Index Vakbarát Hírportál

Egymilliárdért éppen álmai biciklijeit kapja a posta

2008. január 4., péntek 14:12

Nemcsak drágák, de furcsa módon éppen a posta elvárt paramétereknek megfelelőek az egymilliárdos tenderen nyertes győri cég által szállítani tervezett szlovén kerékpárok. Kétszáz kilós teherbírásúak és 28 kiló az önsúlyúak – ahogy az a közbeszerzési kiírásban szerepelt. A szállító az a győri Cronopont Kft., amely fő tevékenysége az ingatlanok értékesítése, és amely korábban már nyert közbeszerzési bírsággal végződő tendert.

Régi partnere, a cégbírósági nyilvántartás szerint elsősorban ingatlanos tevékenységgel foglalkozó győri Cronopont Kft. szállíthatja a Magyar Posta Zrt.-nek a nettó 1,097 milliárd forintba kerülő kerékpárokat. Bár a korábbi hírekkel ellentétben nem 4800, hanem 6709 bicikli kerül ennyibe – a tender ugyanis 1900 kerékpár opciós megrendeléséről is szól –, ezek darabonkénti ára a szervizelési és egyéb költségek levonása után is darabonként nettó 124-130 ezer, bruttó 149-156 ezer forint.

150 millió javításokra

A megrendelt 4788 darab kerékpárból 4148, míg az opciós 1921 darabból 1676 darab – vagyis a teljes rendelésállomány 87 százaléka – váltó nélküli kerékpárokra vonatkozik; a váltó nélküliek értelemszerűen az olcsóbbak. Az 1,097 milliárdból a posta fizet öt évig félévente 1600 forintot biciklinként a "kötelező" szervizért, továbbá elkülönítettek egy 150 millió forintos keretet a garancián kívüli javításokra, mondja Tomecskó Tamás postai szóvivő.

Tudják a szlovénok, mit gyártsanak

Ha azonban a biciklik műszaki adottságait vizsgáljuk, nemcsak az szúrhat szemet, miért kell 150 milliós keretet szánni az új biciklik nem garanciás javítására. Hanem az is, hogy a közbeszerzési felhívásban szereplő műszaki paraméterek legtöbbje éppen megfelel egy szlovén gyárban készülő bicikli paramétereinek – és a tendergyőztes éppen ebből a gyárból hozza majd az új postásbicikliket.

Azt gyártják, amit kértek

A szlovén Krpan gyár kerékpárjai – amelyekből a szlovén, a bosnyák, a horvát és az észt posta is vásárolt már –, pontosan 200 kilós teherbírásúak, és a saját tömegük a teljes felszereléssel együtt 28 kiló; pontosan ezek az adatok szerepeltek a posta által kiírt tenderben. Az első csomagtartó tartály terhelhetősége szintén a postai tenderkiírásban szereplő 10 kilogramm, a hátsó kerekeknél lévő boxok 20 kilóval terhelhetők, ami lényegében szintén megegyezik a posta által megfogalmazott, legalább 18 kilós terhelhetőségre vonatkozó elvárással.

A posta a tendert 2007-ben nagyon alapos műszaki előkészítés után írta ki. Ebben megvizsgálták a postások által most használt bicikliket, az azokkal kapcsolatos problémákat, figyelembe vették a postásbiciklikkel kapcsolatos nemzetközi tapasztalatokat, megnézték, milyen kerékpárokat használnak a szomszédos országokban, mondja Tomecskó, hozzátéve: még a biciklis szakirodalmat is olvasták.

Igazi munkakerékpárok

"Ezek nyomán igazi munkakerékpárokat rendeltünk, és semmiféle célzatosságról, vagy tudatosságról nincs szó" – reagált a szóvivő arra a kérdésünkre, hogy véletlen vagy tudatos-e az egyezés a szlovén kerékpárok műszaki paramétereivel. Megjegyezte: ha bárkiben, akár a tenderen vesztes cégnél felmerült volna ennek a gyanúja, akkor feltehetően megtámadták volna a közbeszerzési eljárás eredményét.

'Nekem is jó lenne egy olyan'

"Igen, a kétszázezer forintos postásbiciklik ügye. Hát, nekem is jó lenne egy olyan" – mondják a gazdasági minisztérium telefonközpontjában, aztán kapcsolják a sajtósokat. Kákosy Csaba minisztertől kért azonnali vizsgálatot kért a Fidesz még csütörtökön a kerékpárbeszerzés kapcsán; Balsai István többek között azt mondta, ilyen kerékpárokat 50 ezer forintért is lehetett volna venni, kifogásolta azt is, hogy a tendernyertes alapvetően ingatlanokkal foglalkozó cég.

A minisztérium azonban nem nyilatkozik az ügyről, tudtuk meg a GKM sajtóosztályán. Ezt azzal indokolták, hogy az állami vagyonkezelői jogokat az ÁPV jogutódjaként (is) működő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. gyakorolja, így nekik kell feltenni a kérdéseinket. Az MNV sajtóosztályán azt közölték: "a Magyar Posta Zrt. alapító okirata szerint tulajdonosi hozzájárulást az 5Mrd Ft. feletti beruházásokkal kapcsolatban köteles kérni, így az Ön által említett beszerzési eljárást illetően az MNV Zrt. nem illetékes". Tomecskó Tamás ehhez kapcsolódóan annyit mondott: a kerékpártenderről a posta igazgatósága döntött, amelynek a tulajdonos képviselője is a tagja.

Régi ismerősök

A győztes egyébként nem először kerül kapcsolatban a postával. A cégbírósági adatok szerint 1995-ben bejegyzett, 1998 óta 12 millió forintos jegyzett tőkéjű Cronopont – amelynek a tő tevékenysége a saját tulajdonú ingatlanok adásvétele, továbbá saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadásával, üzemeltetésével, máshová nem sorolt iparcikk-kiskereskedelemmel, irodagép-, számítógép-javítással, számviteli, könyvvizsgálói és adószakértői tevékenységgel, számítógép, periféria, szoftver, egyéb irodagép és bútor nagykereskedelmével foglalkozik – évek óta beszállítója az állami vállalatnak.

Többek között tavaly októberben nyerte meg a legfeljebb 15 nagy teljesítményű levélbélyegző szállítására és karbantartására kiírt tendert, nettó 143 millió forintért. Ugyanilyen pályázaton győzött egy évvel korábban is, akkor legfeljebb 19 nagy teljesítményű gépet kért a Magyar Posta, aminek szállítását még 56 millió forintért vállalták.

A múlt októberben nemcsak a nagy, hanem a kis és közepes teljesítményű levélbélyegző gépekre kiírt tendert is megnyerték nettó 272 és 83 millió forintos ajánlattal. Ennek a két eljárásnak az eredményét azonban a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette, és még hárommilliós bírsággal is sújtotta a postát, mert érvénytelenítenie kellett volna a Cronopont ajánlatát, mivel az olyan cégtől kért tanúsítványt az ajánlott termékekre, amelynek a kiadásra nem volt jogosultsága.

Rovatok