A kormány nevében Veress János pénzügyminiszter szombaton benyújtotta az Országgyűlés elnökének a jövő évi adótörvények legutolsó módosításait.
Mint annak idején megírtuk, az áfa körüli bizonytalanságokra 2004-ben több tízezer autós fizetett rá. Bár jövőre ismét áfamentessé válhat a regadó, az alapösszegek sokadszorra és jelentősen emelkednek.
|
A szeptemberi, még az uniós figyelmeztetés előtt készült 2006-os javaslat óta már a második, jelentősen növelt adótételeket tartalmazó regisztrációs adótábla tanulmányozható az Országgyűlés honlapján. A táblázatot a 2005-ös számokkal összevetve kitűnik, hogy a legmagasabb, 170-178 százalékos mértékben az 1600 cm3 alatti, 5 évnél fiatalabb használt autók adója emelkedik.
Az új tervezet az Euro 4-es emissziós kategória tételeit az áfamentessé válás miatt ismét 20 százalékkal emeli. A 2000 óta gyártott Euro 3-as autók kiindulási összegét az egyes kategóriákban ennél mintegy 50 százalékkal magasabbra állították be. A 2000 előtti, Euro 2-es autók adója duplája az azonos lökettérfogatú új autókénak.
|
Az avulás számítási képletét megkeverték, mivel az adóból elengedett százalékot súlyozni próbálják. Az előterjesztő arra tudott figyelni, hogy megtagadja az avulást az első forgalomba helyezés időpontját igazolni nem tudó autóktól, viszont nem sikerült kidolgozni az egyedi esetekre tekintettel lévő rendszert. A tervezett számítási módszer ugyanis továbbra sem garantálja, hogy minden esetben azonos legyen a belföldön vett autó árában megfizetendő és a külföldről hozottra követelt regadó.
A használtautó-kereskedőket tömörítő Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) képviselői hétfőn reggel petíciót nyújtanak át a kormányzó pártok frakcióinak a regisztrációs adóról szóló törvény módosítása kapcsán.
Mint megírtuk, a kereskedők az ellen tiltakoznak, hogy az avulás bevezetésével együtt is jelentősen emelkedik a néhány éves használt külföldi autók regadója. Ha a képviselők rábólintanak az adótörvényre, lehetetlenné teszik az elérhető árú külföldi autók behozatalát, miközben a hazai gépjárműpark átlagéletkora 11 év felett van.
Az MGOE korábban közleményben figyelmeztetett arra, hogy 2006-ban az Euro 3-as gépkocsik behozatala a jelenlegi minimális szinthez viszonyítva is vissza fog esni. Az MGOE szerint könnyen megjósolható, hogy a törvénytervezet ebben a formában a költségvetési bevételek nem teljesülését fogja eredményezni.