Erősödéssel indíthatnak a vezető európai tőzsdemutatók hétfőn, részben reagálva a legfejlettebb hét ipari ország hétvégi közös nyilatkozatára, amelyben azt fogalmazták meg, hogy stabilizálják a piacokat és megakadályozzák a vezető pénzügyi cégek összeomlását. Az amerikai pénzügyminiszter bejelentése szerint kollégáival agresszív tervet fogadtak el.
Vasárnap az eurózóna kormányfői is találkoztak és közös akciótervet fogadtak el meg a pénzügyi válság leküzdésére. Ennek lényege a bankközi hitelek állami garantálása és szükség esetén a bankok újratőkésítése a banki csődök megakadályozására. Az eurózóna tagállamai külön-külön jelentik be intézkedéseiket, várhatóan még hétfőn.
Ezekre a hírekre gyengült az euró, és emelkedett a kőolaj, valamint az arany ára. A vezető ázsiai tőzsdék jórészt nyereségen álltak, a New York-i értéktőzsde határidős jegyzései jóval a pénteki záróérték felett voltak.
Az értékforgalmazók becslése szerint a londoni tőzsde irányadó FTSE100 indexe 183 pont emelkedéssel 4115 ponton kezd, a frankfurti értéktőzsde fő mutatója, a DAX-30 168 pont növekedéssel 4712 ponton indít hétfőn. Röviddel 7:30 óra után az euró 1,3514 dollárra hanyatlott a pénteki 1,3574 dollárról. A dollár 100,77 jenről 100,10 jenre gyengült. Ugyanekkor a nyugati féltekén irányadó WTI olajfajta hordónkénti ára 2,1 dollár emelkedéssel 79,80 dolláron állt. (MTI)
A legnagyobb japán autógyártó, a Toyota November közepén újra megindítja a munkát három amerikai üzemében. A cég pénteki bejelentése szerint a Texas, Indiana és Alabama államokban működő gyárakban összeállított járműveket a közel-keleti, és latin-amerikai piacra szánják. De ennek ellenére tíz év óta először a Toyota eladásai is csökkenenek idén a globális gazdasági válság következtében.
A cég szóvivője szerint az újra megnyitott amerikai üzemekben évente 15 ezer Sequoia szabadidő-terepjárót akarnak gyártani a közel-keleti, míg további 150 Sequoia terepjárót és 1000 Tundra pickup-terepjárót szánnak a latin-amerikai exportra.
A legnagyobb japán autógyár augusztusban zárta be három amerikai üzemét, miután az Egyesült Államokban csökkent a kereslet az új járművek iránt. Az amerikai autógyárak termékeivel szemben a japán cég üzemanyag-takarékos járművei iránt korábban nagy volt a kereslet. A globális gazdasági válság következtében azonban szeptemberben 29.5 százalékkal csökkent a Toyota amerikai értékesítéseinek száma. (Független Hírügynökség)