelet-európai tapasztalata.
A tőzsdén hétfőn a Mol papírjai 0,6 százalékos eséssel reagáltak: 165 forinttal 28 850 forintra csökkent értékük.