Gyengültek a vezető New York-i tőzsdemutatók csütörtökön az előző napok látványos emelkedése után. A technológiai papírokkal telített Nasdaq Composite index 3,1 százalék (46,82 pont) csökkenéssel 1445,56 ponton fejezte be a napot. A 30 vezető ipari részvény DJIA mutatója 8376,24 ponton zárt 2,5 százalék (215,45 pont) gyengüléssel.
A szakértők azt mondták, a befektetők borúlátását erősítette, hogy több vezető amerikai cég jelentett be létszámleépítést, miközben a várakozások szerint novemberben jelentősen csökkent a foglalkoztatottak száma az Egyesült Államokban. Elemzők becslése szerint a foglalkoztatottak száma 300 ezerrel hanyatlott. Az ezzel kapcsolatos hivatalos adatot pénteken ismertetik. A befektetői bizalom gyengüléséhez járult hozzá az is, hogy az elmúlt évek leggyengébb novemberi forgalmáról számoltak be az amerikai kiskereskedelmi cégek.
Gyengítette az energetikai cégek árfolyamát, hogy több mint három dollárral, közel négy éve legalacsonyabb szintre esett a kőolaj ára. A New York-i árupiacon a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate amerikai könnyűolajfajta januári jegyzése 3,12 dollárral 43,67 dollárra süllyedt.
Tőzsdezáráskor New Yorkban az euró 1,2771 dollárra erősödött a szerda késő esti 1,2704 dollárról. Az euró 261,38 forintot ért az egy nappal korábbi 261,00 forint után (+0,15 százalék). A dollár 204,21 forinton volt a szerdai 205,25 forintot követően (-0,51 százalék).
A legnagyobb japán autógyártó, a Toyota November közepén újra megindítja a munkát három amerikai üzemében. A cég pénteki bejelentése szerint a Texas, Indiana és Alabama államokban működő gyárakban összeállított járműveket a közel-keleti, és latin-amerikai piacra szánják. De ennek ellenére tíz év óta először a Toyota eladásai is csökkenenek idén a globális gazdasági válság következtében.
A cég szóvivője szerint az újra megnyitott amerikai üzemekben évente 15 ezer Sequoia szabadidő-terepjárót akarnak gyártani a közel-keleti, míg további 150 Sequoia terepjárót és 1000 Tundra pickup-terepjárót szánnak a latin-amerikai exportra.
A legnagyobb japán autógyár augusztusban zárta be három amerikai üzemét, miután az Egyesült Államokban csökkent a kereslet az új járművek iránt. Az amerikai autógyárak termékeivel szemben a japán cég üzemanyag-takarékos járművei iránt korábban nagy volt a kereslet. A globális gazdasági válság következtében azonban szeptemberben 29.5 százalékkal csökkent a Toyota amerikai értékesítéseinek száma. (Független Hírügynökség)